REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja nowego samochodu w 2018 r. krok po kroku

Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Rejestracja nowego samochodu w 2018 r. krok po kroku/ fot. Fotolia
Rejestracja nowego samochodu w 2018 r. krok po kroku/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Osoba, która zakupiła nowy samochód jest zobowiązana do jego rejestracji w ciągu 30 dni od dnia zakupu. Rejestracji dokonuje się w wydziale komunikacji we właściwym miejscowo starostwie. Procedura rejestracji nowego samochodu w 2018 r. nie zmieni się.

Procedura rejestracji nowego samochodu jest bardzo podobna do rejestracji używanego auta – w obu przypadkach konieczne jest złożenie wniosku o rejestrację pojazdu i kompletu odpowiednich dokumentów w wydziale komunikacji.

REKLAMA

Wniosek i potrzebne dokumenty

Przed rejestracją pojazdu warto go ubezpieczyć ponieważ pojazd bez ważnego OC nie może poruszać się po drogach

Procedurę rejestracji zacznij do wypełnienia wniosku o rejestrację pojazdu. Wniosek możesz otrzymać w starostwie, pobrać ze strony wydziału komunikacji lub pobrać klikając tutaj. We wniosku należy podać takie informacje jak np. rok produkcji pojazdu, jego model, typ itd.

Polecamy: Kodeks kierowcy - zmiany 2018
NOWOŚĆ
na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

W dalszej kolejności musisz skompletować następujące dokumenty (w oryginale):

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • dowód własności pojazdu (np. umowa kupna samochodu, faktura VAT);
  • potwierdzenie dokonania wszystkich opłat;
  • świadectwo zgodności WE (homologacja) – otrzymujesz je od producenta pojazdu; świadectwo zgodności potwierdza, że pojazd spełnia unijne wymogi;
  • Kartę pojazdu;
  • Dowód osobisty/paszport, a jeżeli kupiłeś samochód na firmę to wydruk z KRS zaświadczenie z CEiDG.;
  • zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu;
  • potwierdzenie zapłaty akcyzy w przypadku pojazdu wyprodukowanego w Unii Europejskiej.

Opłaty

Jednym z załączników do wniosku jest potwierdzenie dokonania wszystkich opłat. Aby rejestracja przebiegła prawidłowo musisz uiścić osobiście w urzędzie lub przelewem na konto następujące opłaty:

  • 85 zł — opłata za dowód rejestracyjny, komplet znaków legalizacyjnych i nalepkę kontrolną na szybę pojazdu;
  • 13,50 zł — opłata za pozwolenie czasowe;
  • opłaty za tablice rejestracyjne:
    • 80 zł — samochodowe;
    • 40 zł — motocyklowe;
    • 30 zł — motorowerowe;
    • 1 000 zł — indywidualne;
  • 75 zł — opłata za kartę pojazdu — jeśli producent albo importer pojazdu nie wydał karty;
  • 50 gr — opłata ewidencyjna, którą zapłacisz osobno za wydanie: dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego, tablic rejestracyjnych, karty pojazdu i nalepki kontrolnej.

W przypadku gdy rejestrujesz pojazd, który nie był wcześniej rejestrowany w Polsce, ale został sprowadzony do Polski przed 1 stycznia 2016 r. musisz uiścić,,opłatę recyklingową’’, która wynosi 500 zł. Opłata recyklingowa jest płacona przelewem na konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Jeśli rejestrujesz pojazd, który nie był wcześniej rejestrowany w Polsce i został sprowadzony do Polski po 1 stycznia 2016 r. — nie płacisz „opłaty recyklingowej".

W urzędzie

REKLAMA

Po skompletowaniu wszystkich dokumentów i dokonaniu opłat należy złożyć wniosek i dokumenty w wydziale komunikacyjnym. Można tego dokonać osobiście, wysłać je pocztą, a nawet złożyć przez Internet, jeżeli twój wydział komunikacyjny przewiduje taką możliwość.

Urzędnik może odmówić ci rejestracji pojazdu gdy np. nie dostarczysz jakiegoś dokumentu. W takim wypadku możesz odwołać się od jego decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.

Po otrzymaniu dokumentów urząd zarejestruje twój pojazd na 30 dni – otrzymasz ,,miękki dowód rejestracyjny’’. W tym czasie urząd przygotuje dla ciebie ,,twardy’’ dowód rejestracyjny, który musisz odebrać w urzędzie. Informację o gotowości dokumentu do odebrania otrzymasz mailem albo w sms.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r.  Prawo o ruchu drogowym (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 1260 z późn. zm.)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA