Pojazd typu „SAM” jest pojazdem zbudowanym przy wykorzystaniu nadwozia, podwozia lub ramy konstrukcji własnej, wykonany samodzielnie, najczęściej przez jego właściciela. Pojazd taki zbudowany jest albo od podstaw albo w wyniku przeróbki innego pojazdu. Zgodnie z przepisami kodeksu drogowego, podlega on badaniu technicznemu.
Badanie techniczne polega na ocenie zgodności pojazdu marki „SAM” z warunkami technicznymi. Polega to na sprawdzeniu:
1. prawidłowości konstrukcji i montażu pojazdu;
2. czy pojazd odpowiada warunkom technicznym;
3. czy stan faktyczny pojazdu odpowiada warunkom technicznym zgłoszonym przez właściciela pojazdu we wniosku o przeprowadzenie badania zgodności pojazdu marki „SAM” z warunkami technicznymi.
reklama
reklama
Zaświadczenie z przeprowadzonego badania jest niezbędnym dokumentem do dokonania rejestracji takiego pojazdu.
Zobacz serwis: Prawo na drodze
Aby zarejestrować pojazd typu SAM, należy udać się do urzędu rejestrującego i złożyć następujące dokumenty:
1. wniosek o rejestrację pojazdu;
2. dowód osobisty lub aktualny odpis z KRS i zaświadczenie o nadaniu numeru REGON (w zależności od tego czy rejestrującym jest osoba fizyczna czy też przedsiębiorca);
3. pisemne oświadczenie właściciela, że jest właścicielem pozostałych zespołów i części służących do zbudowania tego pojazdu;
4. zaświadczenie z przeprowadzonego badania co do zgodności z warunkami technicznymi oraz dokument identyfikacyjny (wystawiany przez okręgową stację diagnostyczną);
5. dowód uiszczenia opłaty skarbowej.
Zobacz serwis: Auto formalności
W związku z rejestracją pojazdu typu SAM, musimy liczyć się z kosztami związanymi z:
1. wydaniem pozwolenia czasowego (jego koszt – 13,50 zł);
2. tablicami rejestracyjnymi (tu ceny zależą od rodzaju pojazdu oraz tego, czy chcemy tablice zwykłe czy indywidualne – od 30 do 1000 zł);
3. kompletem nalepek legalizacyjnych oraz nalepką kontrolną na szybę pojazdu (łącznie 31 zł);
4. wydaniem dowodu rejestracyjnego (jego koszt – 54 zł);
5. wydaniem karty pojazdu (75 zł).