REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ubezpiecza się wypożyczane auto?

Jak ubezpiecza się wypożyczane auto?
Jak ubezpiecza się wypożyczane auto?

REKLAMA

REKLAMA

Kierowca korzystający z pożyczonego pojazdu, może spowodować poważne szkody (osobowe i majątkowe). W związku z tym, rodzi się pytanie, czy osoba pożyczająca samochód, motocykl lub motorower, musi z własnej kieszeni pokryć spowodowane szkody?

Z roku na rok, wypożyczanie samochodu lub jednośladu, staje się coraz bardziej popularne w Polsce. Takie rozwiązanie jest częściej wykorzystywane na terenie Europy Zachodniej. Osoby, które jeszcze nigdy wcześniej nie korzystały z wypożyczonego samochodu, motocykla lub motoroweru, często mają pewne obawy i pytania dotyczące potrzebnego ubezpieczenia. Nie ulega wątpliwości, że kierowca korzystający z pożyczonego pojazdu, również może spowodować poważne szkody (osobowe i majątkowe). W związku z tym, rodzi się pytanie, czy osoba pożyczająca samochód, motocykl lub motorower, musi z własnej kieszeni pokryć spowodowane szkody. Na to oraz inne pytania dotyczące wynajmu pojazdu, postanowili odpowiedzieć eksperci porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

REKLAMA

Zobacz też: Haczyki w ubezpieczeniach Assistance

Wypożyczalnia musi opłacić przynajmniej obowiązkową polisę OC

Dla osób znających podstawowe regulacje dotyczące komunikacyjnych ubezpieczeń OC, jasny jest fakt, że wypożyczalnia samochodów lub jednośladów, nie może zrezygnować z takich polis. Obowiązek wykupienia obowiązkowej polisy, ciążący na wypożyczalni pojazdów mechanicznych wynika z faktu, że taka firma przez cały czas pozostaje właścicielem samochodów lub jednośladów oferowanych na wynajem. W odpowiedzi na potrzeby wypożyczalni samochodów, firmy ubezpieczeniowe oferują specjalne pakiety polis OC dla kilkudziesięciu lub kilkuset pojazdów. W wielu przypadkach, takie obowiązkowe polisy dotyczące jednego wypożyczanego auta są droższe, niż ubezpieczenia OC oferowane klientom indywidualnym. „Ubezpieczyciele biorą pod uwagę wyższą wypadkowość wynikającą m.in. z częstej zmiany kierowców i słabej znajomości okolicy przez osoby użytkujące pojazdy” - wyjaśnia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Wypożyczalnia samochodów, motocykli lub motorowerów jako właściciel oferowanych pojazdów, powinna wykupić obowiązkowe ubezpieczenie OC. Ubezpieczyciele oferują wypożyczalniom specjalne „hurtowe” polisy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak ubezpieczyć auto przy kredycie lub leasingu?

REKLAMA

Zgodnie z przepisami obowiązującymi w Polsce, obowiązkowa polisa OC chroni odpowiedzialność cywilną każdego kierującego (w tym również kierowcy, który wypożyczył samochód) w odniesieniu do szkód wyrządzonych innym użytkownikom drogi. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że takie obowiązkowe ubezpieczenie nie zapewnia finansowej ochrony przed zniszczeniami samochodu prowadzonego przez sprawcę wypadku i obrażeniami, które sprawca może odnieść w wypadku spowodowanym przez siebie.

Obowiązkowa polisa OC nie ochroni osoby wypożyczającej pojazd przed skutkami zniszczenia prowadzonego auta, motocykla lub motoroweru i finansowymi skutkami obrażeń w spowodowanym przez siebie wypadku.

Zobacz też: Czy roczny przebieg ma wpływ na cenę ubezpieczenia OC?

Dodatkowe ubezpieczenia stanowią odpowiednik autocasco i NNW

W związku z ograniczonym zakresem ochrony obowiązkowego OC dla kierowców, krajowe i zagraniczne ubezpieczalnie nie poprzestają na opłacaniu takiej polisy. Osoba wypożyczająca pojazd, zwykle będzie musiała pokryć koszty dodatkowych ubezpieczeń. Mowa o następujących polisach:

  • ubezpieczeniu pojazdu od uszkodzeń CDW (ang. Collision Damage Waiver) - takie ubezpieczenie zapewnia wypożyczalni odszkodowanie za zniszczenia będące skutkiem wypadku drogowego (z wyłączeniem niewielkiej sumy samodzielnie pokrywanej przez wypożyczającego klienta)
  • ubezpieczeniu od kradzieży i utraty pojazdu TW (ang. Theft Waiver) - to ubezpieczenie zapewnia wypożyczalni odszkodowanie za kradzież lub utratę samochodu (z wyłączeniem niewielkiej sumy samodzielnie pokrywanej przez wypożyczającego klienta)
  • rozszerzonym ubezpieczeniu pojazdu od uszkodzeń SCDW (ang. Super Collision Damage Waiver) - jest to odpowiednik standardowego ubezpieczenia CDW, który dodatkowo wyłącza jakąkolwiek odpowiedzialność finansową wypożyczającego klienta za skutki wypadku. Ze względu na zupełne wyłączenie odpowiedzialności osoby wypożyczającej auto, ubezpieczenie SCDW jest droższe od standardowej polisy CDW
  • ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków PAI (ang. Personal Accident Insurance) - taka polisa zapewnia wypłatę odszkodowania, gdy osoba kierująca wypożyczonym autem lub jeden z jej pasażerów, odniesie obrażenia na wskutek wypadku. Wypłata z ubezpieczenia PAI jest niezależna od tego, kto spowodował wypadek i może się kumulować razem ze świadczeniem dotyczącym OC.

„Nietrudno zauważyć, że wymienione polisy łącznie stanowią odpowiednik ubezpieczenia autocasco, które może nabyć właściciel prywatnego samochodu oraz standardowej polisy NNW. Polisa SCDW funkcjonuje podobnie, jak autocasco bez udziału własnego” - mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Osoba wypożyczająca pojazd, zwykle musi opłacić polisy stanowiące odpowiednik autocasco. Ubezpieczenie NNW dla tymczasowego kierowcy i jego pasażerów, może być nieobowiązkowe (podobnie jak zakup odpowiednika AC bez udziału własnego).

Dowiedz się więcej o odpowiedzialności za wypadek spowodowany pożyczonym autem

Podczas zagranicznego wynajmu trzeba być bardziej ostrożnym …

Przed wyjazdem za granicę i wypożyczeniem tamtejszego pojazdu, warto zapamiętać skrótowe nazwy wymienionych powyżej ubezpieczeń (CDW, SCDW, TW, PAI). Takie samo nazewnictwo, możemy bowiem spotkać w wypożyczalniach z całej Europy. Niektóre wypożyczalnie należą do międzynarodowych sieci działających również na terenie Polski. Korzystanie z usług dużych wypożyczalni, zmniejsza ryzyko „haczyków” w umowie.

Zobacz też: Na które firmy ubezpieczeniowe najczęściej skarżą się kierowcy?

Niezależenie od wyboru firmy wypożyczającej pojazd za granicą, polski kierowca musi dokładnie przeanalizować warunki umowy. Nie należy godzić się na wynajem, jeżeli jakiś warunek takiego wypożyczenia pojazdu wzbudza wątpliwości (również ze względu na barierę językową). Na szczególną uwagę zasługuje poziom udziału własnego, czyli kwota wyznaczająca graniczną odpowiedzialność finansową kierowcy za uszkodzenie samochodu. „Taki limit szkód każdorazowo pokrywanych przez wypożyczającego klienta, może wynosić nawet 1000 euro - 1500 euro” - ostrzega Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

W przypadku wynajmu droższego auta za granicą, kierowca może być zmuszony do opłacenia z własnej kieszeni kosztów naprawy wynoszących nawet 1000 euro - 1500 euro.

Źródło: Porównywarka OC Ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA