REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co się stanie z OC po śmierci kierowcy?

Co się stanie z OC po śmierci kierowcy?
Co się stanie z OC po śmierci kierowcy?

REKLAMA

REKLAMA

Jakie są dalsze losy obowiązkowej polisy OC i pojazdu zmarłej osoby? Jest to ważna kwestia, gdyż każdy zarejestrowany samochód lub motocykl, musi posiadać ubezpieczenie OC (nawet wtedy, gdy nie jest faktycznie użytkowany).

W obliczu śmierci członka rodziny, jego krewni zwykle nie zaprzątają sobie głowy takimi sprawami, jak ubezpieczenie samochodu. Dopiero po pewnym czasie od pogrzebu, wiele osób zaczyna zadawać sobie pytanie o dalsze losy obowiązkowej polisy OC i pojazdu zmarłej osoby. Jest to ważna kwestia, gdyż każdy zarejestrowany samochód lub motocykl, musi posiadać ubezpieczenie OC (nawet wtedy, gdy nie jest faktycznie użytkowany). Z myślą o osobach próbujących uporządkować formalności po śmierci członka rodziny, porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl tłumaczy, jak trzeba załatwić sprawę dotyczącą polisy OC.

REKLAMA

Zobacz też: Od czego zależy cena ubezpieczenia OC?

Ubezpieczyciela trzeba powiadomić o śmierci klienta i podziale majątku 

REKLAMA

Jak wiadomo, sporządzenie testamentu jest rozwiązaniem, które pozwala na znacznie szybsze załatwienie wszystkich spraw dotyczących podziału majątku. Ta zasada dotyczy również kwestii związanych z własnością pojazdu i obowiązkiem opłacenia polisy OC. Niestety wiele osób (zwłaszcza młodych), nie zabezpiecza się przy pomocy testamentu.

Niezależnie od tego, czy zmarły pozostawił po sobie testament, jego krewni muszą powiadomić ubezpieczyciela o zgonie. Firma ubezpieczeniowa prawdopodobnie będzie domagała się okazania aktu zgonu oraz testamentu (o ile taki dokument został sporządzony). Ubezpieczyciel powinien również zostać powiadomiony o trwającym postępowaniu spadkowym. Gdy kwestia spadku stanie się już jasna, zakład ubezpieczyciel musi otrzymać stosowną informację na ten temat oraz odpowiednie dokumenty. „Warto pamiętać, że prawa i obowiązki związane z polisą OC, przechodzą na spadkobierców już w momencie śmierci właściciela pojazdu” - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl. 

Zobacz też: Liczba punktów karnych wpłynie na wysokość składki OC

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ubezpieczenie OC będzie nadal aktywne po śmierci właściciela pojazdu. O zgonie klienta trzeba jednak niezwłocznie powiadomić zakład ubezpieczeń. Ubezpieczyciel potrzebuje również informacji na temat rozstrzygnięcia kwestii spadkowych.

W polskich realiach, czas trwania postępowania spadkowego jest zróżnicowany i może wynosić nawet kilka lat. Jeżeli kwestie spadkowe uda się rozstrzygnąć przed wygaśnięciem aktualnej umowy OC, to nową polisę kupi kolejny właściciel pojazdu. Dość często zdarza się jednak, że opłacenie następnego ubezpieczenia (na podstawie danych z dowodu rejestracyjnego) będzie potrzebne przed zakończeniem formalności spadkowych. We wspomnianej sytuacji, koszt składki OC na kolejny rok, poniosą wszyscy spadkobiercy (zgodnie z artykułem 1034 kodeksu cywilnego). Jeżeli składka zostanie opłacona przez jedną osobę, to pozostali spadkobiercy będą musieli partycypować w tym koszcie zgodnie z wielkością ich udziałów spadkowych.

Zobacz też: Ubezpieczenie na opony – o co w tym chodzi?

REKLAMA

Trzeba nadmienić, że odpowiedzialność spadkobierców wobec ubezpieczyciela jest solidarna. Dlatego zakład ubezpieczeń może domagać się opłacenia składki przez jedną zobowiązaną osobę. Wówczas kwestie podziału kosztów spadkobiercy będą musieli załatwić między sobą. „Identyczne zasady odpowiedzialności finansowej, dotyczą ewentualnej kary z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego za brak ciągłości ubezpieczenia OC” - zaznacza Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Jeżeli umowa obowiązkowego ubezpieczenia wygasa przed działem spadku, to koszt składki OC na kolejny rok jest traktowany jako dług spadkowy i podlega podziałowi między spadkobierców (stosownie do wielkości ich udziałów). Tak samo jest dzielona kara z UFG za brak polisy.

Co zrobić z ubezpieczeniem OC auta po śmierci właściciela

Sytuacja nowego właściciela będzie podobna jak po zakupie samochodu

Postępowanie spadkowe wcześniej czy później kończy się podziałem majątku i przejęciem pojazdu przez spadkobiercę lub spadkobierców. W takiej sytuacji, będą obowiązywać przepisy ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, które dotyczą zmiany właściciela pojazdu (patrz art. 31 wspomnianej ustawy). Z punktu widzenia obowiązujących przepisów, sytuacja spadkobiercy jest podobna, jak osoby nabywającej samochód lub motocykl w drodze zakupu. To oznacza, że ubezpieczenie OC zostaje przejęte razem z pojazdem. Po zmianie przepisów z lutego 2012 roku, osoba przejmująca samochód (lub inny pojazd mechaniczny) w drodze spadkobrania, może zrezygnować z polisy OC przed jej wygaśnięciem. W takim wypadku wymagane jest dostarczenie ubezpieczycielowi pisemnego wypowiedzenia. Jeżeli nowy właściciel pojazdu zdecyduje się na kontynuowanie ochrony, to zakład ubezpieczeń prawdopodobnie dokona przeliczenia (tzw. rekalkulacji) składki.

Osoba otrzymująca samochód w ramach spadku, może wypowiedzieć w dowolnym momencie aktywną umowę ubezpieczenia OC. W przypadku kontynuowania ochrony, prawdopodobnie konieczna będzie ponowna kalkulacja składki (tak samo jak po zakupie pojazdu).  

Warto dodać, że po nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych z 2012 roku, posiadacz odziedziczonego pojazdu nie musi się martwić, że polisa nabyta razem z autem lub motocyklem automatycznie odnowi się po upływie roku. Przepisy uniemożliwiają bowiem ubezpieczycielowi automatycznie odnowienie polisy, gdy w okresie trwania ochrony zmienił się właściciel. Taki zakaz obowiązuje nawet wtedy, gdy spadkobierca rekalkulował składkę. Opisywane rozwiązanie ma też pewną wadę. „Brak automatycznego odnowienia polisy OC oznacza, że nowy właściciel pojazdu musi pilnować terminu nabycia kolejnego ubezpieczenia i nie może dopuścić do powstania przerwy w okresie ochrony” -  przypomina Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Źródło: Ubea

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA