Kategorie

Czy gratisowe ubezpieczenia NNW lub assistance dodawane do OC mają znacznie ograniczony zakres ochrony?

Czy gratisowe ubezpieczenia NNW lub assistance dodawane do OC mają znacznie ograniczony zakres ochrony?
Czy gratisowe ubezpieczenia NNW lub assistance dodawane do OC mają znacznie ograniczony zakres ochrony?
Fotolia
Kierowcy kupujący obowiązkowe ubezpieczenia OC, często są zachęcani do nabycia dodatkowych polis. Wspomniane polisy czasem są nawet bezpłatnym gratisem do OC, czyli głównego produktu ubezpieczeniowego. Niezależnie od tego, ile kosztowała dodatkowa polisa (NNW lub assistance), warto poznać zasady jej funkcjonowania. Istnieje bowiem obawa, że ubezpieczenie sprzedawane jako tani dodatek lub gratis do OC, posiada dość mocno ograniczony zakres ochrony.

Ze względu na stosunkowo duży koszt, niewiele osób zainteresowanych samym OC, daje się namówić na dokupienie Autocasco (AC). Tacy kierowcy znacznie częściej nabywają mniej kosztowne dodatki w postaci ubezpieczenia NNW lub assistance. Wspomniane polisy czasem są nawet bezpłatnym gratisem do OC, czyli głównego produktu ubezpieczeniowego. Niezależnie od tego, ile kosztowała dodatkowa polisa (NNW lub assistance), warto poznać zasady jej funkcjonowania. Istnieje bowiem obawa, że ubezpieczenie sprzedawane jako tani dodatek lub gratis do OC, posiada dość mocno ograniczony zakres ochrony.

Zobacz też: Jakie są zasady przedawniania roszczeń wobec ubezpieczycieli?

Kierujący sprawca tylko z NNW otrzyma zadośćuczynienie po wypadku

Kierowcom kupującym obowiązkową polisę OC, często proponuje się dopłacenie kilkudziesięciu złotych za ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW). Po gwałtownych wzrostach składek za OC, właściciele aut już nie są tak skłonni do dopłacania dodatkowych kwot. W tym kontekście warto wspomnieć, że według szacunków porównywarki Ubea.pl, tylko od początku stycznia do końca marca 2017 r. przeciętna składka za OC wzrosła o 12%.

Sprawdź ile wynosi średnia składka OC z NNW w rankingu Ubea.pl

Mimo wzrostu kosztów obowiązkowego OC, polisy NNW pozostają często wybieranym dodatkiem do takiego ubezpieczenia. Zaletą NNW jest możliwość uzupełnienia swoistej luki w ochronie. Warto pamiętać, że obowiązkowa polisa OC nie zapewni kierowcy świadczenia finansowego, jeżeli on sam zostanie ranny w trakcie spowodowanego przez siebie wypadku. Wówczas zadośćuczynienie mogą otrzymać tylko inne osoby uczestniczące w wypadku (m.in. pasażerowie tego samego samochodu, piesi, rowerzyści lub osoby jadące innym pojazdem). Identyczna sytuacja dotyczy również zadośćuczynienia dla krewnych osoby zmarłej w wypadku.

Opisywane zasady wynikają ze specyfiki polisy OC będącej ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej kierującego względem innych osób. Obecnie nie ma już wątpliwości, że z ochrony ubezpieczeniowej kierującego mogą skorzystać również poszkodowani pasażerowie będący jednocześnie współwłaścicielami auta (patrz uchwała Sądu Najwyższego z dnia 7 lutego 2008 r. - sygn. akt III CZP 115/07).

Obowiązkowa polisa OC gwarantuje likwidację szkód osobowych dotyczących pasażerów i kierowcy innego pojazdu, pieszych, rowerzystów oraz pasażerów przewożonych przez kierującego, ale nie zapewnia zadośćuczynienia dla kierowcy, który sam odniósł obrażenia w trakcie spowodowanej przez siebie kolizji.

Zobacz też: Ceny polskich OC i AC na tle krajów europejskich

Polisy NNW oferowane jako dodatek do OC, zapewniają ochronę również pasażerom przewożonym przez kierującego. Dlatego osoby siedzące obok kierowcy mogą otrzymać zadośćuczynienie zarówno z polisy OC sprawcy, jak i NNW. Taka kumulacja świadczeń jest możliwa tylko w przypadku likwidacji szkód osobowych. „Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że polisa NNW ma znaczenie głównie dla kierowcy, który w przypadku wykupienia samego OC, nie dysponowałby ochroną przed obrażeniami odniesionymi w wypadku spowodowanym przez siebie” - mówi Paweł Kuczyński, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Pasażerowie mogą otrzymać odszkodowanie z dwóch źródeł (polisa OC i ewentualne NNW). Takie sumowanie świadczeń jest możliwe tylko w przypadku szkód osobowych.

Możliwość uzupełnienia luki w ochronie dotyczącej kierowcy pojazdu wskazuje, że ubezpieczenie NNW nie jest bezużytecznym dodatkiem. Warto jednak zwrócić uwagę, że cena takiej polisy będzie proporcjonalna do zakresu ochrony. Dlatego przed zakupieniem dodatkowego NNW trzeba sprawdzić, jaka jest faktyczna odpowiedzialność ubezpieczyciela (z uwzględnieniem geograficznego zakresu ochrony i podlimitów sumy ubezpieczenia dotyczących np. kosztów leczenia). „Warto zdawać sobie sprawę, że w przypadku szkód osobowych i wypadków komunikacyjnych, suma ubezpieczenia wynosząca np. 50 000 zł, wcale nie jest dużą kwotą” - podkreśla Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Zobacz też: Co to jest ubezpieczeniowa telematyka?

 Polisy NNW sprzedawane jako tani pakietowy dodatek do OC, zwykle cechują się niską sumą ubezpieczenia, która wyznacza maksymalny limit odpowiedzialności finansowej ubezpieczyciela.

Polisa assistance też może zapewniać bardzo różny zakres ochrony …

W ofertach dotyczących ubezpieczeń OC, często można znaleźć informacje o proponowanym ubezpieczeniu assistance (AS). Taka polisa ma postać dokupowanego produktu z osobną składką albo bezpłatnego gratisu. W tym drugim przypadku, oczywiście nie można liczyć na szeroki zakres ochrony. Ubezpieczyciele bez dodatkowej opłaty zwykle oferują tzw. mini - assistance, czyli mocno okrojony odpowiednik pełnowartościowej polisy. Posiadacze najtańszych lub darmowych ubezpieczeń AS często muszą się liczyć z tym, że ochrona będzie udzielana tylko po wypadku. Za pomoc w razie awarii na drodze, zwykle trzeba dopłacić.

Polisa assistance dodawana do OC bezpłatnie albo za niewielką opłatą, zwykle posiada bardzo ograniczony zakres ochrony. Może się okazać, że tanie ubezpieczenie AS, nie zapewnia pomocy po awarii pojazdu.

Nawet w przypadku nieco droższych polis assistance, problemem bywają „haczyki” związane z ograniczeniami ochrony. Mowa o rozwiązaniach, które na przykład ustalają niski limit dystansu holowania albo minimalną odległość od domu kierowcy uprawniającą do skorzystania z pomocy. Niekiedy ubezpieczyciele ograniczają również liczbę wezwań dotyczących tego samego problemu (np. rozładowanego akumulatora). Kolejną kwestią są podlimity wartości ochrony dla poszczególnych usług (np. dostarczenia paliwa albo transportu kierowcy oraz pasażerów). Ze względu na dużą liczbę ograniczeń w typowych ubezpieczeniach assistance, ich posiadacz powinien przestudiować warunki ochrony. Lektura ogólnych warunków ubezpieczenia (OWU), jest zalecana nawet wtedy, gdy polisa AS była gratisem. „W razie problemów na drodze, warto przynajmniej ogólnie wiedzieć, jakimi możliwościami otrzymania pomocy dysponujemy” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Źródło: porównywarka ubezpieczeń samochodowych Ubea.pl

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    28 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Nissan Qashqai 2021: test japońskiej nowości z wynikiem...

    Nissan Qashqai 2021: test japońskiej nowości jasno pokazał skalę postępu tego modelu. Auto stało się bardziej dojrzałe. Ale czy dojrzałość jest dobra?

    Ciśnienie powietrza w oponach to podstawa bezpieczeństwa

    Ciśnienie powietrza w oponach – to drugie zaraz za stanem ogumienia pojęcie, które ma szczególnie duże znaczenie z uwagi na warunki trakcyjne.

    Samochody koncepcyjne: najsłynniejsze projekty na świecie

    Samochody koncepcyjne często stanowią pokaz siły. Dlatego rzadko trafiają do produkcji. I takim pokazem siły były modele zabrane na tej liście.

    Jak jeździć hybrydą? Oczywiście oszczędnie jeździć hybrydą

    Jak jeździć hybrydą? Dziś przygotowaliśmy pięć najważniejszych wskazówek dotyczących eco-drivingu w aucie o napędzie spalinowo-elektrycznym.

    NASCAR to amerykańskie F1? Trochę tak i trochę nie

    NASCAR - to hasło może niewiele mówić Europejczykom. Czy to tylko nudna jazda w kółko mocnym coupe? No właśnie nie.

    Nissan Townstar: lekki dostawczak i eko-napędy

    Nissan Townstar – według zapowiedzi firmy – ma zmienić zasady gry. To nowy, lekki dostawczak, który zaoferuje m.in. silniki benzynowe i elektryczne.

    Prototypy samochodów PRL: rewolucyjne i nieodżałowane

    Prototypy samochodów PRL, czyli historia opowiadająca o tym, jak kreatywni byli inżynierowie w czasach Polsku Ludowej. Oto 5 ciekawych konstrukcji.

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in: test Outlandera coupe na prąd

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in pożycza świetnie znany napęd hybrydowy w Outlandera i łączy go z dużo ciekawszą stylizacją. Co z tego wyszło?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy? To jedna z wątpliwości, którą mogą mieć kierowcy na drogach wielopasmowych. Rozwiejmy ją.

    Używane pickupy do 50 tys. Oto nasza lista

    Używane pickupy do 50 tys. zł? Na naszej liście pojawia się trzech mocnych graczy. I co ciekawe, jeden z nich nie pochodzi ze Stanów!

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu?

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu? To pytanie, które często zadają sobie nie tylko kursanci... Właśnie dlatego warto poznać odpowiedź na nie.

    Jakie auto używane kupić? Te sprzedają się najszybciej i najdłużej

    Jakie auto używane kupić? To ważne pytanie. Dziś przygotowaliśmy listę tych modeli, które najdłużej i najkrócej czekają na nowego właściciela.

    Nowy SUV Lexusa, czyli marka sklonuje Yarisa Cross

    Nowy SUV Lexusa? Tak, wszystko wskazuje na to, że Japończycy rozbudują gamę aut ze zwiększonym prześwitem. Auto ma bazować na Yarisie Cross.

    Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!

    Audi e-tron GT RS wygląda jak samochód Batmana, jest szybki jak myśliwiec i lubi ciasne zakręty jak francuski pociąg TGV. Coś tu jednak nie pasuje.

    Kara za brak OC 2022 rok. Od stycznia nawet 6020 zł!

    Kara za brak OC 2022 rok, czyli od stycznia kierujący, który nie wykupi polisy zapłaci aż o 420 zł więcej. Skąd taka kwota? Winne rosnące wynagrodzenia.

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku. Ile będą wynosić?

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku po raz kolejny wzrosną. Ile będą wynosić? Za odholowanie auta osobowego zapłacimy... 588 zł!

    Kupowanie opon samochodowych: o czym pamiętać?

    Kupowanie opon samochodowych to zadanie odpowiedzialne. Ogumienie gwarantuje bowiem bezpieczeństwo. O czym pamiętać w czasie wyboru opon?

    Samochody z lat 80. O jakich legendach trzeba pamiętać?

    Samochody z lat 80., czyli dziś opowiemy o mieszance szaleństwa, motosportu, innowacji i... trwałości. Oto 10 aut, które na stałe zapisały się w historii.

    Fabryka Toyoty w Polsce: podwajają produkcję hybryd

    Fabryka Toyoty w Polsce podwaja produkcję napędów hybrydowych. Wynika to z dużego zapotrzebowania produkcyjnego modeli Yaris i Yaris Cross.

    Audi Q4 Sportback e-tron: stylowy, elektryczny i dostępny w Polsce

    Audi Q4 Sportback e-tron wygląda jak typowe Audi. Ma wkurzone spojrzenie i mocno sportową linię nadwozia. Jedno nie daje jednak spokoju. Ta cisza...

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC: czy taka usługa jest rynkowym standardem? Jeżeli tak, to na czym konkretnie polega?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy. Jakie są zasady?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy należy się każdemu poszkodowanemu. Na jakiej zasadzie to działa? Zaraz o tym opowiemy.

    Filmowe gwiazdy za grosze. Top 5 moto-legend kina

    Samochody z filmów muszą być drogie? Zależy które wybierzesz. Dziś przygotowaliśmy listę pięciu modeli, które kosztują dziś mniej niż 30 tys. zł.

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy. To możliwe?

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy: kiedy otrzyma je kierowca? Gdy policjant uzna, że konieczne jest sprawdzenie kwalifikacji prowadzącego.

    Toyota Yaris Cross: hybrydowa i miejska. Co o niej wiadomo?

    Toyota Yaris Cross już w listopadzie zadebiutuje na polskim rynku. Już dziś marka zebrała blisko 1900 zamówień na to auto. Co o nim wiadomo?