REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pozew dotyczący ubezpieczenia sprzedawanego przez oddział firmy z UE

Pozew dotyczący ubezpieczenia sprzedawanego przez oddział firmy z UE
Pozew dotyczący ubezpieczenia sprzedawanego przez oddział firmy z UE

REKLAMA

REKLAMA

Działalność ubezpieczycieli z terenu UE, niewątpliwie wzbogaca rynek i zwiększa konkurencję. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że pozew dotyczący ubezpieczenia sprzedawanego przez oddział firmy z UE, nie może zostać skierowany do przedstawicielstwa działającego w Polsce. Taka sytuacja nieco komplikuje dochodzenie roszczeń. Na szczęście, pozew przeciwko zagranicznemu zakładowi ubezpieczeń, można złożyć w polskim sądzie.

Krajowy rynek ubezpieczeń jest dość zróżnicowany. Oprócz polskich spółek akcyjnych i towarzystw ubezpieczeń wzajemnych (również zarejestrowanych w Polsce), polisy sprzedają też oddziały zagranicznych ubezpieczycieli. Liczba takich podmiotów wyraźnie wzrosła po akcesji Polski do Unii Europejskiej. Działalność ubezpieczycieli z terenu UE, niewątpliwie wzbogaca rynek i zwiększa konkurencję. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że pozew dotyczący ubezpieczenia sprzedawanego przez oddział firmy z UE, nie może zostać skierowany do przedstawicielstwa działającego w Polsce. Taka sytuacja nieco komplikuje dochodzenie roszczeń. Na szczęście, pozew przeciwko zagranicznemu zakładowi ubezpieczeń, można złożyć w polskim sądzie.

REKLAMA

Zobacz też: Zmiany dotyczące OC w 2017 r.

Tylko ubezpieczyciele spoza Wspólnoty tworzą główne oddziały

Pewne komplikacje dotyczące pozywania ubezpieczycieli zza granicy, są następstwem specyficznej konstrukcji krajowych przepisów. Ustawa o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej z 2015 r. (podobnie jak wcześniejsza ustawa o działalności ubezpieczeniowej) wskazuje, że tylko ubezpieczyciele spoza Unii Europejskiej, mogą w naszym kraju utworzyć tzw. oddział główny. Zgodnie z przepisami, taki oddział posiada zdolność sądową (tzn. może występować przed polskim sądem jako strona). W związku z powyższym, oddział główny reprezentuje macierzystą firmę spoza UE podczas sporów dotyczących polskich klientów. „Utworzenie oddziału głównego, wymaga jednak wcześniejszej zgody Komisji Nadzoru Finansowego” – informuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl

Firmy ubezpieczeniowe spoza UE, mogą utworzyć w Polsce oddział główny. Taki oddział reprezentuje zagranicznego ubezpieczyciela w sporach sądowych z Polakami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krajowe przepisy w zupełnie inny sposób traktują ubezpieczycieli zarejestrowanych na terenie Unii Europejskiej. Te unijne firmy po złożeniu zawiadomienia do KNF-u (tzw. notyfikacji), mogą sprzedawać polisy w Polsce. Podstawą działalności wspomnianych ubezpieczycieli, jest zezwolenie wydane przez odpowiedni organ nadzoru z innego kraju UE. Co ważne, oddziały tworzone przez unijnych ubezpieczycieli w Polsce, nie mają zdolności sądowej. To oznacza, że pozew dotyczący roszczeń z ubezpieczenia, trzeba kierować do zagranicznej centrali ubezpieczyciela. Krajowe sądy do niedawna akceptowały również pozwy skierowane do polskich oddziałów unijnych ubezpieczycieli. Ta prokonsumencka praktyka była jednak niezgodna z przepisami, a jej stosowanie zakończyło się po kilku jednoznacznych wyrokach sądów (zobacz na przykład wyrok Sądu Okręgowego w Łodzi z 15 kwietnia 2014 roku - sygn. akt XIII Ga 594/13). 

Zobacz też: Koszt ubezpieczenia OC dla singli jest wyższy

Polskie oddziały ubezpieczycieli z UE, nie mają zdolności sądowej. To oznacza, że w razie roszczeń pozew musi być skierowany do zagranicznej centrali ubezpieczyciela, a nie jego krajowego oddziału.

Nowe przepisy ułatwiają pozywanie firm ubezpieczeniowych z UE

REKLAMA

Trudno ukryć, że przepisy dotyczące pozywania unijnych ubezpieczycieli nie są szczególnie korzystne dla polskich konsumentów. Na szczęście takie osoby mogą złożyć „zagraniczny” pozew przed sądem odpowiednim dla swojego miejsca zamieszkania. Takie prawo gwarantuje ustawa o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej oraz Rozporządzenie Rady WE nr 44/2001 z dnia 22 grudnia 2000 r. w sprawie jurysdykcji i uznawania orzeczeń sądowych oraz ich wykonywania w sprawach cywilnych i handlowych.

Warto wspomnieć, że ustawa o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej wprowadziła pewną zmianę, która jest korzystna dla strony pozywającej zagranicznego ubezpieczyciela. Taki powód nie musi już poprawiać albo ponownie wnosić pozwu wcześniej skierowanego do krajowego oddziału ubezpieczyciela z UE. Wspomniany pozew zostanie automatycznie potraktowany tak, jak gdyby właściwie wskazywał centralę zagranicznego ubezpieczyciela. „Ta zmiana obowiązująca od 2015 roku jest ważna, gdyż wcześniej pomyłki w adresowaniu pozwów zdarzały się nawet kancelariom reprezentującym poszkodowanych” - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Zobacz też: Czy podwyżki OC to wynik zmowy cenowej?

Powództwo dotyczące zagranicznego ubezpieczyciela, można wytoczyć przed lokalnym sądem w Polsce. Dodatkowo od 2015 r. wadliwe wskazanie pozwanego, nie powoduje już negatywnych konsekwencji dla pozywającego.

Rzecznik Finansowy może zdyscyplinować zagraniczną firmę …

REKLAMA

W nawiązaniu do kwestii pozwów, warto wspomnieć o działalności Rzecznika Finansowego (poprzednio Rzecznika Ubezpieczonych). Przed sądowym sporem z zagranicznym zakładem ubezpieczeń, warto skierować prośbę o interwencję właśnie do Rzecznika Finansowego. Ta instytucja realizuje swoje uprawnienia również stosunku do oddziałów zagranicznych ubezpieczycieli (tzn. oddziałów głównych i oddziałów ubezpieczycieli z UE).

Przed wysłaniem prośby o pomoc do Rzecznika Finansowego, trzeba jednak wykorzystać przysługujące możliwości reklamacyjne w oddziale zagranicznego ubezpieczyciela. Warto wiedzieć, że wszystkie podmioty reprezentujące zagranicznych ubezpieczycieli w Polsce, muszą uwzględniać nowe zasady reklamowania produktów i usług finansowych. Zgodnie z przepisami obowiązującymi od 2015 roku, reklamacja dotycząca ubezpieczenia, musi zostać rozpatrzona przed upływem 30 dni lub 60 dni (dłuższy termin obowiązuje w przypadku skomplikowanych spraw). „Jeżeli ubezpieczyciel lub jego oddział przekroczy ustawowy termin reklamacji, to sprawa zostaje automatycznie załatwiona na korzyść poszkodowanego” – wyjaśnia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.   

Zobacz też: Z jakim wyprzedzeniem można kupić ubezpieczenie OC?

Rzecznik Finansowy zajmuje się również sprawami dotyczącymi oddziałów zagranicznych ubezpieczycieli. Takie podmioty sprzedające polisy, muszą przestrzegać ustawowych terminów odpowiedzi na reklamację (30 dni/60 dni).

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

REKLAMA