REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Dlaczego maleje liczba firm oferujących ubezpieczenia komunikacyjne? Fot. Fotolia
Dlaczego maleje liczba firm oferujących ubezpieczenia komunikacyjne? Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z roku na rok liczba firm oferujących ubezpieczenia komunikacyjne maleje. Co jest tego przyczyną? Jakie skutki niesie to dla polskiego kierowcy?

Kierowcy zwykle nie interesują się zmianami własnościowymi w sektorze ubezpieczeń. Takie przekształcenia zwykle nie mają większego znaczenia nawet dla klientów przejmowanej lub przejmującej firmy. Czasami na rynku pozostaje nawet stara marka handlowa z prawie niezmienionym logo i tą samą stroną internetową (przykłady: Link4 oraz MTU). Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że zmiany z pozoru nieodczuwalne dla kierowców, mogą mieć długookresowy wpływ na ceny ubezpieczeń. Z roku na rok, maleje liczba podmiotów oferujących polisy komunikacyjne (OC i AC). Wydaje się, że postępująca konsolidacja rynku mogła przyczynić się do podwyżek OC, które trwają już od dłuższego czasu. Sprawdź gdzie znajdziesz najtańsze OC w kalkulatorze OC AC Ubea.pl

REKLAMA

W 2005 r. majątek Polaków ubezpieczało osiem firm więcej

Informacje o strukturze rynku ubezpieczeniowego, znajdziemy na stronie Polskiej Izby Ubezpieczeń. Te dane wskazują, że pod koniec 2015 r. na rynku działało 27 ubezpieczycieli z działu I (ubezpieczenia na życie) i 30 ubezpieczycieli prowadzących działalność w ramach działu II ubezpieczeń (polisy majątkowe oraz pozostałe ubezpieczenia osobowe). Warto pamiętać, że żaden ubezpieczyciel (zarówno TUW jak i spółka akcyjna), nie może jednocześnie oferować ubezpieczeń z działu I oraz działu II.

Zobacz też: Czy warto kupić OC i AC przez Internet??

REKLAMA

Firmy sprzedające polisy dla kierowców (OC/AC), funkcjonują jedynie w ramach działu II. „Większość ubezpieczycieli z działu II, oferuje obowiązkowe ubezpieczenia OC dla kierowców. Dane Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego wskazują, że w 2015 roku takie polisy proponowało 26 ubezpieczycieli” - wyjaśnia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. 

ZWRÓĆ UWAGĘ: Ubezpieczyciele oferujący polisy dla kierowców (dział II ubezpieczeń), nie mogą jednocześnie sprzedawać produktów z działu I (polisy na życie). Taki zakaz dotyczy zarówno spółek akcyjnych, jak i towarzystw ubezpieczeń wzajemnych (tzw. TUW-ów).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dzięki informacjom zebranym przez Polską Izbę Ubezpieczeń można stwierdzić, że na rynku regularnie ubywa firm chroniących majątek rodaków. W 2005 r. funkcjonowało jeszcze 38 takich podmiotów (patrz poniższa tabela). Przez kolejne lata, obserwowaliśmy systematyczny spadek liczby ubezpieczycieli z działu II. Trzeba zdawać sobie sprawę, że dane dotyczące 2015 r. nie uwzględniają jeszcze przejęcia Liberty Ubezpieczenia przez AXA Ubezpieczenia TUiR. Wspomniana transakcja jest ważna, ponieważ dotyczyła liderów cenowych na rynku polis OC i AC. Wcześniej podobne znaczenie miało przejęcie innej firmy znanej z niskich cen polis (Link4) przez PZU.

Zobacz też: Czy drastyczne podwyżki ubezpieczeń OC spowodują wzrost liczby pojazdów bez takich polis w 2017 r.?

ZWRÓĆ UWAGĘ: W trakcie dziesięciu lat (2005 r. - 2015 r.), liczba zakładów ubezpieczeń z działu II zmniejszyła się o 21%. Taka zmiana może mieć długookresowy wpływ na konkurencję między ubezpieczycielami i poziom składek w polisach OC. 

Zmiany liczby ubezpieczycieli na polskim rynku i udziału zagranicznego kapitału

Rok

Liczba zakładów ubezpieczeń z działu I (ubezpieczenia na życie)

Liczba zakładów ubezpieczeń z działu II (ubezpieczenia majątkowe i pozostałe ubezpieczenia osobowe)

Udział kapitału zagranicznego w kapitałach podstawowych  zakładów ubezpieczeń

2005 r.

33

38

72,7%

2006 r.

32

37

75,1%

2007 r.

31

34

77,9%

2008 r.

32

35

78,6%

2009 r.

30

36

82,2%

2010 r.

30

35

77,4%

2011 r.

28

33

77,1%

2012 r.

28

31

78,1%

2013 r.

27

31

74,7%

2014 r.

26

30

69,6%

2015 r.

27

30

70,2%

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych PIU

Zagraniczne podmioty kontrolują około 70% rynku ubezpieczeń

W nawiązaniu do danych PIU na temat liczby ubezpieczycieli, warto wspomnieć również o strukturze własnościowej całego sektora ubezpieczeń. Ta kwestia jest ciekawa i rzadko opisywana. Dziennikarze znacznie częściej informują o repolonizacji banków i spadającym udziale zagranicznych inwestorów w sektorze bankowym. Udział krajowego kapitału w bankach obecnie wynosi około 40% i już wkrótce może się zbliżyć do 50%. Analogiczny wynik dla rynku ubezpieczeniowego jest znacznie mniejszy. Pod koniec 2009 r. udział zagranicznego kapitału w firmach ubezpieczeniowych wynosił aż 82% (patrz powyższa tabela). „Sześć lat później, firmy kontrolowane przez zagranicznych inwestorów miały siedemdziesięcioprocentowy udział w kapitałach podstawowych zakładów ubezpieczeń” - mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl. 

Zobacz też: Bez zimowych opon nie dostaniemy odszkodowania z AC?

ZWRÓĆ UWAGĘ: Zagraniczni inwestorzy obecnie kontrolują około 70% krajowego sektora ubezpieczeń. Firmy z zagranicznym kapitałem mają spore znaczenie również na rynku polis komunikacyjnych (przykłady: AXA, Warta, Ergo Hestia).

Dla wielu kierowców, kraj pochodzenia ubezpieczeniowego inwestora nie ma większego znaczenia. Te osoby, które chcą wspierać rodzimy kapitał, powinny jednak wiedzieć, jakie firmy ubezpieczeniowe mają przede wszystkim polskich akcjonariuszy/udziałowców i oferują polisy komunikacyjne. Do tej grupy oprócz PZU można zaliczyć:

  • Link4 TU
  • TUW TUZ
  • TUW TUW
  • Partner TUiR
  • T.U.W. Pocztowe

Wbrew pozorom, do grupy krajowych ubezpieczycieli nie należy już TUW SKOK. W swoim najnowszym raporcie, Komisja Nadzoru Finansowego zaliczyła ten podmiot do zakładów ubezpieczeń z dominującym kapitałem zagranicznym (> 50%).

Zobacz też: Kiedy sprawca wypadku będzie ukarany za ucieczkę?

ZWRÓĆ UWAGĘ: Wśród ubezpieczycieli z krajowym kapitałem, na rynku komunikacyjnym najpopularniejsze marki to PZU oraz Link4. Polisy komunikacyjne oferują również takie krajowe towarzystwa, jak np. TUW TUZ, TUW TUW oraz T.U.W. Pocztowe.  

Źródło: Ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA