Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego kierowcy jeżdżą autem bez OC?

Jazda autem bez OC - dlaczego kierowcy ryzykują? Fot. shutterstock
Jazda autem bez OC - dlaczego kierowcy ryzykują? Fot. shutterstock
Posiadanie ubezpieczenia OC to obowiązek każdego właściciela zarejestrowanego w Polsce pojazdu mechanicznego. Dlaczego zatem wielu polskich kierowców jeździ bez polisy, narażając się tym samym na wysokie kary?

Jazda autem bez polisy OC

Jazda bez ważnego OC jest kosztowna – w przypadku samochodów osobowych kara za brak obowiązkowego ubezpieczenia wynosi do końca tego roku maksymalnie 3,7 zł, a od stycznia 2017 r. wzrośnie do 4 tys. zł. Według statystyk prowadzonych przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG), nie wszyscy posiadacze pojazdów mechanicznych (oprócz „osobówek” dotyczy to też samochodów ciężarowych oraz m.in. motocykli i motorowerów) świadomie rezygnują z ochrony. Oczywiście niektórzy uważają to za „dobry” sposób na oszczędność, ale wielu z nich po prostu nie wie, że okres ochrony w ramach posiadanego OC minął. UFG szacuje, że w Polsce może być obecnie ponad 100 tys. nieubezpieczonych pojazdów.

Kierowcy nie wiedzą, że polisa OC się skończyła?

Reguły funkcjonowania polis OC są opisane ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Zgodnie z nimi ochrona zakupiona na 12 miesięcy jest automatycznie zawierana ponownie, jeżeli przed końcem okresu ochrony do ubezpieczyciela nie wpłynęło pismo z rezygnacją. W ustawie znajduje się jednak kilka wyjątków, kierowcy rzadko kiedy o nich wiedzą, w konsekwencji czego umykają im wymagane formalności. A to prowadzi do niewiedzy i braku OC.

Zobacz też: Czy przepisanie polisy na nowego właściciela auta jest opłacalne?

- Z informacji podawanych przez Fundusz wynika, że większość sytuacji, w których kierowca nie posiada obowiązkowego ubezpieczenia OC, jest związanych z niewiedzą lub zaniedbaniem. Aż 40% przypadków wykrycia braku polisy OC to konsekwencja nieopłaceniem którejś z rat za polisę, w efekcie czego ubezpieczenie nie przedłużyło się na następny okres – mówi Bartłomiej Behnke z multiagencji Superpolisa.pl. - Właściciele pojazdów nie muszą się obawiać, że w związku z nieopłaconą ratą ochrona ich pojazdu wygaśnie przed końcem okresu przewidzianego polisą. Natomiast jeżeli przed końcem okresu ubezpieczenia zaległości nie zostaną w całości uregulowane, wówczas polisa OC nie przedłuży się automatycznie.

Osoby bez OC to nieraz także właściciele aut sprowadzanych z zagranicy, który wykupili OC, ale dopiero w jakiś czas po dacie pierwszej rejestracji samochodu w Polsce. Równie często kara za brak OC jest skutkiem błędnego przekonania, że ubezpieczenie nie jest potrzebne dla niesprawnego technicznie lub nieużytkowanego pojazdu. Należy także wskazać jeszcze inną, jedną z najczęstszych przyczyn „rezygnacji” z ubezpieczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Bardzo często brak OC jest również związany z kwestią zakupu używanego samochodu i korzystania z zawartej przez poprzedniego właściciela umowy ubezpieczenia. Jest to oczywiście jak najbardziej dozwolone, ale zasady przedłużenia umowy zawartej przez kogoś innego różnią się w porównaniu z samodzielnie kupionym ubezpieczeniem - wyjaśnia Damian Andruszkiewicz, Dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Komunikacyjnych Klienta Indywidualnego Compensa TU SA Vienna Insurance Group.

Zobacz też: Czy można otrzymać odszkodowanie za szkodę całkowitą z polisy OC?

Zbywca samochodu ma 14 dni na przekazanie ubezpieczycielowi informacji, że nie jest już właścicielem pojazdu. Dzięki temu ma pewność, że kupione przez niego OC nie zostanie automatycznie przedłużone na kolejne 12 miesięcy. Z kolei nowy właściciel auta może korzystać z ubezpieczenia, ale nie dłużej niż do końca okresu, na jaki zostało zawarte. Musi zatem pamiętać, żeby zawczasu kupić nową polisę. Statystyki UFG pokazują, że kierowcy często o tym zapominają… Rezultatu takiego niedopatrzenia łatwo się domyślić – brak OC i kara finansowa.


Co grozi za jazdę samochodem bez OC?

W kontekście jazdy bez OC warto także wyraźnie zaznaczyć, dlaczego nie opłaca się z premedytacją rezygnować z zakupu ochrony. Można wymienić przynajmniej dwa powody. Pierwszy jest oczywisty – to po prostu niezgodne z prawem działanie, za które grozi niemała, trudna do uniknięcia kara finansowa. Trzeba bowiem pamiętać, że wykrywalność pojazdów bez OC systematycznie rośnie, bo dzięki specjalnemu systemowi informatycznemu nieubezpieczone auta są coraz częściej wychwytywane zdalnie, a nie tylko podczas kontroli drogowej. Drugi powód – sprawca wypadku czy kolizji zapłaci za spowodowane przez siebie szkody z własnych środków, jeśli kierował pojazdem bez ważnej polisy. W skrajnych przypadkach może to oznaczać gigantyczne koszty. Trzeba bowiem pamiętać, że zgodnie z ustawowymi zapisami ubezpieczenie OC zapewnia ochronę do sumy 5 mln euro za szkody na zdrowiu poszkodowanych w wypadku drogowym i 1 mln euro za zniszczenie mienia (np.  samochodu).

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Opel Corsa 2023. Lifting dodaje do gamy 48-woltową hybrydę

    Opal zaprezentował poliftingowe wydanie Corsy F. Modernizacja kojarzy się z delikatnymi zmianami? Na polu stylistycznym być może i tak. Małego hatchbacka czeka jednak rewolucja technologiczna.

    Jak podróżować autem ze zwierzętami?

    Podróż autem ze zwierzęciem może być prawdziwym wyzwaniem. Co zatem zrobić, aby zadbać o komfort, ale i bezpieczeństwo czworonoga oraz zabezpieczyć auto przed zniszczeniami? Jest kilka porad, które powinniście poznać.

    DS 7 Rivoli E-Tense 4x4 300. Bo SUV może być... artystyczny!

    Czy DS 7 jest pretensjonalny? W żadnym razie! Czy jest nietuzinkowy? W stu procentach. A lifting jedynie podkreślił wartości tego rodzinnego SUV-a. Chociaż sprawdźcie na własne oczy.

    Test: DS 7 po liftingu. Wersja E-Tense 4x4 300 jest szybka jak... hot-hatch!

    Choć jest 5-osobowym SUV-em z 555-litrowym bagażnikiem, oferuje 300 koni i może jeździć... za darmo! A to dopiero początek ciekawostek dotyczących testowego przeze mnie DS 7 po liftingu w wersji E-Tense 4x4 300.

    Sejmowa komisja przeciw poprawkom do projektu zniesienia opłat za państwowe autostrady

    Sejmowa Komisja Infrastruktury nie poparła poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do projektu dot. zniesienia opłat za państwowe autostrady. Jedna z nich miałby skutkować zdjęciem opłat ze wszystkich autostrad w Polsce.

    Używane Audi A4 B8. Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A4 to marzenie przeciętnego Polaka. Szczególnie gdy mówimy o generacji B8. Auta są przystępne cenowo. Tylko czy z technologicznego punktu widzenia nie stanowią zakupowej miny? Sprawdźmy, co psuje się w używanych sedanach i kombi z Niemiec.

    Tajemnica różnic cenowych samochodów używanych. Co ma największy wpływ?

    Na cenę samochodów używanych najbardziej wpływa przebieg, historia serwisowa i historia szkodowa. Cena dwóch identycznych modeli z tego samego rocznika na rynku wtórnym bywa różna o ponad 20%.

    Używany Opel Astra K. Awarie, wady, ceny, opinie

    Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.

    Auto na wodór - „elektryk” z wydajniejszym magazynem energii. Plusy i minusy wodoru w motoryzacji

    Czy samochody napędzane wodorem są realną alternatywą dla aut elektrycznych? Jakie są plusy i minusy technologii wodorowej w motoryzacji?

    Toyota Tacoma 2024. Pick-up z 331-konną hybrydą. Niestety nie dla Polski...

    Potężny pick-up z mocną hybrydą pod maską. To musi być Toyota Tacoma 2024. Dobra informacja jest taka, że auto wygląda i zapowiada się świetnie. Zła jest taka, że oficjalnie nie trafi do Polski.

    Efekt zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych? Raczej odwrotny...

    Rządzący mocno chwalili się zmianą przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach. Tyle że czas pokazuje, iż kierunek mógł być błędny. Bo poprawy bezpieczeństwa pieszych nie widać w statystykach.

    Polski kamper jest hitem. To oczywiście Volkswagen Grand California

    Kamper Volkswagen Grand California powstaje w polskiej fabryce Volkswagena we Wrześni. I pisząc o tym, mamy spore powody do dumy. Zainteresowanie tym autem bowiem stale rośnie na całym świecie.

    Samochód dla mamy. Czyli jakie auta kupują Polki?

    Zbliżający się Dzień Matki stał się okazją do sprawdzenia, jakie są motoryzacyjne preferencje Polek kupujących używane auta. Co wynikło z analizy? Mamy w Polsce są wyjątkowo praktyczne.

    Elektryczna turbosprężarka w Mercedesach AMG. Jak działa? I co daje?

    Mercedes ma ciekawy prezent dla właścicieli nowych modeli z serii AMG. Mowa o elektrycznej turbosprężarce. Ta jest inspirowana wynalazkiem stosowanym przez zespół F1 Mercedes-AMG Petronas.

    Początek roku 2023 najbezpieczniejszy w historii. Stał się drogowy cud?

    Niecałe 3900 wypadków drogowych i 360 ofiar śmiertelnych w sytuacji, gdy jeszcze niedawno notowano dwa razy wyższe wyniki. Z czego wynikają tak optymistyczne statystyki w I kw. 2023 roku?

    Jak się kupuje auto w AAA Auto? "Nie mam Twojego samochodu. I co mi zrobisz?"

    Dziś opowiem o tym, jak się kupuje auto w AAA Auto. Będzie to jednak opowieść bez happy endu. Bo choć wybrałem pojazd i zadatkowałem go, sieci nie przeszkodziło to w jego sprzedaży innej osobie...

    UNESCO wypromuje rower jako środek transportu. Z inicjatywy Polski!

    Z inicjatywy Polski Rada Wykonawcza UNESCO przyjęła decyzję w sprawie promowania roweru jako uniwersalnego środka transportu - "Bicycle For All – Bicycle for sustainable and healthy lifestyles” ("Rower dla Wszystkich – Rower dla zrównoważonego i zdrowego stylu życia”).

    Ile kosztuje serwis klimatyzacji w 2023 roku?

    Klimatyzacja – to słowo, które na wiosnę zaczyna dominować w rozmowach kierowców. Część musi zrobić serwis klimy, a część zdiagnozować jej problemy. Ile to kosztuje? Sprawdźcie.

    Jeep Wrangler 4XE Sahara. Srebrny lakier i hybryda plug-in pod maską

    Jeep Wrangler swoim kształtem przywodzi na myśl końcówkę lat 80. XX wieku. I do twarzy mu z tym! Wersja aktualnie sprzedawana w Europie ma jednak hybrydę plug-in pod maską. Jak wygląda ten model? Sprawdźcie w naszej galerii.

    Test: Jeep Wrangler 4XE Sahara. Klasyczny wygląd i hybryda plug-in pod maską

    Wygląda jak Wrangler, ale nie jeździ jak Wrangler. Ma bowiem 381 koni mocy i osiąga 100 km/h w 6,4 sek. To zasługa hybrydy plug-in. Ta w Jeepie jest błogosławieństwem czy przekleństwem?

    Korytarz życia: przepisy, obowiązki i kary. Co musisz wiedzieć?

    Korytarz życia jest od grudnia roku 2019 obowiązkiem kierowców w Polsce. Tylko że jak pokazuje praktyka, z obowiązku tego kierujący nie zawsze się wywiązują... Przypomnijmy zatem, co warto widzieć w tym temacie.

    Astra kombi GSe w sprzedaży. Ma 225 koni i... tania nie jest

    W polskich salonach można już składać zamówienia na Opla Astrę Sports Tourer GSe. Przestronne kombi otrzymało nieco sportową stylizację i aż 225-konny napęd. Rodzinna Astra jest hybrydą plug-in.

    Ceny samochodów w Polsce. Wiemy, kto statystycznie wydaje najwięcej na auto!

    Osoby, które ukończyły 55 rok życia, decydują się na najdroższe auta, a utrzymująca się inflacja pogłębia różnicę w cenach wybieranych aut pomiędzy nimi i najmłodszym pokoleniem. Starsi klienci są też otwarci na bardziej nowoczesne rozwiązania.

    Używana Dacia Duster II. Awarie, wady, ceny, opinie

    Polacy go pokochali. Masowo kupują Dustery II jako nowe i używane. Czy w przypadku modeli z drugiej ręki jest się czego bać? Przyjrzymy się trwałości rumuńskiego SUV-a w dzisiejszym materiale.

    Jak dobrać opony do samochodów elektrycznych i hybrydowych?

    Samochody elektryczne i hybrydowe mają swoje wymagania. Trakcyjnie te są związane nie tylko z tarciem, ale i większą masą. Dziś opowiemy zatem jak dobrać do nich odpowiednie opony.