| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Auto formalności > Ubezpieczenie pojazdu > Reklamacje u ubezpieczyciela są teraz łatwiejsze

Reklamacje u ubezpieczyciela są teraz łatwiejsze

W październiku 2015 roku, dotychczasowy Rzecznik Ubezpieczonych stał się Rzecznikiem Finansowym. Ustawa wprowadzająca tę zmianę, zmodyfikowała również zasady składania i rozpatrywania reklamacji dotyczących produktów finansowych. Obecnie ubezpieczyciele, podobnie jak inne podmioty rynku finansowego (m.in. banki i SKOK-i), muszą przestrzegać ustawowych terminów na rozpatrzenie reklamacji. Zbyt późna odpowiedź na skargę klienta, skutkuje automatycznym uznaniem roszczeń takiej osoby za uzasadnione. Warto dowiedzieć się więcej na temat tego przywileju, który zapewniają nowe przepisy.

Nowe zasady reklamacji dotyczą także poszkodowanych osób

Regulacje dotyczące rozpatrywania reklamacji przez ubezpieczycieli, możemy znaleźć w ustawie z 5 sierpnia 2015 r. Wspomniany akt prawny przewiduje dla osób fizycznych preferencyjne zasady składania skarg na działalność:

  • krajowego zakładu ubezpieczeń
  • zagranicznego zakładu ubezpieczeń działającego w Polsce
  • powszechnego towarzystwa emerytalnego
  • spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej (SKOK-u)
  • towarzystwa funduszy inwestycyjnych
  • krajowej instytucji płatniczej
  • krajowej instytucji pieniądza elektronicznego
  • biura maklerskiego
  • firmy pożyczkowej
  • biura usług płatniczych

Ustawowe reguły składania skarg powinny dotyczyć również osób, które:

  • w ramach umowy ubezpieczenia są ubezpieczającym, ubezpieczonym, uprawnionym lub uposażonym
  • dochodzą roszczeń z tytułu ubezpieczeń obowiązkowych od Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego lub Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych

Warto nadmienić, że wszystkie wymienione osoby, mogą korzystać również z pomocy Rzecznika Finansowego (dawnego Rzecznika Ubezpieczonych).

Zobacz też: Brak prawa jazdy, a ubezpieczenie AC

ZWRÓĆ UWAGĘ: Preferencyjne zasady rozpatrywania reklamacji dotyczą nie tylko osób posiadających roszczenia do ubezpieczycieli. Podobne uprawienia maja m.in. klienci banków, SKOK-ów i firm pożyczkowych.

Osoby posiadające roszczenie do ubezpieczyciela (podobnie jak inne osoby wymienione przez ustawę z 5 sierpnia 2015 r.), mogą wymagać, aby ich reklamacja została rozpatrzona w trakcie 30 dni. W przypadku szczególnie skomplikowanych spraw, ten termin na odpowiedź może zostać wydłużony o kolejne 30 dni (do 60 dni naliczonych od dnia złożenia reklamacji). Jeżeli zakład ubezpieczeń przedłuży termin rozpatrywania reklamacji, to konieczne jest:

  • wyjaśnienie klientowi przyczyny opóźnienia
  • wskazanie na okoliczności sprawy, które muszą być ustalone
  • wskazanie terminu udzielenia odpowiedzi (przed upływem 60 dni od złożenia reklamacji)

Jeśli zakład ubezpieczeń nie dotrzyma ustawowego terminu (odpowiednio 30 dni lub 60 dni od złożenia reklamacji), to na mocy nowych przepisów, skarga klienta jest automatycznie uznawana za uzasadnioną. To oznacza, że zakład ubezpieczeń będzie musiał np. podwyższyć odszkodowanie. Opisywane rozwiązanie, które dotyczy również innych podmiotów rynku finansowego (np. banków), ma je motywować do terminowego rozpatrywania reklamacji.

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kolmers Legal

Kancelaria prawna dla biznesu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »