Kategorie

Czy lepiej naprawiać samochód bez gotówki?

Kamil Fraszkiewicz
wypadek kolizja stłuczka Fot. Fotolia
wypadek kolizja stłuczka Fot. Fotolia
Kierowcy, których samochody ucierpiały podczas kolizji, mają do wyboru dwa warianty likwidacji szkody z polisy OC sprawcy – gotówkowy (kosztorysowy) oraz bezgotówkowy. Każde z tych rozwiązań posiada swoje niezaprzeczalne wady oraz zalety. Od pewnego czasu, wybór sposobu naprawiania szkód jest nieco łatwiejszy.

Rekomendacja KNF-u z końca 2014 roku, zabroniła ubezpieczycielom dyskryminowania kierowców, którzy chcą gotówkowo lub bezgotówkowo naprawić swój samochód. Mimo kolejnych regulacji, porządkujących zasady likwidacji szkód, kierowcy nadal muszą zwracać uwagę na liczne „haczyki”.  Sprawdź co musisz zrobić aby uzyskać wysokie odszkodowanie z OC i AC.

Kosztorys jest opłacalny w przypadku małych szkód oraz starszych aut

Reklama

Praktyka rynku ubezpieczeniowego wskazuje, że gotówkowy wariant likwidacji szkód najczęściej jest wybierany przez osoby posiadające starsze i mniej wartościowe samochody. Wspomniane rozwiązanie cieszy się popularnością również wśród kierowców likwidujących szkody o mniejszej wartości. Przyczyną takiej sytuacji jest mniej skomplikowana procedura. Kierowca może rozpocząć działania już po akceptacji kosztorysu wykonanego przez ubezpieczyciela i wypłacie odszkodowania. Trzeba również pamiętać o tym, że wariant gotówkowy (kosztorysowy) zapewnia większą swobodę, jeżeli chodzi o wybór warsztatu oraz części używanych do naprawy. Wielu posiadaczy starszych pojazdów naprawia swoje auta jak najmniejszym kosztem (zwłaszcza, gdy uszkodzenia wpływają tylko na estetykę auta). Dzięki temu, pozostałą część odszkodowania można przeznaczyć na inne wydatki. Takie rozwiązanie będzie niemożliwe, jeżeli kosztorys ubezpieczyciela przewiduje zaniżony koszt naprawy. Wówczas ewentualne spory z firmą ubezpieczeniową mogą sprawić, że wariant kosztorysowy de facto będzie bardziej czasochłonnym rozwiązaniem.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Wariant kosztorysowy może skutkować szybszą naprawą i zapewnia kierowcy większą swobodę w wyborze warsztatu i zasad remontu. Istnieje jednak ryzyko, że stawki (np. dotyczące robocizny) będą zaniżone.

Alternatywę w postaci rozliczenia bezgotówkowego, wybierają głównie posiadacze nowszych samochodów. Takie osoby zwykle nie oszczędzają na naprawie auta i chcą usuwać uszkodzenia w bardziej renomowanych warsztatach. Właśnie takie punkty serwisowe, współpracują z ubezpieczycielami na zasadzie rozliczeń bezgotówkowych. W ramach opisywanego wariantu, to faktury wystawione przez warsztat są podstawą do likwidacji szkody, a poszkodowany nie musi organizować naprawy (wystarczy podpisanie odpowiedniego upoważnienia dla warsztatu). Firma naprawiająca samochody lub motocykle, rozlicza się bezpośrednio z ubezpieczycielem.

Zobacz też: Kiedy ubezpieczyciel zapłaci za zastępczy samochód?

ZWRÓĆ UWAGĘ: Wariant bezgotówkowy w mniejszym stopniu angażuje kierowcę, ale może być bardziej czasochłonny. Na szczęście, kwestie rozliczenia naprawy przejmuje na sobie warsztat oraz ubezpieczyciel.

Dowiedz się co to jest uproszczona likwidacja szkody!

Niezależnie od sposobu naprawy obowiązuje rekomendacja KNF-u

Likwidacja szkód komunikacyjnych zawsze była tym obszarem działalności ubezpieczeniowej, który skutkował największą liczbą skarg do Komisji Nadzoru Finansowego oraz Rzecznika Ubezpieczonych (obecnego Rzecznika Finansowego). W związku z powyższym, KNF postanowił uregulować zasady naprawy samochodu z OC sprawcy wypadku. Odpowiedni pakiet zaleceń wydanych przez nadzór finansowy, ukazał się pod koniec 2014 r. i obowiązuje począwszy od 1 kwietnia 2015 r.

Najważniejsze zmiany, które wprowadza rekomendacja KNF-u, oznaczają że:

  1. Ubezpieczyciel powinien niezwłocznie przekazać poszkodowanemu dane likwidatora (patrz punkt 12.1 wytycznych KNF).
  2. Poszkodowany może domagać się od ubezpieczyciela szczegółowego wyjaśnienia wartości, stawek i założeń przyjętych w kosztorysie. Co więcej, ubezpieczyciel powinien wskazać warsztat w miejscu zamieszkania poszkodowanego, który za podaną kwotę podejmie się naprawy (zobacz punkt 15.3 wytycznych KNF). 
  3. Poszkodowany zawsze musi otrzymać kalkulację kosztów naprawy uwzględnioną przy ustalaniu odszkodowania (zobacz punkt 14.1 wytycznych KNF). 
  4. Amortyzacja uszkodzonych części pojazdu, nie powinna być brana pod uwagę przy ustalaniu odszkodowania (zobacz punkt 16.2 wytycznych KNF).  
  5. Po zaproponowaniu rozliczenia szkody całkowitej, ubezpieczyciel powinien zaprezentować szczegółowy szacunek wartości pojazdu przed wypadkiem, a także po wypadku. Dodatkowo poszkodowany musi wiedzieć, z czego wynikają korekty wartości pojazdu (zobacz punkt 14.3 oraz 14.4 wytycznych KNF).
  6. Zabronione jest jakiekolwiek dyskryminowanie osób, które wybrały bezgotówkowy lub kosztorysowy sposób likwidacji szkody (zobacz punkt 15.1 wytycznych KNF).
  7. Dopuszczalna jest korekta odszkodowania wykonana przez ubezpieczyciela jeśli wartość pojazdu wzrosła na wskutek użycia nowych części (zobacz punkt 16.3 wytycznych KNF).
  8. Poszkodowany musi dowiedzieć się, dlaczego ubezpieczyciel w ramach kosztorysu uwzględnił część o jakości niższej od wymienionego komponentu (patrz punkt 17.5 wytycznych KNF).

Ubezpieczyciele zgodnie wdrożyli wymienione zalecenia nadzoru finansowego, co skutkowało wzrostem składek w nowych polisach OC. To nie oznacza jednak, że procedura likwidacyjna przestała skutkować sporami między poszkodowanymi i firmami ubezpieczeniowymi. Warto zatem pamiętać, że w przypadku problemów (np. zaniżonego kosztorysu), pomocy może udzielić Rzecznik Finansowy (dawny Rzecznik Ubezpieczonych).

Zobacz też: Brak prawa jazdy, a ubezpieczenie AC

ZWRÓĆ UWAGĘ: Od kwietnia 2015 r. ubezpieczyciele nie mogą np. dyskryminować osób wybierających wariant kosztorysowy i uwzględniać amortyzacji części. Jeżeli firma ubezpieczeniowa łamie te lub inne zasady, warto skorzystać z pomocy Rzecznika Finansowego.

Źródło: Porównywarka OC AC Ubea.pl

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    5 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Niebieska kontrolka temperatury. Co oznacza?

    Niebieska kontrolka temperatury pojawia się na tablicy zegarów części samochodów. Jaką informację przekazuje kierowcy?

    Migająca kontrolka płynu chłodniczego. Co oznacza?

    Migająca kontrolka płynu chłodniczego nie stanowi najlepszego sygnału. Może bowiem oznaczać, że silnik w aucie przegrzewa się.

    Rynek motoryzacyjny w Polsce. 5 razy więcej aut przez 30 lat

    Rynek motoryzacyjny w Polsce rozwija się. Ostatnie 30 lat minęło pod znakiem 5-krotnego wzrostu ilości samochodów i wzrostu długości dróg.

    Letnie rekordy wypadków drogowych. Jak jeździć, by uniknąć wypadku?

    Wypadki. Połowa wakacji za nami. W ubiegłym roku to właśnie sierpień był miesiącem z niechlubnym rekordem największej liczby wypadków. W tym roku w pierwszej połowie letniego sezonu urlopowego liczba zgłoszonych w ramach assistance spraw była wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Czy w 2021 r. idziemy na kolejny rekord? Jak jeździć, by uniknąć wypadku?

    Check engine: LPG winne pojawienia się kontrolki?

    Check engine: LPG może powodować świecenie się błędu? W niektórych przypadkach tak. To jednak nie wina instalacji, a na ogół gazownika lub usterki.

    Cennik Lexusa NX startuje od 200 tys. zł

    Cennik Lexusa NX został przygotowany dla polskiego rynku. Za bazową wersję hybrydową trzeba zapłacić co najmniej 200 tys. zł.

    Check engine: czy można jeździć?

    Check engine: czy można jeździć? Czasami tak, a czasami nie. To wszystko zależy od tego czy pojawieniu się kontrolki towarzyszą dodatkowe objawy.

    Kontrolka silnika: co oznacza?

    Kontrolka silnika: co oznacza? Jej zaświecenie się w czasie jazdy bez wątpienia stanowi ważny sygnał. Ale czy zawsze dalszą podróż należy przerwać?

    Wibracje w samochodzie: skąd się biorą?

    Wibracje w samochodzie, czyli dziś opowiemy o tym, skąd się biorą drgania w kabinie w czasie jazdy. A najczęstszym ich powodem są... opony!

    Przyczyny wypadków na autostradzie. Co mówią statystyki?

    Przyczyny wypadków na autostradzie? Dziś przyjrzymy się statystykom z polskich dróg. Na jakie nieprawidłowe zachowania kierowców wskazują?

    Nowy Peugeot 308 SW w Polsce. Znamy cennik francuskiego kombi!

    Nowy Peugeot 308 SW oficjalnie pojawił się w Polsce. Znamy cennik auta. Za francuskie kombi trzeba zapłacić co najmniej 91 800 zł.

    Volkswagen Passat GTE: test niemieckiej hybrydy plug-in

    Volkswagen Passat GTE ma przestronną kabinę i duży bagażnik. Czy rodzinne nadwozie uzupełnione hybrydą plug-in sprawdza się w praktyce?

    Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?

    Kredyt na samochód, czyli kredyt gotówkowy, kredyt samochodowy i leasing konsumencki. Która forma jest najlepsza?

    Bezpieczne wakacje 2021: o czym pamiętać?

    Bezpieczne wakacje 2021 to pojęcie, o którym w tym roku Policja powtarza do znudzenia. Te zasady naprawdę warto jednak przyswoić. Jak brzmią?

    e-Bilety Morskie Oko. Rezerwacja lub nie zaparkujesz!

    e-Bilety Morskie Oko - to jedyny sposób, aby w najbliższych dniach zostawić auto w Palenicy Białczańskiej. Muszą o tym wiedzieć odwiedzający TPN.

    Volkswagen Taigo: Niemcy stawiają na SUV-a coupe

    Volkswagen Taigo to nowa propozycja w ofercie marki w Europie. Czym jest Taigo? To tak naprawdę model T-Cross, jednak w wersji coupe.

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.