REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy zapłacisz składkę OC za innego kierowcę?

Kiedy zapłacisz składkę OC za innego kierowcę? Fot. Fotolia
Kiedy zapłacisz składkę OC za innego kierowcę? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Krajowi ubezpieczyciele zwykle przewidują dwa warianty zapłaty za ubezpieczenie OC. Składka tej polisy może być płatna jednorazowo albo w ratach (np. kwartalnych). Drugi wariant jest bardziej korzystny zwłaszcza dla osób płacących wysokie składki (np. młodych kierowców). Trzeba jednak pamiętać, że ratalna płatność za OC, może spowodować pewne komplikacje przy odsprzedaży pojazdu. Niewielu kierowców wie, że po nabyciu auta będą odpowiadać za część niezapłaconej raty w taki sam sposób jak osoba, która kupiła obowiązkowe ubezpieczenie.

Polisa płatna w ratach również automatycznie „przejdzie” na nabywcę auta

Na wstępie warto przypomnieć, że po sprzedaży samochodu lub motocykla, aktualne ubezpieczenie OC (oblicz najtańsze ubezpieczenie OC samochodu), automatycznie „przechodzi” na kolejnego właściciela. Takie rozwiązanie, które jest niezależne od sposobu płatności składki, zapewnia większe bezpieczeństwo na drodze, gdyż samochód pozostaje ubezpieczony pomimo zmiany właściciela. Dokładne zasady „przejścia” polisy na kolejnego kierowcę, określa ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych. Ten akt prawny mówi, że osoba nabywająca auto razem z polisą, może wypowiedzieć umowę ubezpieczenia przed końcem okresu ochrony. Od lutego 2012 r. nie obowiązuje już restrykcja, która pozwalała na rezygnację z polisy w trakcie 30 dni od zakupu auta. W 2012 r. usunięto też przepis, który przewidywał automatyczne odnowienie polisy kupionej razem z autem.

REKLAMA

Zobacz też: Wszystko co warto wiedzieć o polisie AC!

ZWRÓĆ UWAGĘ: Przy zakupie samochodu, obowiązkowa polisa OC „przechodzi” na nowego właściciela (niezależnie od sposobu płatności składki). Nabywca auta może jednak wypowiedzieć umowę zaraz po zakupie pojazdu. Czas na wypowiedzenie mija wraz z dniem wygaśnięcia ochrony.

Poprzedniemu właścicielowi opłaca się szybkie powiadomienie o transakcji

Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych wskazuje, że w trakcie 14 dni od sprzedaży samochodu, jego wcześniejszy właściciel musi powiadomić ubezpieczyciela o transakcji. Takie zawiadomienie powinno zawierać imię oraz nazwisko nabywcy, jego numer PESEL i adres zamieszkania. W przypadku firm nabywających auto, konieczne jest podanie ich nazwy, siedziby oraz numeru REGON. Warto podkreślić, że wyrządzone szkody nie obciążają poprzedniego właściciela auta już od dnia przeniesienia własności pojazdu.

Zobacz też: Ranking najtańszych ubezpieczeń samochodowych - luty 2016 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dzień zgłoszenia transakcji ubezpieczycielowi ma duże znaczenie w przypadku, gdy składka jest płacona ratalnie, a jej termin płatności już minął. Obowiązujące przepisy mówią, że:

  • sprzedający jest odpowiedzialny za brak płatności w okresie poprzedzającym zbycie pojazdu
  • zbywca pojazdu i jego nabywca solidarnie odpowiadają za składkę należną od dnia sprzedaży auta do dnia powiadomienia ubezpieczyciela o transakcji
  • za składkę dotyczącą okresu po poinformowaniu ubezpieczyciela, odpowiada wyłącznie nabywca pojazdu 

Jak widać, poprzedni właściciel tylko przez pewien czas odpowiada solidarnie razem z nabywcą. Ten okres może trwać na przykład jeden dzień, jeżeli wszystkie formalności zostaną załatwione szybko i sprawnie. Cechą solidarnej odpowiedzialności jest to, że ubezpieczyciel może żądać zapłacenia całej kwoty od każdego z dłużników (tzn. poprzedniego i obecnego właściciela pojazdu), a zapłata zwalnia drugą stronę z odpowiedzialności wobec wierzyciela. Takie zasady określa ustawa kodeks cywilny. Po zapłaceniu składki w ramach solidarnej odpowiedzialności, jeden z dłużników solidarnych może domagać się zwrotu części kosztów od drugiej strony.

Zobacz też: W jakich przypadkach ubezpieczyciel nie zapłaci za wypadek?

REKLAMA

ZWRÓĆ UWAGĘ: Sprzedawca samochodu solidarnie odpowiada z kupującym za koszt nieopłaconej ochrony w okresie od sprzedaży pojazdu do powiadomienia ubezpieczyciela o transakcji. Za płatność dotyczącą okresu przed transakcją, jest odpowiedzialny wyłącznie sprzedawca. Nabywca auta ponosi samodzielną odpowiedzialność za okres od powiadomienia ubezpieczyciela o transakcji.

Warto pamiętać, że sprzedawca w ogóle nie będzie odpowiedzialny wobec ubezpieczyciela, jeżeli auto sprzedano przed terminem płatności kolejnej raty. Podział kosztów nieopłaconej ochrony występuje, jeżeli umowa sprzedaży została zawarta już po dniu wskazanym jako termin płatności raty.

Kwestie dotyczące kosztów ubezpieczenia można uregulować w umowie …

Ze względu na możliwe komplikacje, które wynikają z „przejścia” ubezpieczenia płatnego w ratach, nabywca samochodu powinien być poinformowany o wszystkich kwestiach dotyczących polisy. Szczególnie ważne jest to, czy kolejne części rocznej składki zostały opłacone w terminie. Informacje dotyczące polisy mogą znaleźć się w umowie sprzedaży samochodu.

Zobacz też: Odszkodowanie za wypadek sprzed lat - kiedy przysługuje?

REKLAMA

Strony transakcji powinny również uzgodnić zasady rozliczenia. Możliwe jest na przykład rozwiązanie polegające na tym, że sprzedawca auta opłaca wszystkie kolejne raty związane z ubezpieczeniem i dolicza poniesione koszty do wartości samochodu. Jeżeli nabywca pojazdu wypowie umowę ubezpieczenia przed zakończeniem okresu ochrony, to poprzedni właściciel pojazdu otrzyma zwrot składki (za okres od wypowiedzenia do planowego końca polisy).

ZWRÓĆ UWAGĘ: Informacje dotyczące płatności za ubezpieczenie można zawrzeć w umowie sprzedaży samochodu. Ten dokument powinien również precyzować obowiązki stron, które są związane z uregulowaniem składki.

Źródło: Porównywarka OC AC Ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA