REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy możemy kupić OC razem z samochodem?

Zakup używanego samochodu - co z jego polisą komunikacyjną? Fot. Fotolia
Zakup używanego samochodu - co z jego polisą komunikacyjną? Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kwestie dotyczące rezygnacji z obowiązkowego OC i nabywania praw do tego ubezpieczenia, budzą wątpliwości wśród wielu polskich kierowców. Posiadacze samochodów często zastanawiają się, czy po zakupie nowego pojazdu będą mogli zrezygnować z otrzymanej polisy i zakupić „tańsze” ubezpieczenie. Jednoznaczną odpowiedź na to pytanie, znajdziemy w obowiązujących przepisach.

Nowy właściciel auta może łatwo zmienić polisę i ubezpieczyciela 

REKLAMA

Obowiązkowe ubezpieczenie OC (wysokość składki sprawdzisz w kalkulatorze OC AC Ubea.pl) dla kierowców to polisa, która funkcjonuje na ściśle określonych zasadach. Krajowe prawo precyzuje także kwestie związane z „przejściem” ubezpieczenia na nowego właściciela pojazdu (m.in. samochodu i motocykla). Odpowiednie regulacje znajdziemy w artykule 31 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

REKLAMA

Wspomniana ustawa mówi, że po zakupie pojazdu prawa i obowiązki dotyczące ubezpieczenia OC, automatycznie przechodzą na nowego właściciela. Warto dodać, że to sprzedawca pojazdu ma obowiązek pisemnego powiadomienia ubezpieczyciela o transakcji i danych osobowych kupującego. Obecnie termin na dokonanie takiego zgłoszenia wynosi 14 dni od daty transakcji. Do 11 lutego 2012 r. analogiczny termin był znacznie dłuższy (30 dni). Przepisy mówią, że osoba sprzedająca samochód lub motocykl powinna również przekazać dokument potwierdzający aktualność ubezpieczenia OC. Kupujący musi otrzymać taki dokument zaraz po sfinalizowaniu transakcji.  

Zobacz też: Jak wypowiedzieć umowę ubezpieczeniową pojazdu?

REKLAMA

Ze względu na zmianę klienta podlegającego ochronie w ramach OC, ubezpieczyciel może dokonać aktualizacji składki (tzw. rekalkulacji). Taka procedura będzie wiązała się z koniecznością dopłacenia pewnej sumy, jeżeli kierowca kupujący samochód lub motocykl ma mniejsze doświadczenie „za kółkiem” lub bogatszą historię spowodowanych szkód.

Rekalkulacji składki można uniknąć dzięki rozwiązaniu umowy nabytego ubezpieczenia OC. Taka decyzja jest możliwa do końca okresu trwania umowy. W tym kontekście trzeba wspomnieć, że zasady dotyczące wypowiedzenia również zmieniły się po nowelizacji przepisów z 11 lutego 2012 r. Wcześniej wypowiedzenie było możliwe tylko w trakcie 30 dni od zakupu samochodu lub motocykla. Kolejna zmiana z lutego 2012 r. dotyczy czasu rozwiązania umowy nabytej razem z pojazdem. Obecnie taka umowa przestaje obowiązywać wraz z dniem złożenia pisemnego wypowiedzenia. Wcześniej przepisy mówiły, że nabyta i wypowiedziana umowa staje się nieważna dopiero po upływie 30 dni następujących od daty zakupu pojazdu. Warto wspomnieć o tej różnicy, gdyż wielu kierowców nadal jest przyzwyczajonych do przepisów obowiązujących przed 11 lutego 2012 r. Co więcej, w Internecie wciąż można znaleźć wiele poradników i artykułów, które uwzględniają wcześniejsze przepisy. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązujące zasady podsumujmy z wykorzystaniem następującego przykładu:

Pan Wojtek w marcu 2015 r. wykupił roczne ubezpieczenie OC swojego auta. W listopadzie 2015 r. ten samochód został jednak sprzedany. Nowy właściciel auta, pan Tomasz zastanawia się, kiedy będzie mógł zmienić obowiązkowe ubezpieczenie.

Zobacz też: Zasady wyceny szkód likwidowanych z ubezpieczenia OC

Przypomnijmy, że w powyższym przykładzie pan Tomasz jako nowy właściciel auta aż do marca 2016 r. może zmienić swojego obecnego ubezpieczyciela. Polisa nabyta razem z samochodem, przestaje obowiązywać zaraz po złożeniu pisemnego wypowiedzenia. Od 11 lutego 2012 r. taki dokument musi przyjąć również agent współpracujący z danym ubezpieczycielem (patrz art. 16a ustawy o działalności ubezpieczeniowej). Jeżeli pan Tomasz nie będzie chciał zmieniać ubezpieczyciela, to do marca 2016 r. bez przeszkód może korzystać z nabytej polisy. Jego ubezpieczyciel ma jednak prawo do zaktualizowania (rekalkulacji) składki. Warto również pamiętać, że polisa nabyta razem z samochodem nie podlega automatycznemu odnowieniu.   

Przed rezygnacją z polisy trzeba sobie zakupić inne ubezpieczenie

Ze względu na natychmiastowe rozwiązanie wypowiadanej umowy ubezpieczenia, kierowca musi w odpowiednim czasie zakupić kolejną polisę. Dzięki temu można uniknąć niedozwolonej przerwy w ciągłości ubezpieczenia. Jest ona karalna nawet wtedy, gdy samochód został przejściowo wyłączony z użytkowania.

Kwestia związana z krótkimi przerwami w ciągłości ubezpieczenia stała się bardziej istotna, gdy Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny uruchomił specjalne narzędzie informatyczne, które sprawdza ogólnopolską bazę pojazdów. Ten system zwany „wirtualnym policjantem”, coraz skuteczniej identyfikuje kierowców, którzy mają krótką przerwę w okresie obowiązkowej ochrony. W przypadku przerw nieprzekraczających 14 dni, kara za brak OC podlega obniżeniu o 50% lub 80% (patrz poniższa tabela). Tym niemniej, nawet obniżone opłaty karne obecnie są dość wysokie. Od 1 stycznia do 31 grudnia 2016 roku, krótka przerwa w ubezpieczeniu samochodu osobowego (do 3 dni włącznie) może kosztować kierowcę aż 740 zł. 

Wysokość kar dla kierowców nieposiadających obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego w 2016 r.

Stawki obowiązujące od 1 stycznia do 31 grudnia 2016 r.

Rodzaj nieubezpieczonego pojazdu →

Przerwa w ciągłości ubezpieczenia

samochód osobowy

samochód ciężarowy, autobus lub ciągnik samochodowy

inny pojazd

(np. motocykl lub motorower)

powyżej 14 dni                                        (ukarany kierowca płaci 100% stawki)

3 700 zł

5 550 zł

620 zł

od 4 do 14 dni                                        (ukarany kierowca płaci 50% stawki)

1 850 zł

2 780 zł

310 zł

do 3 dni                                                     (ukarany kierowca płaci 20% stawki)

740 zł

1 110 zł

120 zł

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych UFG

Źródło: porównywarka ubezpieczeń OC AC Ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA