Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja szkody komunikacyjnej krok po kroku

Likwidacja szkody komunikacyjnej krok po kroku.
Likwidacja szkody komunikacyjnej krok po kroku.
Fotolia
Jak szybko zlikwidować szkodę komunikacyjną? O czym pamiętać, by wypłata należnego odszkodowania przebiegła bez problemów?

Bez względu na skalę, szkoda komunikacyjna może wiązać się z dużym stresem dla właściciela pojazdu. Jedno niespodziewane wydarzenie generuje kolejne niekomfortowe sytuacje: porozumienie z uczestnikiem zajścia, ewentualny kontakt z policją, kosztowna wizyta u mechanika i do tego liczne formalności. Chcąc oszczędzić sobie przynajmniej części potencjalnych kłopotów, warto, na etapie wyboru ubezpieczyciela, porównać standardy likwidacji szkód komunikacyjnych i na tej podstawie zdecydować się na odpowiedniego partnera.

Zobacz też: Bezpośrednia likwidacja szkód w transporcie samochodowym - zmiany w OC

Właściwie postępowanie po kolizji

Kiedy osoba poszkodowana od samego początku wykazuje chęć współpracy, proces likwidacji szkody trwa zaledwie kilka dni. Sprawna realizacja leży w interesie obu stron, dlatego partnerstwo jest kluczem do szybkiego otrzymania odszkodowania. Pomimo sytuacji stresowej, ważne jest, aby opanować emocje i w miarę możliwości zebrać pomocne dla ubezpieczyciela informacje. W pierwszej kolejności należy pamiętać o danych kontaktowych (numer telefonu, adres e-mail) uczestników zdarzenia. Kolejnym krokiem jest zebranie materiału dowodowego z miejsca wypadku: zdjęć wykonanych telefonem komórkowym lub aparatem, albo krótkich filmików z miejsca zdarzenia. Gdy nie ma potrzeby wzywania policji, należy spisać oświadczenie z danymi dotyczącymi zdarzenia. Warto  pamiętać, by oświadczenie było czytelne i zawierało dane kontaktowe do sprawcy. To znacznie pomoże w pracy rzeczoznawcy, który po zgłoszeniu, przyjedzie wycenić szkodę.

W przypadku, kiedy na miejscu zdarzenia pojawi się policja, poszkodowany powinien o tym poinformować podczas zgłoszenia zajścia. Wówczas, towarzystwo ubezpieczeniowe wystąpi do niej z prośbą o przekazanie oficjalnej notatki o zdarzeniu. Jeżeli dokument policji jest jedynym materiałem dowodowym, proces pozyskania go, ze względów administracyjnych, może trwać dłużej niż kilka dni i trzeba mieć to na uwadze.

Zobacz też: Czy ubezpieczenie AC chroni za granicą?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Możliwości zgłaszania szkody

Ubezpieczony ma możliwość zgłoszenia szkody komunikacyjnej na kilka sposobów. Najczęściej szkody zgłaszane są przez telefon. Numer telefonu znajduje się na polisie lub potwierdzeniu zawarcia ubezpieczenia oraz na stronie www Towarzystwa Ubezpieczeń. Szkodę można zgłosić w bardzo wygodny sposób również poprzez stronę internetową ubezpieczyciela. Zgłaszając zdarzenie przez telefon, należy być przygotowanym na serię niezbędnych pytań. Konieczne jest przygotowanie dowodu osobistego w celu weryfikacji danych oraz numeru polisy ubezpieczeniowej. Jeśli samochód został zakupiony na kredyt lub wzięty w leasing, może również paść pytanie o cesję. To istotna informacja dla ubezpieczyciela, decydująca o tym, kto jest uprawniony do odbioru odszkodowania,
a także wpływająca na szybkość całego procesu likwidacji szkody. Podobne pytania mogą pojawić się jeśli poszkodowany jest podatnikiem podatku VAT, a jego pojazd stanowi trwały środek firmy.
W takiej sytuacji poszkodowany może mieć prawo do dokonania odliczenia kwoty podatku VAT, co oznacza, że Towarzystwo Ubezpieczeń powinno przyznać odszkodowanie w kwocie netto. Natomiast w sytuacji braku możliwości odliczenia kosztów podatku VAT, odszkodowanie przyznawane jest
w pełnej kwocie brutto.

Najwygodniejszy i najszybszy jest dziś kontakt przez formularz na www, który można wypełnić w domu. Dobrze, kiedy wymagany opis zdarzenia został przygotowany wcześniej i nie jest jedynie powierzchownym komunikatem, ale kilkuzdaniową, pełną informacją, zawierającą więcej szczegółów.

Zobacz też: Co daje assistance?

Wycena od ręki

Zgłoszenie szkody po zarejestrowaniu w systemie jest przekazywane do likwidatora oraz rzeczoznawcy. Większość szkód wymaga wykonania oględzin pojazdu. Czas na kontakt i przyjazd rzeczoznawcy to z reguły dwa do trzech dni roboczych. Odpowiednio przygotowany ekspert sprawnie dokona wyceny, a następnie niezwłocznie przekaże dokumentację do likwidatora szkody, dzięki czemu pozostaje już tylko oczekiwanie na wypłatę należnych środków.  

Naprawa pojazdu w warsztacie partnerskim

Dla poszkodowanych, którzy decydują się na naprawę pojazdu w wariancie bezgotówkowym tzn. bez angażowania własnych środków, niektórzy Ubezpieczyciele mają do dyspozycji sieć warsztatów partnerskich. Na życzenie klienta, Towarzystwo może zorganizować naprawę auta w serwisie zlokalizowanym w pobliżu miejsca zamieszkania poszkodowanego.

Zobacz też: Wypadek pożyczonym autem bez polisy OC

Jak szybko zlikwidować szkodę komunikacyjną?

  1. Zbierz kontakty do uczestników zdarzenia
  2. Zgromadź materiał dowodowy
  3. Przygotuj szczegółowy opis zdarzenia
  4. Zgłoś szkodę ubezpieczycielowi
  5. Spotkaj się z rzeczoznawcą.

Po spełnieniu tych warunków, odszkodowanie zostanie wypłacone w ciągu kilku dni.

Źródło: Materiały prasowe Compensa TU S.A.

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Innowacyjna produkcja pyłów gumowych w Polsce. A wszystko przy zakładzie Michelin

    Przy olsztyńskiej fabryce opon Michelin rusza zaawansowany technologicznie zakład produkcji pyłów gumowych wytwarzanych z opon poddanych recyklingowi. Uruchomienie zakładu to znaczący krok w rozwiązywaniu środowiskowego problemu zużytych opon.

    Z kartą GreenWay naładujesz auto w IONITY. Dotyczy to całej Europy

    Klienci GreenWay będą mogli korzystać ze stacji ładowania IONITY na terenie całej Europy. Do ładowania swojego samochodu elektrycznego kierowcom wystarczy standardowa karta RFID GreenWay.

    Koniec diesla jest bliski? To nie takie proste...

    Udział diesla w rynku w Europie systematycznie maleje. Tylko czy to oznacza, że koniec diesla jest bliski? To chyba zbyt daleko idący wniosek. Jak aktualnie wygląda sytuacja w branży i jaka przyszłość czeka auta z silnikiem wysokoprężnym? Sprawdźmy.

    Toyota Yaris 2024 ze 130-konną hybrydą. Mocniejszy napęd to nie koniec zmian

    W Toyocie Yaris 2024 debiutuje nowa hybryda o mocy 130 KM. Nowy napęd o oznaczeniu Hybrid 130 będzie dostępny w dwóch wersjach. A to nie koniec nowości. Ulepszone są też systemy bezpieczeństwa i ekrany.

    Używany Volkswagen Passat B8. Awarie, wady, ceny, opinie

    Dymiący diesel w Passacie świetnie pasował do białych skarpet i sandałów. Generacja B8 nie jest jednak dymiąca, bywa naprawdę droga na rynku wtórnym, a przez to jest wybierana przez bardziej wysublimowanych klientów. Czy jednak jest tak pancerna jak poprzednicy?

    Opel Corsa 2023. Lifting dodaje do gamy 48-woltową hybrydę

    Opal zaprezentował poliftingowe wydanie Corsy F. Modernizacja kojarzy się z delikatnymi zmianami? Na polu stylistycznym być może i tak. Małego hatchbacka czeka jednak rewolucja technologiczna.

    Jak podróżować autem ze zwierzętami?

    Podróż autem ze zwierzęciem może być prawdziwym wyzwaniem. Co zatem zrobić, aby zadbać o komfort, ale i bezpieczeństwo czworonoga oraz zabezpieczyć auto przed zniszczeniami? Jest kilka porad, które powinniście poznać.

    DS 7 Rivoli E-Tense 4x4 300. Bo SUV może być... artystyczny!

    Czy DS 7 jest pretensjonalny? W żadnym razie! Czy jest nietuzinkowy? W stu procentach. A lifting jedynie podkreślił wartości tego rodzinnego SUV-a. Chociaż sprawdźcie na własne oczy.

    Test: DS 7 po liftingu. Wersja E-Tense 4x4 300 jest szybka jak... hot-hatch!

    Choć jest 5-osobowym SUV-em z 555-litrowym bagażnikiem, oferuje 300 koni i może jeździć... za darmo! A to dopiero początek ciekawostek dotyczących testowego przeze mnie DS 7 po liftingu w wersji E-Tense 4x4 300.

    Sejmowa komisja przeciw poprawkom do projektu zniesienia opłat za państwowe autostrady

    Sejmowa Komisja Infrastruktury nie poparła poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do projektu dot. zniesienia opłat za państwowe autostrady. Jedna z nich miałby skutkować zdjęciem opłat ze wszystkich autostrad w Polsce.

    Używane Audi A4 B8. Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A4 to marzenie przeciętnego Polaka. Szczególnie gdy mówimy o generacji B8. Auta są przystępne cenowo. Tylko czy z technologicznego punktu widzenia nie stanowią zakupowej miny? Sprawdźmy, co psuje się w używanych sedanach i kombi z Niemiec.

    Tajemnica różnic cenowych samochodów używanych. Co ma największy wpływ?

    Na cenę samochodów używanych najbardziej wpływa przebieg, historia serwisowa i historia szkodowa. Cena dwóch identycznych modeli z tego samego rocznika na rynku wtórnym bywa różna o ponad 20%.

    Używany Opel Astra K. Awarie, wady, ceny, opinie

    Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.

    Auto na wodór - „elektryk” z wydajniejszym magazynem energii. Plusy i minusy wodoru w motoryzacji

    Czy samochody napędzane wodorem są realną alternatywą dla aut elektrycznych? Jakie są plusy i minusy technologii wodorowej w motoryzacji?

    Toyota Tacoma 2024. Pick-up z 331-konną hybrydą. Niestety nie dla Polski...

    Potężny pick-up z mocną hybrydą pod maską. To musi być Toyota Tacoma 2024. Dobra informacja jest taka, że auto wygląda i zapowiada się świetnie. Zła jest taka, że oficjalnie nie trafi do Polski.

    Efekt zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych? Raczej odwrotny...

    Rządzący mocno chwalili się zmianą przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach. Tyle że czas pokazuje, iż kierunek mógł być błędny. Bo poprawy bezpieczeństwa pieszych nie widać w statystykach.

    Polski kamper jest hitem. To oczywiście Volkswagen Grand California

    Kamper Volkswagen Grand California powstaje w polskiej fabryce Volkswagena we Wrześni. I pisząc o tym, mamy spore powody do dumy. Zainteresowanie tym autem bowiem stale rośnie na całym świecie.

    Samochód dla mamy. Czyli jakie auta kupują Polki?

    Zbliżający się Dzień Matki stał się okazją do sprawdzenia, jakie są motoryzacyjne preferencje Polek kupujących używane auta. Co wynikło z analizy? Mamy w Polsce są wyjątkowo praktyczne.

    Elektryczna turbosprężarka w Mercedesach AMG. Jak działa? I co daje?

    Mercedes ma ciekawy prezent dla właścicieli nowych modeli z serii AMG. Mowa o elektrycznej turbosprężarce. Ta jest inspirowana wynalazkiem stosowanym przez zespół F1 Mercedes-AMG Petronas.

    Początek roku 2023 najbezpieczniejszy w historii. Stał się drogowy cud?

    Niecałe 3900 wypadków drogowych i 360 ofiar śmiertelnych w sytuacji, gdy jeszcze niedawno notowano dwa razy wyższe wyniki. Z czego wynikają tak optymistyczne statystyki w I kw. 2023 roku?

    Jak się kupuje auto w AAA Auto? "Nie mam Twojego samochodu. I co mi zrobisz?"

    Dziś opowiem o tym, jak się kupuje auto w AAA Auto. Będzie to jednak opowieść bez happy endu. Bo choć wybrałem pojazd i zadatkowałem go, sieci nie przeszkodziło to w jego sprzedaży innej osobie...

    UNESCO wypromuje rower jako środek transportu. Z inicjatywy Polski!

    Z inicjatywy Polski Rada Wykonawcza UNESCO przyjęła decyzję w sprawie promowania roweru jako uniwersalnego środka transportu - "Bicycle For All – Bicycle for sustainable and healthy lifestyles” ("Rower dla Wszystkich – Rower dla zrównoważonego i zdrowego stylu życia”).

    Ile kosztuje serwis klimatyzacji w 2023 roku?

    Klimatyzacja – to słowo, które na wiosnę zaczyna dominować w rozmowach kierowców. Część musi zrobić serwis klimy, a część zdiagnozować jej problemy. Ile to kosztuje? Sprawdźcie.

    Jeep Wrangler 4XE Sahara. Srebrny lakier i hybryda plug-in pod maską

    Jeep Wrangler swoim kształtem przywodzi na myśl końcówkę lat 80. XX wieku. I do twarzy mu z tym! Wersja aktualnie sprzedawana w Europie ma jednak hybrydę plug-in pod maską. Jak wygląda ten model? Sprawdźcie w naszej galerii.

    Test: Jeep Wrangler 4XE Sahara. Klasyczny wygląd i hybryda plug-in pod maską

    Wygląda jak Wrangler, ale nie jeździ jak Wrangler. Ma bowiem 381 koni mocy i osiąga 100 km/h w 6,4 sek. To zasługa hybrydy plug-in. Ta w Jeepie jest błogosławieństwem czy przekleństwem?