REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Większy przebieg oznacza droższe ubezpieczenia OC i AC?

Większy przebieg oznacza droższe ubezpieczenia OC i AC? Fot. Fotolia
Większy przebieg oznacza droższe ubezpieczenia OC i AC? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ubezpieczyciele zawsze pytają kierowców o spodziewany roczny przebieg. Postanowiliśmy więc sprawdzić, jak kwestia przebiegu rzutuje na koszt ubezpieczenia OC i AC.

W każdym formularzu wypełnianym przed zakupem ubezpieczenia komunikacyjnego można znaleźć pytanie dotyczące spodziewanego rocznego przebiegu. Z takim pytaniem spotkają się zarówno kierowcy kupujący obowiązkowe polisy OC, jak i dobrowolne ubezpieczenia autocasco (AC). O przebieg samochodu zapyta także agent, jeśli zdecydujemy się na zakup ubezpieczenia telefonicznie lub osobiście w placówce.

REKLAMA

Eksperci porównywarki Ubea.pl postanowili więc sprawdzić, jak faktycznie liczba przejeżdżanych kilometrów wpływa na koszt polis OC i AC. Wyniki tej ciekawej analizy wcale nie są jednoznaczne.  

Jaki przebieg samochodu deklarują kierowcy?

Informacje porównywarki Ubea.pl wskazują, że zdecydowana większość kierowców podczas zakupu ubezpieczeń komunikacyjnych deklaruje roczny przebieg wynoszący od 5000 do 15 000 km. Zdarzają się jednak właściciele aut przejeżdżający znacznie więcej.

Właśnie dlatego eksperci Ubea.pl w ramach analizy dotyczącej kosztów polis OC i pakietów OC + AC uwzględnili następujące warianty:

  • Wariant 1: przewidywany roczny przebieg - 8000 km, całkowity przebieg auta: 164 000 km
  • Wariant 2: przewidywany roczny przebieg - 16 000 km, całkowity przebieg auta: 228 000 km
  • Wariant 3: przewidywany roczny przebieg - 24 000 km, całkowity przebieg auta: 292 000 km

W przypadku każdego z powyższych wariantów kalkulację OC i AC wyliczono dla Audi A4 2.0 TDI Prime Line z 2012 r. Właściciel tego samochodu, mieszkający na terenie Katowic, ma 33 lata oraz całkiem dobrą historię ubezpieczeniową (jedyna i ostatnia szkoda z OC 4 lata temu).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszt ubezpieczenia OC nie zawsze rośnie razem z przebiegiem

REKLAMA

Po zaprezentowaniu założeń analizy przeprowadzonej przez Ubea.pl warto spojrzeć na jej wyniki widoczne w poniższej tabeli. „Przykładowe składki polis OC i pakietów OC + AC sugerują, że wpływ deklarowanego rocznego przebiegu na koszty ubezpieczeń komunikacyjnych nie jest zupełnie jednoznaczny” - zauważa Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. 

Przykładowo najtańsze polisy OC (od Link4) drożeją dość odczuwalnie wraz ze wzrostem rocznego przebiegu (wariant 1 - składka 530 zł, wariant 2 - składka 566 zł, wariant 3 - składka 592 zł). Możemy jednak wskazać ubezpieczycieli (np. MTU24 oraz Benefia), w przypadku których składka OC dla każdego wariantu okazuje się taka sama. W poniższym zestawieniu takich zakładów ubezpieczeń jest najwięcej.

Polityka ubezpieczycieli dotycząca polis OC sprawia, że zaniżanie rocznego przebiegu, na które decyduje się wielu kierowców, może nie mieć w praktyce większego sensu” - komentuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Jak przebieg auta wpływa na cenę pakietu OC+AC?

Eksperci Ubea.pl zwracają również uwagę na ciekawe zjawisko dotyczące pakietów OC + AC. W przypadku niektórych zakładów ubezpieczeń okazuje się, że pakietowa składka za OC + AC spada wraz ze wzrostem rocznego przebiegu. W tym kontekście można powołać się na wyniki dotyczące np. pakietów OC + AC z Link4 lub Proamy.

Niełatwo wytłumaczyć taką politykę cenową niektórych ubezpieczycieli odnośnie pakietów OC + AC. Na pewno jest ona jednak powiązana ze szkodowością” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.     

Wpływ rocznego przebiegu na wysokość składki za OC oraz pakiety            OC + AC dla kierowców

Nazwa ubezpieczyciela

Składka OC w wariancie 1 (przebieg: 8000 km/rok)

Składka OC w wariancie 2    (przebieg: 16000 km/rok)

Składka OC w wariancie 3 (przebieg: 24000 km/rok) 

Składka OC + AC w wariancie 1 (przebieg:            8000 km/rok)

Składka OC + AC w wariancie 2    (przebieg: 16000 km/rok) 

Składka OC + AC w wariancie 3 (przebieg: 24000 km/rok) 

Link4

530 zł

566 zł

592 zł

1826 zł

1676 zł

1492 zł

Benefia

1127 zł

1127 zł

1127 zł

3337 zł

3174 zł

3174 zł

Proama

1294 zł

1294 zł

1294 zł

3398 zł

3286 zł

3152 zł

MTU24

1322 zł

1322 zł

1322 zł

4430 zł

4430 zł

4430 zł

Aviva

1352 zł

1449 zł

1527 zł

3685 zł

3824 zł

3944 zł

Generali

1390 zł

1390 zł

1390 zł

5154 zł

4985 zł

4709 zł

Wiener

2064 zł

2064 zł

2064 zł

3951 zł

3764 zł

3764 zł

UNIQA

2122 zł

2122 zł

2122 zł

4425 zł

4530 zł

4607 zł

Założenia kalkulacji: ubezpieczany samochód to Audi A4 2.0 TDI Prime Line z 2012 r. (143 KM/105 kW, 1968 cm³) w kolorze srebrnym. Data zakupu przez obecnego właściciela - 2017 r. (po sprowadzeniu z Niemiec). Data pierwszej rejestracji - kwiecień 2012 r. Wyposażenie samochodu: GPS, autoalarm oraz immobilizer. Miejsce parkowania auta - na ulicy (40-832, Katowice). Sposób użytkowania samochodu - cele prywatne, tylko w Polsce. Dodatkowe uwagi - samochód nie ma uszkodzeń i nie jest tuningowany.
Samochód nie ma współwłaścicieli oraz innych użytkowników poza ubezpieczającym. Wiek ubezpieczającego - 33 lata. Data otrzymania prawa jazdy - 28 października 2005 r. Zawód ubezpieczającego - elektryk. Stan cywilny - żona oraz jedno dziecko (7 lat). Okres posiadania OC - nieprzerwanie od 8 lat. Aktualna zniżka - 30% w Allianz Direct. Historia szkód - OC ostatnia i jedyna szkoda 4 lata temu, AC - wcześniej bez autocasco. Data rozpoczęcia ochrony - 1 luty 2020 r.
Dodatkowe uwagi - kierowca zakupi polisę przez Internet i skorzysta z domyślnych propozycji ubezpieczycieli oraz wszelkich dostępnych promocji.


Źródło tabeli: opracowanie własne na podstawie danych porównywarki Ubea.pl

Źródło: porównywarka ubezpieczeniowa Ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Na stacje powraca stary typ paliwa. Czy to oznacza, że kierowcy już nie muszą się bać benzyny E10?

    Kilka dni temu na stacje w całej Polsce powrócił stary typ paliwa. Ostatni raz kierowcy mogli je zatankować w październiku 2023 r. Czy to oznacza dobrą informację dla osób, które nie chcą benzyny Pb 95 E10? Sprawdźmy.

    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    REKLAMA

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    Będzie nowy wzór prawa jazdy. Ale prawa jazdy na tramwaj. Co się zmieni?

    Rząd pracuje nad nowym drukiem prawa jazdy. Zmieni się jednak dokument wydawany kierującym... tramwajami. Chodzi o to, aby zwykła kartka papieru zamieniła się w druk, który zostanie dobrze zabezpieczony przed fałszerstwem. Czy to oznacza, że pozwolenie będzie droższe?

    Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu

    Trzy spojrzenia stanowią podstawową zasadę bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Pieszy zaniedba ten obowiązek? Konsekwencje mogą być zatem naprawdę przykre. W skrajnym przypadku może dostać nawet 5 tys. zł mandatu.

    REKLAMA

    Klonowanie kart paliwowych. Proceder może oznaczać tysiące złotych strat. Jak się przed nim chronić?

    Karta paliwowa to firmowe dobrodziejstwo, ale i zagrożenie. Bo niezwykle łatwo jest ją sklonować i narobić firmie transportowej setki tysięcy złotych dodatkowych kosztów. Jak się chronić przed duplikowaniem kart i kradzieżą pieniędzy?

    Znasz ukryte funkcje pasów bezpieczeństwa w samochodzie? Niektóre są naprawdę zmyślne

    Pasy mają chronić życie i zdrowie pasażerów w czasie wypadku. Do tego ich funkcja się jednak nie ogranicza. Bo potrafią dużo więcej! Kreatywni kierowcy znaleźli dla nich szereg innowacyjnych zastosowań. Niektóre mogą zadziwić.

    REKLAMA