Kategorie

Ubezpieczenie OC 2012

Kajetan Sokołowski
Zmiany w ubezpieczeniu OC weszły w życie 11 lutego 2012 roku. Fot. shutterstock
Zmiany w ubezpieczeniu OC weszły w życie 11 lutego 2012 roku. Fot. shutterstock
Od 11 lutego 2012 roku weszła w życie nowelizacja ustawy dotycząca obowiązkowego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej (OC) dla pojazdów. Mimo, że wzrosną kary za brak ubezpieczenia OC, większość zmian, które wprowadza nowelizacja ustawy o OC jest z korzyścią dla kierowców.
Reklama

Ubezpieczenie od Odpowiedzialności Cywilnej OC jest obowiązkowym ubezpieczeniem dla każdego posiadacza pojazdu. W 2011 roku ubezpieczonych było ponad 16 mln pojazdów, co przy populacji prawie 40 mln stanowi bardzo duży odsetek. Dotychczasowe rozwiązanie prawne miało jedna poważną wadę. Polisa ubezpieczeniowa przedłużała się automatycznie, co było przyczyną wielu sytuacji kiedy kierowcy byli podwójnie ubezpieczeni. W związku z tym do Rzecznika Ubezpieczonych wpłynęło w ubiegłym roku 7,5 tyś skarg. W pułapkę podwójnego OC można było wpaść w bardzo prosty sposób np. kiedy kupiliśmy używany samochód i zawarliśmy nową polisę, a stara nie została wypowiedziana.

Nowe rozwiązanie już nie dopuści do takiej sytuacji, gdyż polisa nie będzie się automatycznie przedłużała przy sprzedaży auta. W takim wypadku przy kupnie samochodu, po uzgodnieniu z osoba sprzedającą pojazd możemy wykorzystać istniejąca polisę, bądź ja wypowiedzieć i zawrzeć nową z wybranym ubezpieczycielem. Nowe regulacje dotyczą tylko umów zawartych po 11 lutego 2012, w związku z czym przez pewien okres będziemy mieli do czynienia z obydwoma rozwiązaniami. Poza tym kierowca będzie mógł w każdej chwili wypowiedzieć daną umowę pod warunkiem, że nie jest to jedyna umowa OC, którą posiada na pojazd. Ubezpieczyciel jest również zobowiązany do powiadomienia swojego klienta o warunkach przedłużenia umowy nie później niż na dwa tygodnie przed wygaśnięciem polisy.

Nowe jest również rozwiązanie które mówi o tym, że polisa automatycznie się przedłuża nawet jeżeli nie zapłaciliśmy składki, jednak tylko pod warunkiem, że tej polisy nie wymówiliśmy. Dotychczas jeżeli nie zapłaciliśmy za polisę, to mimo że się przedłużyła nie była ona odnowiona.

Zobacz też: Zakres ustawy prawo o ruchu drogowym (art. 1)

Reklama

Kolejnym istotnym przepisem, który się zmienia dotyczy zwrotu niewykorzystanego ubezpieczenia. Do tej pory zwrot przysługiwał za pełny niewykorzystany miesiąc, czyli jakbyśmy ubiegali się o zwrot 10 marca, a polisa byłaby ważna do końca roku, to dostalibyśmy zwrot za okres od 1 kwietnia. Ponadto jeżeli spowodowaliśmy wypadek, a odszkodowanie zostało wypłacone w okresie ważności polisy nie przysługiwał nam zwrot niewykorzystanego ubezpieczenia. Nowelizacja wprowadza zapis, że ubezpieczyciel jest zobowiązany do wypłacenia niewykorzystanego ubezpieczenia za każdy dzień. Pozwala to zaoszczędzić kierowcom sporą gotówkę, biorąc pod uwagę fakt, że polisy OC znacznie podrożały w przeciągu ostatnich lat i tak np. kiedy przysłowiowy Pan Kowalski miał OC o wartości 2 tyś. zł i spowodował wypadek ze swojej winy w 6 miesiącu ubezpieczenia, ubezpieczyciel wypłacał odszkodowanie poszkodowanemu i na tym sprawa się zamykała. Nowe regulacje jednak pozwalają Panu Kowalskiemu ubiegać się o zwrot niewykorzystanego półrocznego ubezpieczenia, w wypadku kiedy jego samochód nie nadaje się do naprawy i został skasowany.

W ten sposób Pan Kowalski jest wstanie zaoszczędzić 1000 zł. Zwrot niewykorzystanego ubezpieczenia przysługuje nam również w momencie kiedy udowodnimy, że wyrejestrowaliśmy pojazd, nie jesteśmy już w jego posiadaniu (zostało skradzione, zniszczone, zezłomowane itp.), bądź kiedy wypowiemy polisę, bo chcemy zawrzeć nową z inną ubezpieczalnią. Zwrot pieniędzy za niewykorzystane ubezpieczenie według nowelizacji musi nastąpić w ciągu dwóch tygodni od złożenia wypowiedzenia przez klienta. Tutaj należy zwrócić uwagę na fakt, że data wymówienia jest zgodna z datą widniejącą na stemplu pocztowym, a nie jak dotychczas to miało miejsce, datą doręczenia listu do ubezpieczyciela. Powodem tych zmian jest zrównanie zasad zwrotu kosztów za niewykorzystany okres ochrony do pozostałych umów ubezpieczenia.

Zobacz też: Podstawowe pojęcia kodeksu drogowego (art. 2)

Oprócz tych korzystnych dla kierowców zmian nastąpiło również zaostrzenie kar za brak ubezpieczenia i oszukanie ubezpieczyciela. Zawierając nową umowę OC jesteśmy zobowiązani zadeklarować ilość stłuczek, które spowodowaliśmy w ostatnim czasie. Okres ten zazwyczaj wynosi od roku do trzech lat. Jeżeli nasza deklaracja nie pokrywa się z danymi zawartymi w UFG (Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny) ubezpieczyciel może nam doliczyć zwyżkę nawet do 60%. Do 11 lutego sprawa ta wyglądała nieco inaczej, bo nawet jeżeli ubezpieczyciel już po zawarciu umowy sprawdził, że mieliśmy więcej stłuczek niż deklarowaliśmy miał małe szanse aby nam podnieść kwotę ubezpieczenia.

Według szacunków Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego po polskich drogach porusza się ok. 200 tyś pojazdów nie posiadających OC. Kara za jazdę bez ważnego ubezpieczenia przez więcej niż dwa tygodnie wynosiła 1980 zł. Od 11 lutego wzrosła do 3 tyś. zł. Przed nowelizacją kary były ustalane względem kursu euro i tak dla samochodu osobowego była to równowartość 500 euro, ciężarowego i autobusu 800 euro, pozostałych pojazdów 100 euro. Z racji tego, że przez długi okres czasu wartość złotówki rosła kary stawały się coraz niższe. Dla przykładu można porównać rok 2010 i 2011. W tym pierwszym za brak OC dla samochodu osobowego trzeba było zapłacić 2050 zł., a rok później prawie 100 zł. mniej bo tylko 1980 zł. Wysokość kary była ustalana na cały rok na podstawie kursu z 2 stycznia, dlatego też nie uwzględniała osłabienia złotego z biegiem roku.

W uzasadnieniu do nowelizacji jest zapis mówiący o tym, że kara ta jest niewystarczająca ponieważ UFG musiał szukać nowych źródeł pozyskiwania środków, co przełożyłoby się na podniesienie składki, jaką płacą ubezpieczalnie na rzecz UFG. W efekcie końcowym poszkodowanymi tej sytuacji byliby sami ubezpieczeni, bo takie działanie podniosłoby wysokość ubezpieczenia OC. Z tego powodu wysokość kar od stycznia jest liczona na podstawie minimalnego wynagrodzenia.

Wraz z wejściem w życie nowych przepisów kary dla osób które nie posiadają OC dłużej niż dwa tygodnie wynoszą dla samochodów osobowych odpowiednio 3 tyś zł., ciężarowych i autobusów 4,5 tyś zł., a dla pozostałych pojazdów 500 zł. W wypadku kiedy nie brak OC nie przekracza 3 dni kara wynosi 20% pełnej kary, kiedy brak polisy jest dłuższy niż 3 dni, a nie przekracza dwóch tygodni należy zapłacić karę w wysokości połowy pełnej opłaty. Warto sprawdzić na stronie UFG czy posiadamy ważne OC. Do tego wystarczy numer rejestracyjny pojazdu, co również możemy wykorzystać jeżeli sprawca stłuczki nie chce nam pokazać swojej polisy.    

Zobacz też: Jakie są obowiązki uczestnika ruchu? (art. 3)

Podsumowując można powiedzieć, że nowelizacja ustawy w dużym stopniu będzie służyła kierowcą i przyniesie im wymierne zyski, natomiast ubezpieczalnie szykują się na straty rzędu 300-500 mln. zł. Ponadto oprócz wyeliminowania pułapki podwójnego OC szeregowi zmian ulegną zasady zwrotu niewykorzystanego ubezpieczenia, które będą zgodne z kodeksem cywilnym, który mówi że zwrot składki przysługuje za każdy dzień.

Dużą bolączką dla ubezpieczycieli będzie również wypłacanie niewykorzystanego ubezpieczenia w wypadku szkody całkowitej pojazdu, ponieważ będą musiały one zwrócić część składki, a na dodatek wypłacić odszkodowanie poszkodowanemu, który również może się ubiegać o zwrot niewykorzystanego ubezpieczenia, co tworzy trochę błędne koło działające również na niekorzyść ubezpieczalni. Istotną zmianą jest również zniesienie terminu 30 dni, który obowiązywał do tej pory w przypadku, kiedy chcieliśmy wypowiedzieć ubezpieczenie. Stanowi to kłopot dla ubezpieczalni, bo wraz z zasadą daty stempla pocztowego często nie będą wiedziały przez nawet kilkanaście dni czy ich klient chce przedłużyć z nimi umowę czy chce zrezygnować. Kierowcy muszą zwrócić uwagę na fakt konieczności wykupienia nowej polisy, w przypadku gdy odkupią od kogoś samochód, bo polisy nie będą się przedłużały automatycznie.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    3 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Volkswagen Passat GTE: test niemieckiej hybrydy plug-in

    Volkswagen Passat GTE ma przestronną kabinę i duży bagażnik. Czy rodzinne nadwozie uzupełnione hybrydą plug-in sprawdza się w praktyce?

    Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?

    Kredyt na samochód, czyli kredyt gotówkowy, kredyt samochodowy i leasing konsumencki. Która forma jest najlepsza?

    Bezpieczne wakacje 2021: o czym pamiętać?

    Bezpieczne wakacje 2021 to pojęcie, o którym w tym roku Policja powtarza do znudzenia. Te zasady naprawdę warto jednak przyswoić. Jak brzmią?

    e-Bilety Morskie Oko. Rezerwacja lub nie zaparkujesz!

    e-Bilety Morskie Oko - to jedyny sposób, aby w najbliższych dniach zostawić auto w Palenicy Białczańskiej. Muszą o tym wiedzieć odwiedzający TPN.

    Volkswagen Taigo: Niemcy stawiają na SUV-a coupe

    Volkswagen Taigo to nowa propozycja w ofercie marki w Europie. Czym jest Taigo? To tak naprawdę model T-Cross, jednak w wersji coupe.

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!