REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie dostaniemy odszkodowania za auto z leasingu

Nie dostaniemy odszkodowania za auto z leasingu /Fot. Fotolia
Nie dostaniemy odszkodowania za auto z leasingu /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej aut jeżdżących po polskich drogach to leasingowane pojazdy. W przypadku takich samochodów, likwidacja szkód przez ubezpieczyciela jest bardzo ciekawa.

Nie trzeba chyba nikogo przekonywać o tym, że leasing stał się bardzo popularny. Nawet w czasie rekordowo niskich stóp procentowych NBP, wielu przedsiębiorców woli takie rozwiązanie zamiast zakupu środków trwałych na kredyt. Do najczęściej leasingowanych rzeczy zaliczają się oczywiście samochody. Takie auta podobnie jak inne pojazdy, dość często ulegają wypadkom. Można nawet przypuszczać, że wypadkowość aut z leasingu jest większa niż w przypadku pozostałych pojazdów (m.in. ze względu na duże roczne przebiegi). Wielu przedsiębiorców użytkujących leasingowany samochód, dopiero po kolizji zaczyna się zastanawiać, komu ubezpieczyciel wypłaci odszkodowanie z OC sprawcy lub AC. Odpowiedź na takie pytanie nie jest jednoznaczna. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl postanowili wyjaśnić, dlaczego odszkodowanie nie zawsze trafia do użytkownika pojazdu (leasingobiorcy).

REKLAMA

5 kluczowych zmian 2019 – PODATKI – Samochód w firmie, Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu – więcej >>

Warto żyć w zgodzie ze swoim leasingodawcą

Umowa leasingu jest specyficznym rozwiązaniem między innymi dlatego, że firma leasingowa (leasingodawca) przez cały czas trwania takiego kontraktu pozostaje prawowitym właścicielem auta. Jednocześnie leasingodawca nie posiada najbardziej aktualnych informacji o stanie własnego pojazdu oraz jego ewentualnych uszkodzeniach. Właśnie dlatego użytkownik leasingowanego samochodu powinien niezwłocznie powiadomić firmę leasingową o wypadku. Najlepiej jeśli leasingodawca otrzyma informacje na temat wypadku mniej więcej w tym samym czasie co ubezpieczyciel zapewniający ochronę z OC lub autocasco. Kluczowe są warunki zawarte w umowie leasingowej. „Wspomniany kontrakt może przewidywać maksymalny czas na powiadomienie leasingodawcy o wypadku (np. 7 dni - 14 dni) i wskazywać ewentualne konsekwencje związane z niewypełnieniem obowiązku informacyjnego” - ostrzega Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Wiele firm leasingowych określa maksymalny termin, którego nie można przekroczyć przy powiadamianiu o szkodzie dotyczącej samochodu.

W zależności od odpowiedzialności za wypadek drogowy, uszkodzenie leasingowanego samochodu zostanie zlikwidowane przy pomocy OC sprawcy wypadku (osoby trzeciej) lub ubezpieczenia AC będącego elementem leasingu. Firmy leasingowe często wiążą polisy autocasco ze swoją ofertą leasingu pojazdów i zobowiązują klientów do opłacania składek takich ubezpieczeń. Dzięki wspomnianemu rozwiązaniu, leasingodawca ma pewność, że nie poniesie strat w razie szkody dotyczącej samochodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Leasing

Koszt dołączonego autocasco zwykle obciąża leasingobiorcę. Takie ubezpieczenie AC pozwala na likwidację szkód między innymi wtedy, gdy dojdzie do kradzieży samochodu lub jego uszkodzenia przez samego klienta firmy leasingowej.

REKLAMA

Leasingodawca jest zabezpieczony pod względem finansowym, ponieważ w razie szkody może on wybrać jeden z dwóch wariantów. Pierwsze rozwiązanie polega na przekazaniu leasingobiorcy prawa do likwidacji szkody (w wariancie gotówkowym lub bezgotówkowym). Jeżeli firma użytkująca leasingowane auto posiada jednak jakieś zaległości wobec właściciela pojazdu (dotyczące np. rat leasingowych), to przedsiębiorca oferujący leasing zatrzyma dla siebie całe odszkodowanie. „W opisywanej sytuacji, położenie leasingobiorcy będzie trudne do pozazdroszczenia. Taka firma musi bowiem samodzielnie naprawić uszkodzone auto, o ile nadal zamierza z niego korzystać” - podkreśla Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Zaległości finansowe wobec leasingodawcy skutkują nie tylko naliczeniem odsetek karnych. Nierzetelny leasingobiorca może nie otrzymać odszkodowania z OC sprawcy wypadku lub polisy autocasco dołączanej do pakietu leasingowego.

Szkoda całkowita komplikuje całą sytuację …

REKLAMA

Większość szkód dotyczących leasingowanych aut ma charakter niewielkich uszkodzeń. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że czasem mają miejsce również szkody całkowite. „Z takimi szkodami mamy do czynienia na przykład wtedy, gdy auto wzięte w leasing zostało bardzo poważnie zniszczone na wskutek kolizji drogowej, spłonęło lub padło ofiarą kradzieży” - tłumaczy Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Szkoda całkowita dotycząca samochodu oczywiście nie jest dobrą wiadomością. Warto zdawać sobie sprawę, że takie zdarzenie dodatkowo komplikuje sytuację leasingobiorcy. W zasadzie można nawet mówić o byłym leasingobiorcy, ponieważ szkoda całkowita powoduje rozwiązanie umowy leasingu. Jest to zrozumiałe, skoro leasingowany samochód zniknął albo nie nadaje się do naprawy. W takiej sytuacji, leasingobiorca musi rozliczyć się z leasingodawcą. Dokładne warunki rozliczenia po szkodzie całkowitej są opisane przez umowę leasingu albo jej ogólne warunki (tzw. OWUL - ogólne warunki umowy leasingu). Wartość rozliczeniowa po wygaśnięciu umowy może zostać zdefiniowana jako suma odszkodowania wypłaconego przez ubezpieczyciela oraz kwoty uzyskanej po sprzedaży wraku pojazdu, następnie pomniejszona o zobowiązania klienta firmy leasingowej (między innymi sumę dotychczas niefakturowanych rat leasingowych). „Jeżeli opisywana wartość rozliczeniowa jest mniejsza od zera (tzn. suma odszkodowania i kwota ze sprzedaży wraku nie pokrywa zobowiązań leasingobiorcy), to przedsiębiorca wcześniej użytkujący samochód otrzymuje wezwanie do dopłaty. Przed tym dodatkowym wydatkiem chroni specjalne ubezpieczenie GAP” - wyjaśnia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Zobacz: Auto i prawo

Ubezpieczenie od straty finansowej (GAP) to coraz popularniejszy element umowy leasingu, który chroni leasingobiorcę przed koniecznością dopłaty w razie szkody całkowitej dotyczącej wcześniej użytkowanego pojazdu.

Źródło: Ubea.pl.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

    Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

    Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

    Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

    Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

    Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    REKLAMA

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    REKLAMA

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    REKLAMA