REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polisy AC i assistance nie działają w całej Europie

Polisy AC i assistance nie działają w całej Europie / Fot. Fotolia
Polisy AC i assistance nie działają w całej Europie / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ubezpieczenia autocasco i assistance mogą pomóc w większości krajów Europy. Terytorialne wyjątki od tej zasady są bardzo ważne i warto wiedzieć, że polisy AC i assistance nie działają w całej Europie.

Ubezpieczenia komunikacyjne autocasco (AC) i assistance (AS) zwykle są oferowane w dwóch podstawowych wariantach. Pierwszy z nich obejmuje teren Polski, podczas gdy bardziej rozbudowana opcja AC lub AS zapewnia również ochronę na obszarze Europy. Czasem taki zakres działania polis AC i AS bywa rozszerzany nawet na kraje Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej. Równocześnie polscy ubezpieczyciele wykluczają lub ograniczają ochronę dotyczącą znacznie bliższych nam państw. Taki wniosek wynika z ciekawej analizy ubezpieczeń autocasco i assistance, którą przeprowadzili eksperci porównywarki polis Ubea.pl.

REKLAMA

Wyłączenia ochrony zwykle dotyczą krajów Europy Wschodniej

Na wstępie warto przypomnieć, że komunikacyjne polisy assistance oraz autocasco mają charakter ubezpieczeń dobrowolnych. Właśnie z tego powodu, zakłady ubezpieczeniowe mogą swobodnie kształtować warunki świadczonej ochrony (również w zakresie terytorialnym). Analiza ekspertów Ubea.pl obejmująca ogólne warunki (OWU) polis komunikacyjnych AC i AS wykazała jednak, że ubezpieczyciele w dość jednolity sposób formułują ograniczenia oraz wyłączenia terytorialne ochrony. Zakłady ubezpieczeń w ramach swojej typowej oferty dla konsumentów, zwykle wykluczają możliwość świadczenia pełnej ochrony z AC/AS na terenie trzech lub czterech krajów Europy Wschodniej. Mowa o państwach należących do następującej grupy: Rosja, Ukraina, Mołdawia oraz Białoruś. Częstym rozwiązaniem jest wykluczenie „kradzieżowej” ochrony z tytułu AC na terenie wymienionych krajów. Do takiej polityki ubezpieczycieli przyczyniła się plaga kradzieży aut w państwach Europy Wschodniej.

Po przeanalizowaniu informacji umieszczonych w poniższej tabeli, można również stwierdzić, że ubezpieczyciele stosunkowo często wykluczają możliwość pomocy z assistance, jeżeli awaria zdarzy się na terenie państwa Europy Wschodniej (Rosji, Ukrainy, Białorusi lub Mołdawii). Powodem takiej polityki polskich zakładów ubezpieczeń jest m.in. słabo rozwinięta sieć warsztatów w wymienionych krajach oraz duże ryzyko oszustwa. Warto zwrócić uwagę, że ograniczenia ochrony z AC lub AS mogą dotyczyć również Albanii oraz Gruzji (patrz poniższa tabela). To drugie państwo leżące na pograniczu kontynentów, nie zawsze jest klasyfikowane przez ubezpieczycieli jako część Europy.

Polisy autocasco oraz assistance z oferty krajowych ubezpieczycieli: terytorialne wyłączenia i ograniczenia ochrony (listopad 2018 r.)

Nazwa ubezpieczyciela

Wyłączenia/ograniczenia terytorialne ochrony (kraje europejskie)

w ramach standardowej polisy autocasco (AC) oraz assistance (AS)

AXA Ubezpieczenia

  • AC w zakresie kradzieży nie działa na terenie Rosji, Białorusi, Ukrainy i Mołdawii.

  • AS nie działa na obszarze krajów byłego Związku Radzieckiego innych niż kraje bałtyckie.

Allianz

  • AC w zakresie kradzieży nie działa na obszarze Białorusi, Ukrainy, Mołdawii i europejskiej części Rosji.

  • AS nie działa na terenie Białorusi, Ukrainy, Mołdawii oraz Rosji.

Aviva

  • AC oraz AS nie działa na terenie Rosji. AC w zakresie kradzieży nie działa na obszarze Białorusi, Ukrainy i Mołdawii.

Benefia

  • AC w zakresie kradzieży nie działa na terytorium Albanii, Białorusi, Mołdawii, Rosji i Ukrainy.

  • AS nie działa na terenie Albanii, Białorusi, Mołdawii, Rosji i Ukrainy.

Gothaer

  • AC na terenie Białorusi, Mołdawii, Rosji i Ukrainy, nie działa w razie kradzieży, pożaru, wybuchu lub uszkodzenia samochodu.

Generali

  • AC w zakresie kradzieży nie działa na terenie Białorusi, Rosji i Ukrainy.

Link4

  • AC w zakresie kradzieży nie działa na obszarze Rosji, Białorusi, Ukrainy i Mołdawii.

  • AS nie działa na terytorium Albanii, Rosji, Białorusi, Ukrainy i Mołdawii.

Proama

  • AC w zakresie kradzieży nie działa na obszarze Rosji, Białorusi i Ukrainy.

  • AC i AS nie działa w Mołdawii.

PZU

  • AC w zakresie kradzieży nie działa na obszarze Rosji, Białorusi, Ukrainy i Mołdawii.

  • AS nie działa na terenie Mołdawii i Rosji.

Warta

  • AC oraz AS obejmuje Europę (w tym europejską część Rosji i Turcji) z wyłączeniem Gruzji.

Źródło: opracowanie własne Ubea.pl na podstawie OWU analizowanych polis

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uwaga: nie każda polisa będzie działała od dnia zapłacenia składki

W nawiązaniu do omówionych wcześniej terytorialnych ograniczeń polis autocasco (AC) i assistance (AS), warto zaakcentować inną kwestię, która dotyczy nie tylko osób wyjeżdzających na wschód Europy. Mowa o terminie rozpoczęcia ochrony wynikającej z ubezpieczeń AS i AC. Taka ochrona na ogół nie zacznie się od dnia zawarcia umowy. Ubezpieczyciel zwykle poczeka na zaksięgowanie zapłaty składki. Ta kwestia jest szczególnie ważna w przypadku klientów, którzy płacą składkę przelewem. Warto również zwrócić uwagę na klauzule z ogólnych warunków ubezpieczenia (OWU). Mogą one wskazywać, że ochrona rozpoczyna się dopiero następnego dnia po zapłaceniu składki AC/AS przez klienta. Ze względu na wspomniane ograniczenia, nie warto kupować potrzebnej polisy komunikacyjnej na chwilę przed rozpoczęciem zagranicznego wyjazdu.

Źródło: Ubea.pl.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA