REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy dealer może odliczać 100% VAT naliczonego od wydatków związanych z pojazdami demonstracyjnymi bez prowadzenia ewidencji

Samochód demo a prowadzenie ewidencję przebiegu
Samochód demo a prowadzenie ewidencję przebiegu
Multisalon Ciesielczyk

REKLAMA

REKLAMA

Czy samochody demonstracyjne sprzedawane w salonach samochodowych muszą zostać objęte ewidencją przebiegu aby dealer mógł odliczać od nich pełen podatek VAT.

Samochód demo a prowadzenie ewidencji przebiegu

Czy od 1 kwietnia 2014 r. dealer samochodowy może odliczać 100% VAT od zakupu samochodów demonstracyjnych, czyli samochodów zarejestrowanych, niebędących środkami trwałymi, które służą np. do jazd próbnych? Chodzi o prawo do odliczenia od zakupu takich pojazdów, jak i wszel­kich kosztów na nie ponoszonych. Czy dealer może to robić bez prowadzenia żadnej ewidencji i ustalania regulaminu ich wykorzystania, czyli bez udowadniania, że służą one jedynie działalno­ści opodatkowanej?

REKLAMA

Nie, dealer nie może odliczać 100% VAT naliczonego od wydatków na nabycie oraz innych wydatków związanych z samochodami demonstracyjnymi bez zachowania warunków formalnych tego wykorzystania.

Co prawda, z obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu zostali zwolnieni ci podatnicy, których przedmiotem działalności jest sprzedaż/odsprzedaż pojazdów, jednak zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji obejmuje tylko pojazdy przeznaczone wyłącznie do sprzedaży. Pojazdy demon­stracyjne wykorzystywane do próbnych jazd nie są przeznaczone wyłącznie do sprzedaży. Służą one również innym celom (nawet jeżeli ostatecznie zostaną przeznaczone do sprzedaży).

Zobacz też: Czy przysługuje prawo do zwolnienia z VAT przy sprzedaży motocykla

Dlatego też podat­nik, który zamierza odliczyć 100% VAT naliczonego od nabycia i innych wydatków związanych z pojazdem demonstracyjnym powinien spełnić warunki określone przepisami art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT, tzn.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • wprowadzić regulamin wykorzystywania tych pojazdów i określić w nim zasady ich wykorzystywania w sposób, który wyklucza użycie tych pojazdów na cele niezwiązane z działalnością gospodarczą;
  • prowadzić ewidencję przebiegu dla tego pojazdu;
  • zgłosić pojazd do urzędu skarbowego na formularzu VAT-26.

Jeżeli podatnik nie spełnia tych warunków, to powinien odliczać VAT od wydatków związanych z pojaz­dami demonstracyjnymi na zasadach określonych w art. 86a ust. 1 ustawy o VAT, czyli w wysokości 50% VAT naliczonego od tych wydatków.

Potwierdziło to również Ministerstwo Finansów w broszurze informacyjnej z 1 kwietnia 2014 r. pt. Nowe zasady odliczania podatku VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi:

Uwaga!

Użycie wyrazu „wyłącznie" wskazuje, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji nie obejmuje sytuacji, gdy pojazdy są wykorzystywane - choćby przejściowo - do innych celów (np. jazda próbna, użytek służbowy podatnika, itp.). Zatem w odniesieniu do pojazdu, który np. jest prze­znaczony do odprzedaży, ale przed jej dokonaniem jest wykorzystywany przez podatnika jako pojazd demonstracyjny, nie może być zastosowane zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji. Ewidencja dla tego rodzaju pojazdów (jeśli jest to pojazd obiektywnie wykorzystywany wyłącznie w działalności go­spodarczej) musi być prowadzona i powinna zawierać powyżej wskazane elementy.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 86a ust. 4 pkt 1 i ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA