REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady odliczania podatku VAT naliczonego od pojazdów pomocy drogowej

Holowanie Fot. Fotolia
Holowanie Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Samochód ma homologację ciężarową N1 jednak posiada 5 miejsc siedzących. Czy w myśl nowych przepisów nadal można odpisać od niego 100% VAT od paliwa?

Samochód pomocy drogowej z homologacją N1 i dwoma rzędami siedzeń

REKLAMA

Posiadam samochód Mercedes Benz Sprinter 313 CDI, kategoria pojazdu N1. Samochód jest wyko­rzystywany jako pomoc drogowa - więc do 31 marca 2014 r. był samochodem specjalnym i mogłem odliczać VAT od paliwa. Samochód posiada dwa rzędy siedzeń, liczba miejsc siedzących to 5. Czy mam rozumieć, że od 1 kwietnia 2014 r. nie mogę go traktować jako samochodu ciężarowego i odli­czać VAT od eksploatacji w 100%?

REKLAMA

Od 1 kwietnia 2014 r. samochody pomocy drogowej nie są zaliczane do pojazdów uprawniających do pełnego odliczania VAT naliczonego. Nie zostały bowiem wymienione w art. 86a ust. 9 pkt 3 ustawy o VAT i przez to nie znalazły się w kategorii pojazdów, których konstrukcja techniczna wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne (art. 86a ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT). Nie zostały też wymienione w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z 27 marca 2014 r. w sprawie pojazdów samochodowych uznawanych za wykorzystywane wyłącznie w działalności gospodarczej podatnika (Dz.U. z 2014 r. poz. 407). Oznacza to, że do tych pojazdów od 1 kwietnia 2014 r. stosuje się ogólną zasadę odliczania VAT naliczonego od wydatków związanych z takimi pojazdami wyrażoną w art. 86a ust. 1 ustawy o VAT. Zezwala ona na odli­czanie 50% VAT naliczonego od wydatków związanych z tymi pojazdami. Ograniczenie to dotyczy zarówno odliczania VAT od paliwa, jak i pozostałych wydatków związanych z takim pojazdem. Do wydatków objętych ograniczeniem odliczenia VAT naliczonego zalicza się także wydatki dotyczące nabycia lub importu:

  • części składowych do tych pojazdów;
  • paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów,
  • usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz
  • innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 kwietnia 2014 r. można odliczać 100% VAT naliczonego od wydatków związanych z pojazdem pomocy drogowej, pod warunkiem, że zostaną spełnione trzy warunki:

  • zostaną ustalone takie zasady używania tego pojazdu, które będą wykluczały jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub
  • pojazd zostanie zgłoszony w urzędzie skarbowym na formularzu VAT-26,
  • podatnik będzie prowadził szczegółową ewidencję przebiegu pojazdu.

REKLAMA

Od 1 czerwca 2014 r. Minister Finansów postanowił jednak, że w przypadku pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi o przeznaczeniu pomoc drogowa, mających nadwozie konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu uszkodzonych pojazdów podatnicy nie muszą prowadzić ewidencji przebie­gu pojazdu (i składać informacji VAT-26) - por. rozporządzenie Ministra Finansów z 28 maja 2014 r. w sprawie przypadków, w których nie stosuje się warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojaz­dów (Dz.U. z 2014 r. poz. 709). Jeżeli Pana samochód - pojazd specjalny pomocy drogowej - ma nad­wozie konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu uszkodzonych pojazdów, to od 1 czerwca 2014 r. nie musi Pan prowadzić ewidencji przebiegu pojazdu (ani zgłaszać pojazdu do urzędu skarbowego na formularzu VAT-26), aby odliczać 100% VAT naliczonego od wydatków związanych z tym pojaz­dem. Proszę jednak zauważyć, że nadal obowiązuje Pana pierwszy z ww. warunków, a mianowicie powinien Pan ustalić zasady wykorzystywania tego pojazdu wykluczające użycie tego pojazdu na cele niezwiązane z działalnością gospodarczą.

W broszurze informacyjnej z 1 kwietnia 2014 r. pt. Nowe zasady odliczania podatku VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi Ministerstwo Finansów stwierdziło, że: ^^^^ Przepisy ustawy nie określają, w jaki sposób podatnik ma zapewnić w przedsiębiorstwie wyelimi- MF nowanie użytku prywatnego używanych w nim pojazdów samochodowych dla celów pełnego odliczenia podatku naliczonego. Przykładowo może tego dokonać za pomocą wprowadzonych regulaminów, umów, zarządzeń wraz z podjęciem dodatkowych działań zabezpieczających ich wykona­nie. Działania te muszą być dostosowane do specyfiki działalności przedsiębiorstwa i sposobu używania dla jego celów pojazdów. Określone przez podatnika zasady używania pojazdów muszą obiektywnie potwierdzać, że pojazd jest wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej i nie ma możliwości prywatnego użytku tych pojazdów, np. przez pracowników (przykładowo celem dojazdu do swojego miej­sca zamieszkania). Okolicznościami potwierdzającymi obiektywnie brak możliwości użytku prywatnego może być przykładowo:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • obowiązek zostawiania po godzinach pracy na parkingach przedsiębiorstwa pojazdów używanych przez pracowników, bez możliwości ich pobrania poza tymi godzinami, w tym w weekendy, na cele inne niż wyłącznie działalność przedsiębiorstwa,
  • nadzór nad używaniem pojazdów w trakcie wykonywania obowiązków służbowych, przykładowo za pomocą GPS. (...)

Jeżeli zatem w praktyce używa Pan pojazdu pomocy drogowej również poza działalnością, to nie przy­sługuje Panu prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z tym pojazdem tylko prawo do odliczenia ograniczonego do 50%. Prawo do pełnego odliczenia nadal przysługuje wyłącz­nie w przypadku pojazdów specjalnych pomocy drogowej (z nadwoziem konstrukcyjnie przeznaczonym do przewozu uszkodzonych pojazdów), które służą do działalności gospodarczej podatnika, a nie tych, które są wykorzystywane w sposób „mieszany".

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 86a 1, 2 i 9 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312
  • § 1-4 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 marca 2014 r. w sprawie pojazdów samochodowych uznawanych za wykorzysty­wane wyłącznie w działalności gospodarczej podatnika - Dz.U. z 2014 r. poz. 407
  • § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 maja 2014 r. w sprawie przypadków, w których nie stosuje się warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów - Dz.U. z 2014 r. poz. 709
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA