REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie ryzykiem we flocie firmowej

Europejski Fundusz Leasingowy SA
zarządzanie ryzykiem
zarządzanie ryzykiem
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W dobie spowolnienia gospodarczego, dostęp do zewnętrznego finansowania może okazać się trudniejszy dla przedstawicieli poszczególnych branż, szczególnie tych narażonych na wysokie ryzyko zmiany sytuacji gospodarczej.

Polityka kredytowa

REKLAMA

Pierwsze oznaki spowolnienia gospodarczego w 2011 roku były sygnałem dla instytucji finansowych, by dokładniej przyjrzeć się jakości posiadanego portfela kredytowego. Od tamtego czasu starają się one ograniczać ekspozycję kredytową wobec branż o podwyższonym ryzyku. Do grupy tej należą obecnie m.in. klienci branży budowlanej. Najbardziej odczuwają ograniczenie dostępności kredytów, wyrażające się podwyższaniem marż, wymogiem dodatkowych zabezpieczeń czy bardziej konserwatywnym podejściem przy ocenie sytuacji finansowej.

REKLAMA

Zaostrzone procedury kredytowe zależą od indywidualnej sytuacji klienta, m.in. branży, w której prowadzi działalność, wyników finansowych czy perspektyw rozwoju. Sytuacja ta prowadzi do większego zróżnicowania dostępności finansowania dla firm. Dla klientów posiadających dobrą historię kredytową, działających w branżach mniej narażonych na zmianę sytuacji gospodarczej, nic się nie zmieni. Natomiast pozostali muszą liczyć się z dodatkowymi formalnościami. EFL natomiast stosuje antycypacyjną politykę ryzyka i wiele z tych zmian wprowadził do swojej oferty już wtedy, kiedy zbliżający kryzys w branży budowlanej dawał pierwsze oznaki. Zmianie podlegały nie tylko kryteria przyznawania nowych kredytów, ale również polityka zarządzania tzw. kredytami trudnymi.

Zobacz też: Leasing pojazdów ciężarowych

Branże wysokiego ryzyka a zagrożenie dla instytucji finansowych

Głównym zagrożeniem zarówno dla firm leasingowych, jak i banków jest poziom koncentracji klientów z branż zagrożonych wyższym prawdopodobieństwem upadłości. Im wyższa ekspozycja na branże zagrożone niewypłacalnością, tym większe potencjalne straty dla instytucji finansowej. W branży leasingowej zależą one m.in. od skuteczności zarządzania ekspozycją kredytową czy umiejętności przewidywania przyszłej wartości rynkowej przedmiotu leasingu. Stąd też można oczekiwać, że leasingodawcy o wyższym udziale klientów z branż zagrożonych niewypłacalnością oraz z wysokim poziomem niezabezpieczonej ekspozycji, będą bardziej rygorystycznie oceniać wszystkich klientów niż pozostałe firmy. Podjęte działania będą zależały w dużej mierze od jakości portfela zbudowanego w ostatnich latach oraz jakości zarządzania ryzykiem kredytowym.

Zobacz też: Ile zapłacisz za auto służbowe na wakacjach?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zarządzanie ryzykiem

W ramach polityki zarządzania ryzykiem, EFL intensyfikuje swoją aktywność w monitorowaniu spływu płatności z określonych branż wyższego ryzyka. Jednym z celów takiego postępowania jest jak najszybsze dotarcie do klientów, którzy mogą mieć problemy z zatorami płatniczymi. Finansujący próbuje wypracować plan spłaty zadłużenia, satysfakcjonujący dla obu stron, jak również biorący pod uwagę realne zdolności płatnicze klienta. W przypadku upadłości przedsiębiorstwa, negocjacje z leasingodawcą prowadzone są w obecności syndyka. Bywają jednak przypadki, kiedy klient jest w bardzo trudnej sytuacji, np. gdy następuje całkowita utrata płynności, połączona z ogłoszeniem bankructwa. Wówczas jedynym możliwym rozwiązaniem pozostaje spieniężenie przedmiotu leasingu w celu rozliczenia zaległego zadłużenia. EFL w tym obszarze prowadzi wyspecjalizowaną działalność - sprzedaż takiego sprzętu poleasingowego prowadzona jest w centrum sprzedaży w Magnicach pod Wrocławiem.

Zobacz też: Leasing na przykładzie kalkulacji

Polityka windykacyjna

EFL prowadzi również politykę windykacyjną, która jest nastawiona na dialog z klientem. Działania windykacyjne w większości prowadzone są przez służby wewnętrzne firmy. Pracownicy EFL znają klienta, jego historię współpracy z firmą, jego problemy. Na tej podstawie starają się wypracować rozwiązania dopasowane do specyfiki i konkretnej sytuacji, w której znalazł się klient. Zdarzają się jednak sytuacje, w których EFL korzysta z outsourcingu wierzytelności. Dzieje się tak, gdy kończą się możliwości prowadzenia rozmów restrukturyzacyjnych z klientem.

Tekst: Paweł Lewandowski, Dyrektor Zarządzający Pionem Ryzyka EFL
 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA