Kategorie

Analiza szkodowości floty

Flota Auto Biznes
FlotaAutoBiznes to motoryzacyjno-biznesowe czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z zarządzaniem samochodami w przedsiębiorstwach. Magazyn ukazuje się co dwa miesiące.
wypadek, stłuczka, kolizja Fot. Fotolia
wypadek, stłuczka, kolizja Fot. Fotolia
Analiza szkodowości floty służy do redukcji kosztów floty poprzez uświadomienie kierowcom, szefom firmy, jak i czasem samemu sobie mechanizmów, które mają wpływ na wzrost kosztów. Jest ona dość prosta do wykonania i można to zrobić we własnym zakresie nie korzystając z zewnętrznych partnerów. Zazwyczaj wystarczy przeprowadzić taką czynność raz w roku.

Analiza szkodowości floty - pozytywny bilans musi zmartwić

Reklama

Jak to zrobić i na co zwrócić uwagę? Otóż rozpoczynamy od pobrania zaświadczenia o przebiegu ubezpieczenia od naszego towarzystwa ubezpieczeniowego. Znajdziemy w nim wyszczególnienie wszystkich szkód, jakie miały miejsce w rocznym okresie ochrony pojazdów użytkowanych przez kierowców firmy, dla której pracujemy. Będą tam więc takie informacje, jak szkody z AC, ale również wobec osób trzecich, co ma wpływ na wysokość składki.

Ubezpieczyciel przekaże dane odnośnie tego ile wpłaciliśmy na poczet ochrony oraz ile towarzystwo wypłaciło przedsiębiorstwu w formie odszkodowań, a także wyliczy wysokość odszkodowań dla osób trzecich za szkody spowodowane przez nasze auta w ramach OC. Jeśli bilans jest na korzyść firmy, którą reprezentujemy, to wcale nie ma się z czego cieszyć, a wręcz są powody do smutku. Łatwo bowiem zdać sobie sprawę, że to co otrzymaliśmy od towarzystwa, ubezpieczyciel z pewnością będzie chciał sobie zrekompensować w formie podwyżki składek w przyszłym roku. Czyli na pewno na tym nie zyskamy, a wręcz stracimy.

Analiza szkodowości floty - uwaga na częste stłuczki

Reklama

Po otrzymaniu zaświadczenia o przebiegu ubezpieczenia możemy przystąpić do samej analizy szkodowości. Należy sprawdzić jakie były przyczyny szkód AC i OC. Mają tu znaczenie warunki pogodowe, sytuacja na drogach, a także sami kierowcy. Warto przyjrzeć się, którzy kierowcy najczęściej powodują szkody i z czyjej winy. Czy są to zdarzenia okazjonalne, czy mamy do czynienia z recydywistami, którzy po prostu nie uważają na drodze czy parkingu.                                                                                     

Duże znaczenie dla naszej analizy odgrywa to, czy mamy szkody drobne, ale jest ich dużo, czy są to szkody sporadyczne, lecz dość poważne. Właściwa interpretacja pozwoli na dobranie odpowiednich instrumentów mogących zaradzić danej sytuacji. Na rodzaj szkód należy zwrócić baczną uwagę. Jeśli występują drobne szkody parkingowe nie zastosujemy wysokiej franszyzy, ponieważ żadne z takich zdarzeń nie zakwalifikuje się do wypłaty odszkodowania.  Warto sprawdzić, czy szkody nie są przez pracowników „sztucznie robione” – może na to wskazywać duża liczba bardzo drobnych wydarzeń rozliczanych z OC (drobne stłuczki, otarcia z winy pozornie obcych nam sprawców). Również spora ilość drobnych szkód z winy tego samego kierowcy powinna zwrócić naszą bliższą uwagę - kierowcy w ten sposób „pomagają” sobie w załatwianiu trudnych spraw.

Zobacz też: Jakie korzyści daje karta paliwowa?

Analiza szkodowości floty - bat na kierowców

Na podstawie wykazu szkód i sprawców można dojść do wniosku, jaki program naprawczy byłby skuteczny, a w szczególności czy można zastosować wysokie franszyzy w AC (co obniży składkę) w połączeniu z udziałem własnym pracownika w szkodzie. Im wyższa franszyza tym niższa składka, ale niekoniecznie ma to odzwierciedlenie wprost proporcjonalne. Warto rozważyć franszyzę wykupując autocasco. Przy OC nie ma możliwości zastosowania franszyzy, gdyż jest to program tylko dla ubezpieczeń obowiązkowych.

Udział własny pracownika w szkodzie powinien być skutecznym „batem”, wpływający na mobilizacje do ostrożniejszej i rozważnej jazdy. Wypadek spowodowany przez kierującego stanowi pogorszenie wskaźnika szkodowego, a w konsekwencji wyższą składkę w kolejnym roku. Niestety, praktyka jest taka, że pracownicy nie szanują samochodów służbowych o ile nie ponoszą konsekwencji swojego działania. Zatem bez jednoznacznej decyzji i konsekwentnego stosowania zasad prowadzenie analizy szkodowości niewiele wniesie.

Zobacz też: Jak skutecznie ubezpieczyć towar podczas transportu?

Analiza szkodowości floty - kij i marchewka

Z moich obserwacji wynika, że udział własny pracownika w szkodzie stanowi bardzo dobry pomysł, który z reguły wpływa na obniżenie szkodowości zarówno w AC jak i OC. Warunkiem jest odwaga w jego stosowaniu w stosunku do każdego kierowcy bez żadnej taryfy ulgowej. Istotną rolę odgrywa odpowiednia komunikacja wśród załogi nie tylko przy wprowadzeniu tej zasady, ale również informowanie, że wyegzekwowano udział w szkodzie od tego czy innego kierowcy. No i oczywiście wytłumaczenie, dlaczego w firmie stosujemy taką a nie inną regulację.

Aby wyegzekwować udział własny od pracownika, należy stworzyć odpowiedni zapis w regulaminie użytkowania auta służbowego, który w formie pisemnej zaakceptują wszyscy użytkownicy pojazdów. Zapis powinien być jasno sformułowany i zawierać dokładne okoliczności, w jakich pracodawca otrzymuje prawo egzekwować od pracownika udział własny. Można uwzględnić wysokość franszyzy zastosowaną przez ubezpieczyciela, ale również określić wysokość kary za spowodowanie kolizji z winy pracownika. Zastosowanie metody ”kija i marchewki” ma najlepszy wpływ na zredukowanie szkodowości floty (ilości kolizji), co w przyszłości przełoży się na wymierne oszczędności w wysokości składek.

Zobacz też: Faktoring – w jaki sposób poprawia płynność finansową?

Analiza szkodowości floty - nie warto rezygnować z AC

Alternatywą dla „zwykłego” ubezpieczenia jest samoubezpieczenie. Zalicza się do niego wszelkiego rodzaju franszyzy redukcyjne lub też rezygnację z części ubezpieczeń i tworzenie zamiast tego rezerw kapitałowych. Możliwe jest to wyłącznie w odniesieniu do ubezpieczeń dobrowolnych. Biorąc jednak pod uwagę wysoką szkodowość floty sama idea jest mało opłacalna - jedynie prawidłowo funkcjonujący udział własny pracownika w szkodzie może zapewnić oszczędności dla tej alternatywy ubezpieczenia AC. Jednak całkowita rezygnacja z ubezpieczenia autocasco nie jest wskazana. Szczególnie w przypadku dużej floty ryzyko jest zbyt duże – wystarczy jeden poważny wypadek + tradycyjne stłuczki i oszczędności zostaną zaprzepaszczone, a wręcz powstaną duże straty.

Aby obniżyć składki warto w przypadku tego ryzyka przemyśleć wyższe udziały własne pracowników w szkodzie zamiast zaniżać sumy ubezpieczenia narażając się na ryzyko niedoubezpieczenia i zasadę proporcji w wypłacie odszkodowania (połowa składki, połowa odszkodowania).

Zobacz też: Raty leasingowe - konsekwencje, gdy nie zapłacisz

Analiza szkodowości floty - broker czy agent?

Analizując nasze potrzeby rozwiązania problemu szkodowości floty pomoże nam dobór odpowiedniego partnera ubezpieczeniowego. Często powstaje dylemat: broker czy agent. Nie ma w tym względzie jednoznacznej odpowiedzi, bo wszystko zależy od zaangażowania, odpowiedzialności i profesjonalizmu firmy, która zdobędzie nasze zaufanie. Wygodniejsze i sprawniejsze jest współpracowanie z multiagencją niż z brokerem. To agent wystawia polisy i może natychmiast reagować, gdy tego wymaga sytuacja, jako podmiot posiadający pełnomocnictwo towarzystwa ubezpieczeniowego. Broker ustawowo nie ma szans wykonywać powyższych czynności.

Właściwy wybór agenta lub brokera gwarantuje fachowe doradztwo i pomoc w wyborze oferty pasującej niemal idealnie do potrzeb naszej firmy, a także pomoc w decyzji o skorzystaniu z usług danego towarzystwa ubezpieczeniowego. Rozwiązanie tego ostatniego dylematu warto również wesprzeć innymi aspektami, takimi jak wiarygodność potencjalnego partnera, stabilność finansowa, elastyczność w negocjacjach. Zresztą kryteria są odmienne w zależności od rodzaju ubezpieczenia. W zakresie OC komunikacyjnego istotna jest wyłącznie najniższa cena ponieważ warunki są regulowane ustawą i takie same we wszystkich towarzystwach. W przypadku ubezpieczeń dobrowolnych ważne kosztem nabycia są także:

  • zakres ubezpieczenia (w szczególności definicje, klauzule rozszerzające oraz wyłączenia odpowiedzialności),
  • stopień pokrycia ryzyka (franszyzy, udziały własne) – adekwatny do oczekiwań klienta,
  • system ubezpieczenia (sumy stałe/zmienne),
  • sposób ustalania wartości przedmiotu ubezpieczenia (wartość rzeczywista/odtworzeniowa/księgowa brutto),
  • triggery czasowe (okres odpowiedzialności towarzystwa ubezpieczeniowego),
  • obowiązki ubezpieczającego (np. wymagane zabezpieczenia -kradzież, terminy zgłaszania szkód, obowiązki informacyjne ubezpieczającego względem towarzystwa ubezpieczeniowego),
  • doświadczenia rynkowe związane z likwidacją szkód – sprawność działania, wsparcie prawne (szczególnie w OC).

Zobacz też: Jak poprawić funkcjonowanie polityki flotowej?

Analiza szkodowości floty - to się opłaca!

Analizując powyższe problemy możemy zastosować optymalny program redukcji kosztów. Znając strukturę floty wiemy, co generuje nam największe koszty, zazwyczaj czynnikiem wywołującym koszty lawinowo są szkody, a w ich konsekwencji wzrost składek ubezpieczeń. Jeśli zastosujemy udział własny, pozwoli nam to zredukować ilość kolizji, co zaprocentuje redukcją stawek ubezpieczenia floty, podniesiemy wartość rezydualną aut bezszkodowych, a także ograniczymy przestoje pracowników z powodu kolizji. Wzrośnie dyscyplina wśród pracowników, którzy wyszkoleni kijem zasłużą na marchewkę...

Tekst: Joanna Nowicka Bloch, menedżer floty w jednej z firm branży fmcg

Potrzebujesz wiarygodnych treści i chcesz być na bieżąco - skorzystaj z naszych narzędzi >>
Kompleksowe narzędzia 4.0 dla jednostek budżetowych: INFORLEX Klasyfikacja Budżetowa, Plan Kont, Sprawozdawczość Budżetowa
Kompleksowe narzędzia 4.0 dla jednostek budżetowych: INFORLEX Klasyfikacja Budżetowa, Plan Kont, Sprawozdawczość Budżetowa
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    29 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych wymaga posiadania przez osobę specjalnych uprawnień. Wiedzieliście o tym?

    Jak zostać kierowcą autobusu?

    Jak zostać kierowcą autobusu? Kierowca musi spełnić kilka warunków i potwierdzić swoje predyspozycje właściwym wpisem w prawie jazdy.

    Na wakacje samochodem po Europie. O czym pamiętać?

    Na wakacje samochodem po Europie? Pamiętaj o limitach prędkości, gęstszej sieci fotoradarów i zdecydowanie droższych mandatach.

    Kradzież katalizatora. Autocasco pokryje koszty?

    Kradzież katalizatora. Autocasco obejmuje takie przypadki? Wszystko zależy od oferty przygotowanej przez firmę. Na co uważać kupując AC?