REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odliczyć cały VAT od Pickupa?

Mitsubishi L200
Mitsubishi L200
moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Od stycznia 2011 r. przedsiębiorcy stracili możliwość pełnego odliczenia VAT od samochodów z kratką. Korzyści podatkowe wciąż można jednak uzyskać nabywając samochód typu pick-up. Wystarczy spełnić trzy warunki.

Wszystko wskazuje na to, że urlop „kratek” wydłuży się do trzech lat i pełna ulga podatkowa od osobówek rejestrowanych na firmy nie będzie obowiązywać w 2013 r.
W związku z tym oczy przedsiębiorców coraz częściej zwrócone są w stronę pojazdów typu pick-up, od których przysługuje pełne odliczenie VAT. Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający BZ WBK Leasing, podkreśla, że zgodnie z definicją ustawową, pick-up to pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony, który ma otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków. W myśl przepisów, zarówno o podatku VAT jak
i podatku dochodowym PIT i CIT, taki pojazd jest samochodem ciężarowym ze wszystkimi wynikającymi z tego konsekwencjami podatkowymi
– mówi Mariusz Włodarczyk.

REKLAMA

Zobacz też: Użytkowanie samochodów służbowych do celów prywatnych

A konsekwencje te oznaczają spore oszczędności dla przedsiębiorców, którzy pick-upa wyleasingują. Nie ma bowiem żadnych ograniczeń w odliczeniu podatku VAT od rat leasingowych, wykupu po zakończeniu umowy, jak i w zakresie zwrotu VAT-u od paliwa do pick-upa. Ponadto do kosztów uzyskania przychodu leasingobiorca zaliczy zarówno całą opłatę leasingową i koszty ubezpieczenia, jak i wydatki związane z eksploatacją takiego pojazdu.

Trzy warunki

Decydując się na zakup lub leasing pick-upa, przedsiębiorca musi pamiętać, że pełne odliczenie w zakresie VAT-u przysługuje tylko wtedy, gdy łącznie zostaną spełnione trzy podstawowe warunki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Auto służbowe, a odpowiedzialność pracownika

Po pierwsze, wydatki związane z użytkowaniem pick-upa muszą być bezpośrednio związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą.

REKLAMA

Po drugie, konieczne jest posiadanie pełnej dokumentacji potwierdzającej, że leasingowany samochód jest pick-upem. Kwalifikację pojazdu, a tym samym wpis do dowodu rejestracyjnego, uzyskuje się na podstawie badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów. Warto podkreślić, że nie ma obowiązku dostarczania kopii zaświadczenia wydanego przez stację do Urzędu Skarbowego, ale US może, np. podczas kontroli, zawsze o takie zaświadczenie poprosić. Nawet przez pięć lat po zakończeniu użytkowania samochodu – mówi Mariusz Włodarczyk.

Po trzecie, część przeznaczona do przewozu ładunków musi być otwarta. Oczywiście jest możliwość montażu przykrycia tej części, ale nie może być ona zamknięta na stałe. Jeżeli trwałe przykrycie zostanie zauważone np. podczas policyjnej kontroli drogowej może to oznaczać problemy, np. konieczność badania stosunku części przeznaczonej do przewozu osób i ładunku.

Zobacz też: Monitoring GPS w autach służbowych - czy to legalne?

REKLAMA

Zgodnie z obowiązującym prawem, prowadzący działalność gospodarczą nie ma obowiązku dokonywania pomiaru masy i długości pick-upa. Pełne odliczenie VAT nie zależy też od liczby siedzeń czy liczby pasażerów. Tylko spełniając powyższe warunki formalne oraz faktyczne firma uzyskuje pełną opłacalność podatkową zakupu lub leasingu oraz użytkowania pick-upa – podsumowuje Mariusz Włodarczyk z BZ WBK Leasing.

Z danych Samaru wynika, że w I półroczu br. sprzedano w Polsce 1 367 pick-upów, a więc
o prawie 5% więcej niż w I półroczu 2011 r. Najbardziej popularnymi modelami są Nissan Navara, Toyota Hilux i Mitsubishi L200. Największy wzrost sprzedaży osiągnęły natomiast Volkswagen Amorak (107% r/r) i Dacia Logan Pick-up (+53% r/r).Zainteresowanie
pick-upami tłumaczyć można korzyściami podatkowymi, ale także walorami użytkowymi. Ten typ samochodu łączy w sobie zalety miniciężarówki – spora część ładunkowa – oraz osobówki – przestrzeń pasażerska dla nawet pięciu osób
– mówi Dariusz Sokołowski, koordynator programów dealerskich w BZ WBK Leasing.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA