REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy odszkodowanie za prywatny samochód jest przychodem firmy?

fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Warto mieć świadomość, że wykorzystywanie majątku prywatnego do działalności gospodarczej może w określonych sytuacjach powodować powstanie przychodu z tytułu np. odszkodowania.

Rozbity samochód z towarem

REKLAMA

Podatnik prowadzący działalność gospodarczą, rozliczający się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych używał do tej działalności prywatny samochód. Samochód nie był wprowadzony do ewidencji środków trwałych ale faktycznie służył do transportu towarów przedsiębiorcy prowadzącego sprzedaż obwoźną.

Wskutek wypadku drogowego samochód uległ uszkodzeniu, a następnie przedsiębiorca otrzymał odszkodowanie z tego tytułu. Jednak odszkodowania tego nie ujął w ewidencji przychodów, co zakwestionował urząd skarbowy podczas kontroli.

REKLAMA

Organ podatkowy uznał zatem, że kwota odszkodowania powinna zostać wykazana jako przychód z działalności gospodarczej, zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 12 ustawy o PIT w związku z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, który stanowi, że przychodem z działalności gospodarczej są również otrzymane odszkodowania za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub z prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej.

Zdaniem naczelnika urzędu skarbowego niewprowadzenie środka trwałego do wykazu nie oznacza, ze środek ten nie istnieje, ponieważ o tym czy dany składnik majątkowy jest środkiem trwałym wymagającym wpisu do ewidencji decydują przepisy prawa podatkowego. Nieujęcie go w wykazie środków trwałych , nie może prowadzić do uwolnienia się od skutków podatkowych wynikających z faktu otrzymania odszkodowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnik odwołał się do Dyrektora Izby Skarbowej, a następnie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie. Bezskutecznie jednak.

Sąd zgadza się z fiskusem

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w wyroku z 02 lipca 2010 r. (sygn. I SA/Lu 177/10) uznał, że organ podatkowy słusznie zastosował w tej sprawie art. 14 ust. 2 pkt 12 ustawy o PIT w związku z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, zgodnie z którym przychodem z działalności gospodarczej są również otrzymane odszkodowania za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Zobacz również: Jak zlikwidować szkodę po stłuczce?

Zdaniem Sądu związek samochodu podatnika z wykonywaną przez niego działalnością gospodarczą był bezpośredni i oczywisty.

REKLAMA

Świadczy o tym choćby to, że w momencie wypadku w uszkodzonym samochodzie znajdował się towar zakupiony przez podatnika do dalszej sprzedaży. Niezbędność samochodu dla wykonywanej przez nią działalności podatnik potwierdził argumentacją, iż na skutek zniszczenia samochodu w wypadku, zmuszony był wynajmować samochód z kierowcą.

Sąd zgodził się z tezą fiskusa, że niewprowadzenie przez podatnika samochodu do ewidencji środków trwałych nie ma znaczenia dla zaistnienia obowiązku zaliczenia otrzymanego odszkodowania w poczet przychodów z działalności, wynikającego z treści art. 14 ust. 2 pkt. 12 pdf.

Zatem otrzymanie odszkodowania za samochód, nie będący środkiem trwałym, z racji jego wykorzystywania w prowadzonej działalności, stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zasadnie więc organy podatkowe wartość niezaewidencjonowanego przychodu określiły w oparciu o zebrany w sprawie materiał dowodowy, a nie zakwestionowaną ewidencję.

Prawidłowo też (zdaniem Sądu), w stosunku do niezaewidencjonowanego odszkodowania zastosowano pięciokrotność stawki przewidzianej art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku.

Polecamy: Koszty użytkowania samochodu w firmie

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA