REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przepisy na stokach w roku 2012

Piotr Czerniakowski
Pamiętajmy żeby przyjemności z jazdy nie zakłóciły nam niemiłe konsekwencje nieprzestrzegania przepisów.
Pamiętajmy żeby przyjemności z jazdy nie zakłóciły nam niemiłe konsekwencje nieprzestrzegania przepisów.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2012 roku w życie weszły nowe przepisy dotyczące korzystania ze stoków narciarskich. Regulacje dotyczą głównie jazdy po alkoholu i używaniu kasków przez dzieci.

Przepisy w Polsce

Zgodnie z nową ustawą obowiązek jazdy w kasku będzie dotyczy każdego użytkownika stoku, który nie ukończył szesnastego roku życia. Choć o zapewnienie bezpiecznych warunków na stoku powinien zadbać właściciel wyciągu, to o indywidualne bezpieczeństwo dzieci i młodzieży odpowiadają rodzice. Na nich będzie więc nakładana grzywna.

REKLAMA

Zabroniona jest również jazda pod wpływem alkoholu, którego dopuszczalna ilość we krwi to pół promila. Karą za jazdę na nartach lub snowboardzie pod wpływem alkoholu lub/i środków odurzających może być w najlepszym wypadku wyproszenie ze stoku. W najgorszym zaś możemy być ukarani grzywną nawet do 5 tysięcy złotych.

Zobacz też: Kurorty narciarskie w Polsce: Śląsk

Ustawa określa także nowe oznaczenia skali trudności tras narciarskich, ustala ile miejsca powinien mieć na nich narciarz oraz reguluje jak mają być oświetlone.

Pamiętajmy także, że każda osoba wybierając się na narty czy wychodząc w góry musi sprawdzić jaka pogoda jest zapowiadana i jaki sprzęt powinniśmy ze sobą zabrać. Kiedy na stoku dojdzie do wypadku, prokurator ma obowiązek ustalić czy narciarz rzeczywiście był należycie poinformowany i przygotowany do wyjścia na stok. Zasady obowiązujące na stoku mają być bowiem spisane i zawieszone w widocznym miejscu. Narciarz ma obowiązek bezwzględnego stosowania się do tych zasad. Musi dostosować prędkość jazdy do swoich umiejętności i panujących warunków, także pogodowych. Za niebezpieczną jazdę nie ma przewidzianych kar, jednak kiedy ucierpimy z powodu złego zachowania innych narciarzy, łatwiej będzie o uzyskanie odszkodowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Użytkownicy stoków mają również obowiązek bezzwłocznego informowania ratowników o wypadkach, zaginięciach czy innych niebezpiecznych sytuacjach.

Ustawa precyzuje także obowiązki właścicieli wyciągów. Muszą zapewnić m. in. dyżur ratownika górskiego czy wykwalifikowanego ratownika narciarskiego.

Zobacz też: Kurorty narciarskie w Polsce: Dolny Śląsk

Uprawnienia do kontrolowania narciarzy na stoku i kierowania wniosków o ukaranie przez sąd ma policja. Nawiasem mówiąc, funkcjonariusze już od dwóch sezonów patrolują polskie trasy narciarskie. 

Ustawa o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich została przyjęta przez Sejm latem ubiegłego roku.

Inne kraje Europejskie

Po przewertowaniu regulacji w innych krajach europejskich, można dojść do wniosku, że najwięcej rozporządzeń dotyczących zachowania na stoku czeka narciarzy i snowboardzistów w słonecznej Italii. Podstawowym przepisem we Włoszech jest obowiązek jeżdżenia w kaskach w przypadku osób do 14. roku życia. Za niedostosowanie się do tego wymogu grozi mandat o wysokości 150 euro, który policja i karabinierzy ściągają z rodziców dziecka, nie wykazując przy tym zbytniej pobłażliwości.

Zobacz też: Kurorty narciarskie w Polsce: Podkarpacie

Na północy Włoch, w regionach Piemontu, istnieją dość wyjątkowe przepisy, dotyczące miłośników jazdy freeride’owej (poza przygotowanymi i kontrolowanymi trasami). Na mocy tego rozporządzenia, wszyscy którzy chcą cieszyć się jazdą w dziewiczym puchu, muszą być wyposażeni w specjalne wyposażenie lawinowe (tzw piepsy, łopatka i sonda). Za brak takiego mandatu możemy być ukarani mandatem o wysokości 250 euro. W razie wypadku, brak odpowiedniego wyposażenia może być również podstawą do unieważnienia umowy z towarzystwem ubezpieczeniowym. To z kolei znaczy, że zostanie obciążeni kosztami akcji ratowniczej (które są ogromne). W przypadku całego kraju, takie wymogi dotyczą jedynie narciarzy ski-tourowych w momencie, gdy stopień zagrożenia lawinowego osiąga 3 stopień, lub wyższy.

Zobacz też: Kurorty narciarskie: Słowacja

REKLAMA

Dokładnie po drugiej stronie pod względem surowości przepisów znajduje się Francja, w której panuje zupełny liberalizm. Po prostu każdy, kto wybiera się w góry, robi wszystko na swoją odpowiedzialność. Nie stworzenie żadnych regulacji dziwi, zważywszy na fakt, że francuskie stoki uważa się za najatrakcyjniejsze i najlepiej przygotowane w Europie. Taki stan rzeczy nie opłaca się też zbytnio towarzystwom ubezpieczeniowym, ponieważ przez brak jakichkolwiek przepisów regulujących sprawę korzystania z gór, we Francji toczy się najwięcej procesów sądowych dotyczących wypłaty odszkodowań, spośród krajów alpejskich.

W Austrii nie ma obowiązku zakładania swoim pociechom kasków w momencie wyjścia na stok. Jest to jednak w Austrii temat sporny, poruszany co roku, od kilku lat. Jak na razie, zamiast wprowadzać odpowiednie regulacje, postanowiono skupić się na uświadamianiu rodziców oraz dzieci o zagrożeniach związanych z jazdą bez kasku. Faktem jest jednak to, że rodzimi narciarze taką świadomość posiadają, gorzej sprawa wygląda z turystami zza granicy (m.in. z Polski..)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA