REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Samochodem na narty do Polski

Kalinowski Marcin
Samochodem na narty do Polski
Samochodem na narty do Polski

REKLAMA

REKLAMA

Oferta dla narciarzy na terenie Polski nie jest tak atrakcyjna jak u naszych sąsiadów, wyjazd samochodem na narty w polskie góry jest jednak o wiele mniej skomplikowany.

Primo: zimówki

W Polsce nie ma specyficznym przepisów obowiązujących tylko w zimie. Nie regulujemy, jak nasi sąsiedzi, obowiązku doboru ogumienia do warunków ruchu drogowego. Ponieważ jednak większość ośrodków narciarskich znajduje się na górzystym południu kraju, założenie opon zimowych to absolutna konieczność. Na innym typie opon (nawet całosezonowym!) po prostu nie damy rady na ośnieżonych (a czasem i oblodzonych) górskich serpentynach. Przezorni niech pamiętają, że używanie opon z kolcami jest w Polsce zabronione na drogach publicznych.

REKLAMA

Secundo: łańcuchy

REKLAMA

W bagażniku należy też mieć komplet łańcuchów na koła. Używamy ich, jeśli opona zimowa nie daje wystarczającej trakcji: np. podczas podjazdu pod górę całkowicie ośnieżoną drogą. Należy pamiętać, że nie wystarczą tu sprzedawane w hipermarketach łańcuchy za 30 złotych - dobry łańcuch przeciwpoślizgowy nie będzie tani, gdyż zrobiony jest ze specjalnych materiałów, które muszą przenosić bardzo duże obciążenia. Minimalna cena za łańcuch jaką należy przyjąć, to 100 złotych. Oczywiście im większe koło, tym droższe łańcuchy.

Na co jeszcze zwrócić uwagę? Łańcuch powinien spełniać normy TUV, być wykonany ze stopu stali (niklowo-chromowo-manganowego), a średnica oczek powinna wynosić w przybliżeniu 3,2 milimetra. Najlepiej sprawdzającym się wzorem oczka są romby ukośne, a najmniej skuteczny jest tzw. "wzór drabinkowy". Po założeniu łańcucha należy przejechać kilkanaście-kilkadziesiąt metrów i jeszcze raz je naciągnąć, na pewno bowiem trochę się poluzują po ułożeniu na kołach.

Zobacz też: Samochodem na narty: Niemcy

Kiedy ich używać? Zgodnie z kodeksem ruchu drogowego, można używać łańcuchów tylko na drodze pokrytej śniegiem. Czasem pojawia się też znak C-18, który używania łańcuchów nakazuje. Łańcuchy zakładamy zawsze na koła napędowe. Uwaga: jeśli na drogę która nie jest ośnieżona wjedziemy z założonymi łańcuchami, policjant ma obowiązek nałożyć na nas mandat karny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tertio: światła i hamulce

W Polsce jest obowiązek używania świateł mijania lub drogowych przez cały rok. Nieważne od naszej osobistej opinii na ten temat, takie jest prawo. Światła włączamy i tyle. Wybierając się w góry, skontroluj też stan hamulców. Klocki, tarcze, okładziny cierne - wszystko powinno być w jak najlepszym stanie.

Technika jazdy

Oto kilka wskazówek dotyczących jazdy po śliskiej nawierzchni.
- jedź z małą prędkością
- zachowaj większy niż zwykle odstęp od poprzedzającego samochodu
- podczas ruszania dla ułatwienia sobie zadania możesz ruszać z drugiego biegu.
- delikatnie operuj pedałem gazu i hamulca
- jeśli włączy się ABS, wciśnij pedał hamulca do oporu aby zmaksymalizować siłę hamowania

Przewożenie nart

Bagażnik na narty nie powinien wystawać poza obrys samochodu, powinien być dostosowany do konkretnej marki i modeli oraz do przewozu nart. Należy też pamiętać, aby ciężar bagażnika i przewożonego sprzętu nie przekraczał maksymalnego dopuszczalnego obciążenia dachu samochodu. W Polsce policjanci nie są jeszcze tak wyczuleni na bezpieceństwo jak w krajach zachodnich, jednak inwestycja w lepszy sprzęt to też inwestycja w bezpieczeństwo nasze i sprzętu.

Zobacz też: Samochodem na narty: Czechy

Możliwe jest też przewożenie nart w samochodzie. Sprzęt nie może jednak przeszkadzać kierowcy ani pasażerom ani sprawiać zagrożenia w razie wypadku. Niektóre auta posiadają specjalne rękawy do przewożenia sprzętu narciarskiego, radzimy z nich skorzystać.

Gdzie pojechać?

  • Szklarska Poręba/Ski Arena Szrenica
  • Białka Tatrzańska
  • Czarna Góra
  • Krynica/Jaworzyna Krynicka
  • Zakopane/Kasprowy Wierch
  • Korbielów/Pilsko
  • Wisła/Rowienki
  • Kolej Gondolowa Świeradów-Zdrój
  • Stacja Narciarska Jurgów
  • Dwie Doliny Muszyna - Wierchomla

Ceny wahają się od około 50 do nawet 100 złotych za karnet dzienny dla osoby dorosłej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA