Kategorie

Samochodem na narty: Szwajcaria

Kajetan Puszek
Max Trela
Kalinowski Marcin
Samochodem na narty: Szwajcaria
Samochodem na narty: Szwajcaria
Jeśli planujemy wyjazd do zimowych kurortów Szwajcarii powinniśmy zapoznać się przepisami o ruchu drogowym. W Szwajcarii warto używać opon zimowych i okolcowanych. Na terenie tego kraju należy przykładać dużą uwagę do ograniczeń prędkości. Łamanie przepisów kończy się wysokimi mandatami, a funkcjonariusze drogówki należą do najsurowszych w Europie.

Podróżując po Szwajcarii nie mamy obowiązku jazdy na oponach zimowych, jednak w razie utrudniania ruchu z powodu posiadania letnich opon, możemy zostać ukarani mandatem. Łańcuchy przeciwślizgowe są obligatoryjne tylko na wyznaczonych trasach.

Używanie opon okolcowanych jest dozwolone w okresie od 1 listopada do 30 kwietnia i dotyczy pojazdów do 3,5 tony. Pamiętajmy, że w oponach okolcowanych można poruszać się tylko z prędkością do 80 km/h. Zakazem objęte jest poruszanie się w tym sprzęcie po autostradach i drogach szybkiego ruchu. Wyjątek stanowi przejazd tunelami: S.Bernardino (A13) i S.Gothard (A2). Podczas jazdy po drogach górskich ograniczają nas określone przepisy. Nie możemy jechać z prędkością, która uniemożliwiać nam będzie szybkie zatrzymanie.

Zobacz też: Wyjazd samochodem na narty za granicę

Podczas wymijania nadjeżdżającego z przeciwka pojazdu, zjeżdżający kierowca powinien się zatrzymać. Na niektórych górskich drogach, w ustalonych godzinach, obowiązuje ruch tylko w jednym kierunku. O takiej sytuacji zostaniemy poinformowani odpowiednim znakiem.

Podstawowe przepisy i opłaty drogowe

Szwajcaria leży w strefie Schengen, do wjazdu na jej teren z Unii Europejskiej wystarczy więc dowód osobisty, prawo jazdy i OC. Zielona Karta nie jest obowiązkowa, ale jej okazanie policjantowi podczas kontroli zwykle sprawia, że nie prosi on nas o dowód rejestracyjny, Wymagane wyposażenie obejmuje w zasadzie tylko trójkąt ostrzegawczy. Jazda z włączonymi światłami mijania/dziennymi nie jest w ciągu dnia obowiązkowa. Podczas jazdy zakazane jest używanie telefonów komórkowych oraz urządzeń antyradarowych.

Jeśli podróżujemy z dziećmi to powinniśmy wiedzieć, że na przednich siedzeniach obowiązuje zakaz przewozu dzieci do lat 7. Dzieci od 7-12 lat podróżujące na przednich bądź tylnych siedzeniach muszą być zabezpieczone pasami bezpieczeństwa lub być przewożone w specjalnych fotelikach.

W przypadku samochodów osobowych ograniczenie w terenie zabudowanym wynosi 50 km/h , terenie niezabudowanym – 80 km/h. Na drogach szybkiego ruchu ograniczenie wynosi 100 km/h a na autostradach – 120 km/h.

Poruszanie się drogami krajowymi, szybkiego ruchu oraz tunelem St. Gothard wymaga zakupu winiety. Za winietę roczną zapłacimy 40 franków (ok. 123 zł) a koszty przejazdu tunelami oraz pociągami platformowymi oscylują pomiędzy 31 a 448 złotych (od 10 do 145 CHF).

Szwajcaria: przepisy w pigułce

  • obowiązek zapinania pasów
  • max. zawartość alkoholu we krwi 0,05 promila
  • motocykle w ciągu dnia 365 dni w roku muszą jeździć w włączonymi z światłami (dopuszczalny poziom głośności to 96 dB)
  • telefonowanie podczas jazdy dozwolone jest tylko przy korzystaniu z zestawu głośnomówiącego
  • dzieci poniżej 12 roku życia lub mniejsze niż 1,50m mogą podróżować tylko w siedzonkach dla dzieci
  • parkowanie dozwolone jest tylko zgodnie z kierunkiem jazdy.

Kontrola policyjna w Szwajcarii

Szwajcarscy policjanci są jednymi z najsurowszych w Europie. Kontrole (nawet te rutynowe) są też bardzo sformalizowane i trwają nawet do 30 minut. Polacy często zarzucają szwajcarskiej drogówce nieuprzejmość funkcjonariuszy. Wynika to jednak z tego, że Szwajcarzy bardzo poważnie podchodzą do egzekwowania prawa i próby zagadywania bądź żartowania mogą zostać potraktowane jako kpina z prawa.

Odradzamy też wszelkie próby wykręcania się od mandatu. Nie powinniśmy też zdziwić się, jeśli szwajcarski policjant zapyta się o stan naszego portfela i zarobki. Mandaty są ustalane na podstawie skali zarobkowej: im więcej zarabiamy, tym większy będzie mandat.

Więcej o kontroli policyjnej w Szwajcarii przeczytaj w naszym specjalnym poradniku:

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Szwajcarii?

Jak przewozić narty?

Szwajcarzy są jeszcze surowsi od Niemców, jeśli chodzi o bezpieczeństwo przewozu nart. Absolutnie zabronione jest używanie tzw. samoróbek w postaci np. samodzielnie wykonanego mocowania bagażnika do dachu. Najlepiej zainwestować w specjalnie przystosowany do przewozu nart sprzęt firmowy. Należy też pamiętać, aby ciężar bagażnika i przewożonego sprzętu nie przekraczał maksymalnego dopuszczalnego obciążenia dachu samochodu.

Gdzie jechać na narty do Szwajcarii?

Oto lista najpopularniejszych ośrodków narciarskich w Szwajcarii

  • Zermatt
  • Samnaun
  • Scuol
  • Corvatsch - Sils - Silvaplana
  • Torgon
  • Stoos
  • Schwarzsee
  • Schwyz - Ibergeregg
  • Gstaad Mountain Rides
  • Davos Klosters

Więcej o kurortach narciarskich w Szwajcarii można przeczytać tutaj:

Zobacz też: Kurorty narciarskie: Szwajcaria

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    22 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Audi Q4 Sportback e-tron: stylowy, elektryczny i dostępny w Polsce

    Audi Q4 Sportback e-tron wygląda jak typowe Audi. Ma wkurzone spojrzenie i mocno sportową linię nadwozia. Jedno nie daje jednak spokoju. Ta cisza...

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC: czy taka usługa jest rynkowym standardem? Jeżeli tak, to na czym konkretnie polega?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy. Jakie są zasady?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy należy się każdemu poszkodowanemu. Na jakiej zasadzie to działa? Zaraz o tym opowiemy.

    Filmowe gwiazdy za grosze. Top 5 moto-legend kina

    Samochody z filmów muszą być drogie? Zależy które wybierzesz. Dziś przygotowaliśmy listę pięciu modeli, które kosztują dziś mniej niż 30 tys. zł.

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy. To możliwe?

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy: kiedy otrzyma je kierowca? Gdy policjant uzna, że konieczne jest sprawdzenie kwalifikacji prowadzącego.

    Toyota Yaris Cross: hybrydowa i miejska. Co o niej wiadomo?

    Toyota Yaris Cross już w listopadzie zadebiutuje na polskim rynku. Już dziś marka zebrała blisko 1900 zamówień na to auto. Co o nim wiadomo?

    Jak Zafira z Zafirą, czyli porównanie generacji A i B

    Zafira A i B przypominają ojca i syna. Swoje odpracowali, następców się dorobili, więc czas posiedzieć i pogadać. Jak ojcu i synowi na emeryturze?

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

    Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

    Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

    Renault Megane I: raz na wozie, raz pod wozem

    Renault Megane I generacji to samochód bez wątpienia udany, ale borykający się z kilkoma problemami. Starość tego samochodu bywa bardzo różna.

    Test: Audi S3 Limousine - 4,8 s. do setki w kompakcie!

    Test Audi S3 pokazał jedno. To wilk w owczej skórze. Bo choć nadwozie nie wygląda przesadnie agresywne. Układ napędowy już jest agresywny.

    Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

    Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

    Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

    Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?