REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyjazd autem w góry poza granice Polski

Krzysztof Jurczyk
Pasjonat motoryzacji
Bagażnik na narty Fot. Audi
Bagażnik na narty Fot. Audi

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazd na narty za granicę to tylko z pozoru łatwa sprawa. Okazuje się, że w wielu państwach Europy obowiązują precyzyjne przepisy regulujące nie tylko wyposażenie pojazdu, ale i sposób transportowania nart w pojeździe.

Kiedy w Polsce obserwujemy pierwsze oznaki wiosny, a termometry pokazują temperatury powyżej 10 stopni, wielu Polaków postanawia wykorzystać kończącą się zimę i wyjechać na narty poza granice kraju, gdzie nadal można wykorzystać świetne warunki do uprawiania sportów zimowych. Trzeba jednak pamiętać, że w każdym kraju obowiązują inne przepisy dotyczące wyposażenie samochodu w czasie zimy, dlatego przygotowaliśmy zestawienie krajów najczęściej wybieranych przez amatorów sportów zimowych.

REKLAMA

Wyjazd autem na narty za granicę

REKLAMA

Wyjeżdżając za granicę należy zwrócić uwagę na zasady ruchu drogowego oraz ograniczenia, które mogą się różnić od tych stosowanych w Polsce. Musimy jednak pamiętać także o odpowiednim wyposażeniu naszego samochodu oraz o przewożeniu nart w sposób określony w przepisach dla danego kraju. Poniżej przedstawiamy zestawienie najczęściej wybieranych krajów oraz przepisów w nich obowiązujących:

Austriasamochód poruszający się w okresie od 1 listopada do 15 kwietnia zobowiązany jest do posiadania opon zimowych, których bieżnik powinien wynosić co najmniej 4mm. Natomiast łańcuchy przeciwślizgowe są obowiązkowe podczas niesprzyjających warunków zimowych oraz w miejscach oznaczonych znakami drogowymi „łańcuchy obowiązkowe”. W Austrii obowiązuje zakaz przewożenia nart we wnętrzu samochodu.

Zobacz też: Przewożenie nart samochodem

Niemcy – nowe prawo drogowe określa, że pojazd powinien być wyposażony zgodnie z warunkami atmosferycznymi. Oznacza to, że w zimie samochód powinien mieć opony zimowe oraz mrozoodporny płyn do wycieraczek. Kierowca, który prowadzi pojazd nieprzystosowany do warunków panujących na drodze, ukarany zostanie mandatem w wysokości 40 EUR, a jeżeli pojazd utrudnia ruch, mandat wzrasta do 80 Euro. O konieczności używania łańcuchów przeciwślizgowych przypominają znaki drogowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Szwajcaria – wyposażenie samochodu w opony zimowe nie jest obowiązkowe, jednak kiedy z powodu nieprzystosowania do warunków atmosferycznych będzie utrudniał ruch, zostanie ukarany mandatem. Łańcuchy przeciwślizgowe obowiązkowe są w rejonach oznaczonych znakami „łańcuchy obowiązkowe”. Powinny się one znajdować przynajmniej na kołach napędowych.

Słowacja – każdy samochód poruszający się w okresie od 15 listopada do 15 marca ma obowiązek używania opon zimowych. Łańcuchy przeciwślizgowe dopuszczone są jedynie w przypadku znacznego ośnieżenia lub oblodzenia dróg.

Francja – zaleca się używania opon zimowych o bieżniku min. 3.5 mm. Na terenach górskich stosowane są znaki informujące o obowiązku jazdy na oponach zimowych w danym regionie.

Łańcuchy przeciwślizgowe powinny być wożone w każdym samochodzie, aby założyć je w miejscach, gdzie nakazują znaki drogowe. Niestosowanie się do tego przepisu grozi mandatem.

Włochy – w okresie od 1 listopada do 15 kwietnia istnieje obowiązek używania opon zimowych oraz wożenia w samochodzie łańcuchów przeciwślizgowych. Jedynie w regionie Val d’Aoste obowiązek ten obowiązuje od 15 października do 15 kwietnia.

Zobacz też: Wszystko o kontrolach drogowych

Zamocowanie nart w samochodzie

Zanim jednak wyruszymy na zimowy odpoczynek  do jednego z tych krajów, musimy zastanowić się w jaki sposób będziemy przewozić nasz sprzęt narciarski.

Najlepszym wyjściem będzie kupno bagażnika dachowego, w którego skład wchodzą belki bazowe, które są wyposażone w uchwyty dla 2 lub 6 par nart. Mocujemy je na dachowych relingach do krawędzi dachu lub do fabrycznych relingów (o ile samochód posiada). Dobrym rozwiązaniem będzie również zakup tzw. kufra, który oprócz nart pomieści również buty narciarskie czy kaski.

Kiedy już w naszej głowie zrodzi się pomysł wyjazdu na ferie zimowe, zadbajmy o odpowiednie przygotowanie się do podróży. Poprawnie umiejscowiony w naszym samochodzie sprzęt pozwoli bezpiecznie dowieźć na stok zarówno naszych pasażerów, jak i nasze akcesoria zimowe.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA