REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

REKLAMA

 

W związku z ponownym wybuchem gwałtownych zamieszek w Republice Gwinei (Konakry), skutkujących ofiarami śmiertelnymi i aktami grabieży, Ministerstwo Spraw Zagranicznych apeluje do obywateli polskich o wstrzymanie się od podróży do tego kraju do czasu ustabilizowania sytuacji.

REKLAMA

Wiza, przepisy wjazdowe

Wizy wystawiane są przez placówki dyplomatyczne Gwinei (najbliższa w RFN). Można je także uzyskać w Konsulacie Honorowym Gwinei w Warszawie. Turysta powinien mieć środki wystarczające na utrzymanie, nie musi ich jednak okazywać przy wjeździe.

Przepisy celne

Można wywieźć tylko sumę symboliczną, nie wyższą niż 4 EUR (10 000 GNF). Przepis ten jest ściśle egzekwowany przez straż graniczną na lotnisku w Konakry.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy prawne

Gwinea respektuje międzynarodowe prawo w zakresie walki z narkotykami. Posiadanie i zażywanie narkotyków jest zabronione.

Meldunek

Nie ma obowiązku meldunkowego, przy przekraczaniu granicy podaje się adres pobytu (wystarczy nazwa hotelu).

Szczepienia, służba zdrowia

Od czasu epidemii cholery w 2004 r. wciąż odnotowywane są pojedyncze przypadki zachorowań. Przed przyjazdem należy zapoznać się z aktualną sytuacją epidemiologiczną (dotyczy to także innych chorób), znać miejsca występowania ognisk chorobowych i przedsięwziąć działania prewencyjne polegające na ścisłym przestrzeganiu zasad higieny tropikalnej, a także rozważyć możliwość zaszczepienia się przeciw cholerze. Występuje tu ponadto zagrożenie malarią, żółtą febrą, zapaleniem opon mózgowych i wieloma chorobami przewodu pokarmowego. Przy wjeździe wymagany jest wpis do międzynarodowej książeczki zdrowia potwierdzający szczepienie przeciw żółtej febrze. Porada lekarska kosztuje ok. 10–15 EUR. Infrastruktura medyczna jest na bardzo niskim poziomie, nie poleca się hospitalizacji, w razie konieczności wykonania poważniejszych zabiegów chirurgicznych zalecany jest powrót do Europy.

Zobacz też: Bahamy

Informacje dla kierowców

Uznawane jest międzynarodowe prawo jazdy. Stan samochodów używanych w Gwinei pozostawia wiele do życzenia i jest główną przyczyną wypadków drogowych.

Podróżowanie po kraju

Gwinea jest krajem bardzo ciekawym geograficznie, jednak z powodu niestabilnej sytuacji społeczno-politycznej odradzamy wyjazdy turystyczne. Szczególnie niebezpieczne jest podróżowanie po terenach przygranicznych z Sierra Leone i Liberią. Podróżujący musi się liczyć z licznymi zaporami policyjnymi ustawianymi przed wjazdami do miast.

Bezpieczeństwo

W stolicy i w głębi kraju występuje duże zagrożenie przestępczością. W Konakry, zwłaszcza w okolicach targowisk (Niger, Medina, Taouyah), dochodzi do zuchwałych kradzieży, których sprawcami są także dzieci. Zdarzają się również brutalne napady bandyckie. Należy unikać ostentacyjnych oznak zamożności, a gotówkę i przedmioty wartościowe przechowywać w trudno dostępnych miejscach. Podczas podróży samochodem drzwi i okna powinny być zamknięte. Podróżni muszą się liczyć z częstym legitymowaniem przez patrole policyjne i wojskowe: należy wówczas zachować spokój, aby nie sprowokować patrolu do użycia broni.

Zobacz też: Austria

Przydatne informacje:

• Gwinea jest krajem zróżnicowanym pod względem klimatycznym i geograficznym. Pora sucha trwa od listopada do maja. Podczas pory wilgotnej, od maja do września, występują bardzo obfite opady, utrudniające przemieszczanie się. Na wybrzeżu panuje klimat bardzo wilgotny, o małej amplitudzie temperatur (30–35 st. C). W północno-zachodniej części (Fouta Djalon) klimat jest chłodniejszy i suchy (w nocy temperatura spada do 3 st. C). Gwinea leśna (południowo-wschodnia) ma klimat typowo tropikalny, z silnymi opadami od maja. Górna Gwinea (Kraj Malinke) ma klimat suchy i bardzo ciepły.

• Bardzo wysoka inflacja w 2004 r. wpłynęła na znaczny wzrost kosztów utrzymania.

• Korzystanie z karty kredytowej jest możliwe tylko w Konakry, w hotelu Novotel. Frank gwinejski wymieniany jest tylko na miejscu.

• Doba w luksusowym hotelu w stolicy kosztuje ok. 120 EUR, skromniejsze hotele o zadowalającym standardzie to wydatek ok. 30 EUR.

• Gwinea jest krajem laickim, jednak należy przestrzegać norm dotyczących ubioru i zachowania obowiązujących w krajach muzułmańskich (90 proc. ludności wyznaje islam).

• Obowiązuje bezwzględny zakaz fotografowania obiektów wojskowych, komisariatów policji, posterunków żandarmerii, a w Konakry pałacu prezydenckiego.

Nie ma polskiej placówki dyplomatycznej. Gwinea podlega kompetencji terytorialnej Ambasady RP w Dakarze (Senegal). W Konakry rezyduje konsul honorowy RP.

Stolica: Konakry
Waluta: frank gwinejski (GNF), 1 GNF = 100 centymów; 1 USD = 6074 GNF
Język urzędowy: francuski
Inne języki: miejscowe języki etniczne

Źródło: MSZ

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA