REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koreańska Republika Ludowo-Demokratyczna

REKLAMA

 

Wiza, przepisy wjazdowe

REKLAMA

REKLAMA

Obywatele RP muszą mieć wizę wjazdową (wiza jest płatna, wydawana przez Ambasadę KRL-D w Warszawie, minimalny okres oczekiwania wynosi 3 tygodnie). Nie ma możliwości uzyskania wizy na granicy. Wymagany okres ważności paszportu przy ubieganiu się o wizę wynosi co najmniej 6 miesięcy. Należy również pamiętać o konieczności uzyskania wizy chińskiej, co najmniej dwukrotnej, w przypadku tranzytu przez Chiny. W zasadzie obecnie w KRL-D dopuszczalna jest jedynie zorganizowana turystyka grupowa, i to też w ograniczonym zakresie. Możliwe są indywidualne wyjazdy turystyczne, ale za pośrednictwem miejscowego biura turystycznego, które organizuje całość pobytu: przejazd, zakwaterowanie w hotelach oraz obowiązkowo asystę opiekuna-tłumacza. Zorganizowanie takiego przyjazdu jest możliwe przez Internet, również poprzez zagraniczne biura turystyczne, ściśle współpracujące z koreańskim (chińskie, rosyjskie, również polskie). Dodatkowo organizowane są wyjazdy na specjalne okazje – targi przemysłowe, masowe pokazy gimnastyczne Arirang, uroczystości państwowe, święta itp. Wyjazdy zorganizowane mają ściśle określony program, od którego nie ma odstępstw – nie ma możliwości samodzielnego zwiedzania KRL-D.

Przyjazdy są możliwe drogą lotniczą (przeloty do i z Pekinu tylko we wtorki i soboty) lub kolejową. Koszt biletu lotniczego na trasie Phenian–Pekin–Phenian wynosi 281 EUR w klasie ekonomicznej, 414 EUR w klasie biznes; biletu kolejowego – ok. 170 EUR. Koszt przelotu do miejscowości przygranicznej w Chinach, Shenyang – 140 EUR (w obie strony; linia działa okresowo). Rezerwacji należy dokonywać z dużym wyprzedzeniem. W okresie kwiecień–październik 2006 r. czynna była chińska linia lotnicza China Southern Airlines obsługująca loty do Pekinu, ale z braku rentowności zawiesiła działalność. Są również okresowe połączenia lotnicze na trasie Phenian–Władywostok, Phenian–Chabarowsk.

REKLAMA

Linie lotnicze w Polsce nie chcą sprzedawać biletów do KRL-D, ponieważ koreańskie linie lotnicze Air Koryo nie są podłączone do światowego komputerowego systemu rezerwacyjnego. Bilety sprzedawane są do Chin, skąd we własnym zakresie należy zakupić bilety do KRL-D. Niektóre biura turystyczne oferują możliwość wykupienia biletu bezpośrednio do Phenianu, wiąże się to jednak z dużymi trudnościami.

Przekraczanie granicy samochodem (przejście graniczne w chińskiej miejscowości Dandong) jest bardzo utrudnione: wymaga to – na długo przed wyjazdem – specjalnych ustaleń ze stroną koreańską i chińską (pozwolenia, od listopada 2006 r. asysta koreańskiego tłumacza lub kierowcy do granicy z Chinami, asysta chińskiego urzędnika terenowego oddziału MSZ ChRL, wykupienie specjalnych ubezpieczeń samochodowych itp.). Okresowo władze mogą wstrzymywać udzielanie zezwoleń bez podania powodów. Nie ma możliwości przekroczenia granicy z Republiką Korei (Korea Południowa), która oddzielona jest od KRL-D specjalną strefą zdemilitaryzowaną (DMZ).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy wjeździe nie ma obowiązku okazania biletu powrotnego ani posiadania określonej kwoty na każdy dzień pobytu. Nie są wymagane ubezpieczenia.

Przepisy celne

Istnieje obowiązek zgłoszenia przywożonej waluty. Bez złożenia deklaracji przywóz środków płatniczych nie jest możliwy. Przy wjeździe do KRL-D i przy wyjeździe cały bagaż, w tym podręczny, jest prześwietlany i sprawdzany. Przy wjeździe należy zadeklarować sprzęt audio-wideo, fotograficzny, publikacje, fotografie i filmy, a także produkty z żeńszenia. Telefony komórkowe oraz urządzenia GPS są odbierane do depozytu na przejściach granicznych. Z uwagi na brak systemu podatkowego nie ma możliwości uzyskania zwrotu podatku VAT.

Ubezpieczenie

Polisy polskich i międzynarodowych towarzystw ubezpieczeniowych nie są uznawane. Podczas dłuższych pobytów istnieje możliwość wykupienia koreańskiego ubezpieczenia na samochód.

Meldunek

Cudzoziemcy objęci są obowiązkiem meldunkowym. Po przyjeździe należy złożyć paszport w dzielnicowej komendzie milicji. Zwracany jest po kilku dniach. Osoby zatrzymujące się w hotelu składają paszporty w recepcji.
Nie dotyczy to personelu CD i CC, który podlega odrębnym regulacjom.

Szczepienia, służba zdrowia

Szczepienia nie są wymagane. Przy wjeździe do kraju należy wypełnić deklarację zdrowotną potwierdzającą brak symptomów chorobowych (kaszel, podwyższona temperatura itp.). Brak informacji o zagrożeniach sanitarno-epidemiologicznych. Wzrasta zachorowalność na gruźlicę, zdarzają się również przypadki malarii. Wskazane są szczepienia właściwe dla tej strefy klimatycznej, szczególnie przeciw żółtaczce. Warto zabrać ze sobą potrzebne lekarstwa i apteczkę pierwszej pomocy, szczególnie środki przeciw zatruciom pokarmowym. Opieka lekarska oferuje usługi wyłącznie na podstawowym poziomie, a możliwości leczenia nie odpowiadają standardom europejskim. Dotyczy to również nagłych przypadków. Jedyny dostępny dla cudzoziemców szpital (płatny) znajduje się w dzielnicy ambasad. Wszelkie bardziej skomplikowane zabiegi i operacje wymagają przewiezienia do szpitala za granicę. Cena standardowej wizyty lekarskiej ani pobytu w szpitalu nie jest określona. Możliwe jest skorzystanie ze specjalnego transportu medycznego w nagłych przypadkach (także poza dniami lotów Air Koryo we wtorki i soboty). Chiński oddział międzynarodowej firmy medycznej SOS (z siedzibą w Pekinie i innych większych miastach ChRL) ma podpisaną umowę ze stroną koreańską w sprawie lotów sanitarnych – przelot specjalnym samolotem do Pekinu kosztuje co najmniej 20 000 EUR. Możliwe jest wykupienie w Polsce, Chinach lub innych krajach ubezpieczenia tej firmy. W sytuacjach wymagających skorzystania z pomocy medycznej organizacją wizyty i konsultacji lekarskiej zajmuje się miejscowy opiekun. Ptasia grypa: w roku 2006 nie odnotowano symptomów tej choroby u zwierząt czy u ludzi. Ostatnio choroba pojawiła się wśród drobiu na wiosnę 2005 r.; zniszczono wówczas 230 tys. kurcząt, farmy objęto kwarantanną. Od tego czasu nie odnotowano nowych przypadków. Nie ma możliwości zaszczepienia się przeciw zwykłej grypie czy zakupu lekarstwa Tamiflu.

Informacje dla kierowców

Międzynarodowe oraz polskie prawo jazdy nie są honorowane – należy wymienić je na koreańskie (opłata 10 EUR, można tego dokonać w komisariacie milicji – jedynie w środy, czas oczekiwania na wydanie – minimum 2 tygodnie). Obowiązuje ruch prawostronny. Benzyna i olej napędowy dostępne są tylko w większych miastach, jakość bardzo zła (cena ok. 0,61 EUR za 1 litr), wskazane jest więc zaopatrzenie się przed wyjazdem poza stolicę w zapas benzyny w kanistrach. Poziom usług serwisowych jest bardzo niski – brak odpowiednich narzędzi, aparatury diagnostycznej, części zamiennych, wiedzy specjalistycznej.

Podróżowanie po kraju

W podróżowaniu po KRL-D obowiązują liczne ograniczenia. Bez uzyskania specjalnej zgody można poruszać się jedynie w pasie 20–50 km od stolicy, na wyjazd poza ten rejon należy otrzymać specjalne zezwolenie (odmowa może nastąpić bez podania powodu). Na rogatkach miast, przy skrzyżowaniach i zjazdach z głównych dróg znajdują się posterunki kontrolne. Sieć dróg poza stolicą jest słabo rozwinięta, stan 80 proc. nawierzchni – bardzo zły. Oznakowanie tylko w języku koreańskim. Nie można samodzielnie wynajmować samochodów – dostępne są jedynie taksówki lub pojazdy z kierowcą.

Bezpieczeństwo

Nie odnotowuje się zagrożeń o charakterze kryminalnym ani terrorystycznym, choć zdarzają się przypadki kradzieży, w tym kieszonkowych. Władza w KRL-D jest omnipotentna. Wszelkie ruchy cudzoziemców są ściśle obserwowane i kontrolowane; dotyczy to w szczególności kontaktów z miejscową ludnością, fotografowania obiektów i scenek ulicznych itp. Jakiekolwiek działania wykraczające poza ramy ustalone przez władze mogą narazić cudzoziemca na nieprzyjemności. Zdarzały się incydenty z udziałem polskich i innych obywateli z powodu wykonywania przez nich zdjęć określanych przez miejscowe władze jako „brzydkie”, ukazujące KRL-D w złym świetle (przewrócone barki, szkody wyrządzone przez powódź itp.). W takich przypadkach cudzoziemcy są zatrzymywani (czasami brutalnie), doprowadzani na posterunek policji, gdzie są przesłuchiwani, a zdjęcia kasowane lub niszczony film (jest to najłagodniejszy sposób potraktowania, tylko w przypadku gdy zdjęcia nie zostaną określone jako „szpiegowskie” – mosty, obiekty strategiczne, przemysłowe, jednostki wojskowe itp.). Należy pogodzić się tym, że podczas podróży przechodzi się wielokrotne kontrole policyjno-wojskowe.

Sytuacja polityczna

Jest bardzo niestabilna. Spowodowane jest to kryzysem nuklearnym, zaostrzonym przeprowadzoną przez KRL-D w 2006 r. próbą rakiety dalekiego zasięgu oraz testem nuklearnym, co spotkało się z silnym sprzeciwem społeczności międzynarodowej i w efekcie nałożeniem przez Radę Bezpieczeństwa ONZ sankcji na Koreę Północną.

Przydatne informacje:

• Sklepy czynne są we wszystkie dni tygodnia od 10.00 do 18.00; niektóre mają przerwę w porze posiłku (13.00–14.00). Niektóre sklepy dostępne są tylko dla Koreańczyków. Jako efekt podjętej próby reform pojawiły się bazary dostępne również dla cudzoziemców, jednak ze względu na niski kurs oficjalnej wymiany ceny są tam bardzo wysokie.

• Cudzoziemcy obowiązani są do dokonywania płatności w euro. Można płacić także w japońskich jenach, chińskich juanach oraz sporadycznie, w niektórych miejscach, w dolarach amerykańskich. Możliwości korzystania z waluty miejscowej, w tym dokonywania płatności na miejscu, są bardzo ograniczone.

• Przybyło restauracji na dobrym poziomie. Ceny od stosunkowo niewysokich do bardzo wysokich. Można i należy spróbować miejscowych specjałów – Kimchi (kapusta na ostro), Kuksu (rodzaj pikantnego makaronu), Pulgogi (smażone kawałki mięsa) itp. W przypadku stołowania się w tanich lokalach, przeznaczonych dla Koreańczyków, należy liczyć się z zatruciami pokarmowymi z powodu braku higieny w składowaniu i przetwarzaniu żywności oraz ze względu na odmienną florę bakteryjną. Ryzyko zatrucia jest zminimalizowane w restauracjach, w których bywają cudzoziemcy.

• Woda z kranu nie jest zdatna do picia – należy korzystać (również do gotowania) tylko z butelkowanej wody mineralnej. W restauracjach należy unikać dodawania do napojów lodu – robiony jest z nie przegotowanej wody z kranu.

• Koszt tygodniowego pobytu (hotele, przejazdy, zwiedzanie, wyżywienie) wynosi ok. 1000 EUR i więcej. Cena pokoju hotelowego najniższej kategorii zaczyna się od 50 EUR od osoby, przeciętnie wynosi ok. 100 EUR. Należy liczyć się z tym, że ciepła woda będzie tylko w określonych godzinach wieczornych (np. między 19.00 a 20.00), może szwankować ogrzewanie lub nastąpią wyłączenia prądu.

• Znajomość języków obcych, w tym angielskiego i rosyjskiego, bardzo słaba.

• Miejscowa łączność komórkowa ograniczona jest tylko do większych miast, dostępna jest tylko dla cudzoziemców; koszty aparatu, abonamentu i rozmów są bardzo wysokie. Telefony i telefaksy działają w miarę dobrze, jednak opłaty za połączenia zagraniczne należą do najwyższych na świecie (1 minuta połączenia z Polską kosztuje 5 EUR). Z ulicznych, publicznych aparatów telefonicznych nie można prowadzić rozmów międzymiastowych i międzynarodowych – zamawia się je na poczcie międzynarodowej lub w hotelach. Nie ma ogólnie dostępnych połączeń internetowych.

• Należy pamiętać o różnicy czasu między Polską a KRL-D: 7 godzin w czasie letnim (przykładowo: w Polsce godz. 13.00, w KRL-D 20.00), 8 godzin w czasie zimowym (w KRL-D nie ma zmiany czasu).

• Polakom przyjeżdżającym do KRL-D zaleca się kontakt z placówką.

Stolica: Phenian (Pyongyang)
Waluta: won (WN), 1 won = 100 chon
1 EUR = 176 WN (oficjalny kurs wymiany ustalany przez bank centralny)
Język urzędowy: koreański

Źródło: Ministerstwo Spraw Zagranicznych

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

    Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

    Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

    Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

    Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

    Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    REKLAMA

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    REKLAMA

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    REKLAMA