REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Chorwacja - Dubrovnik
Chorwacja - Dubrovnik

REKLAMA

REKLAMA

Woda i ląd w silnych objęciach na tle wyraźnie widocznych łańcuchów górskich – oto Dalmacja Północna, jeden z najchętniej odwiedzanych przez turystów regionów Chorwacji.

Dalmatyńska gościnność

Zanurzając palec w morzu, łączysz się z całym światem (Kad stavišprst u more, povezan si s cijelim svijetom). To stare dalmatyńskie powiedzenie w języku chorwackim jest do dziś powszechnie używane przez mieszkańców wybrzeża i wysp po wschodniej stronie Adriatyku. Symbolizuje ono usposobienie dalmatyńskiej społeczności, z jej namiętną i gwałtowną miłością do ojczyzny, połączoną z otwartością na świat. A gdzie ludzie tak myślą i czują, tam gościnność jest we wzajemnych kontaktach rzeczą oczywistą.

REKLAMA

REKLAMA

W Dalmacji jest to szczególnie widoczne w obyczajach panujących przy stole; a te powinni znać wszyscy goście: to im właśnie gospodarze naleją pierwszy kieliszek wina i ich talerz najpierw napełnią jedzeniem. Ale potem każda z siedzących przy stole osób powinna już częstować się sama, bo w Dalmacji obowiązuje zasada: »to, co stoi na stole przeznaczone jest dla wszystkich biesiadników«.

Lazur i szmaragd wody, zieleń jodeł i szarość skał to niezmienne kolory dalmatyńskiego wybrzeża. Jest to obszar, na którym woda i ląd splatają się tak mocno, że dzieląca je granica jest zawsze powikłana, nigdy nie stanowiąc linii prostej. Wybrzeże chorwackie ciągnie się na przestrzeni ponad 1777 km. A w jego pobliżu naliczyć można łącznie 1184 wysp i dziwacznych, skalistych raf. Jedynie 67 spośród nich, a więc niewielki ułamek, jest zamieszkały.

W stronę morza

Od północy wrota do śródziemnomorskiego świata otwiera przed nami półwysep Istria z jego zielonymi wzgórzami, na których królują stare, otoczone murami wioski. Do Istrii przylega zatoka Kvarner z wyspami Krk, Cres, Lošinj i Rab. Już w początkach ubiegłego stulecia przyjeżdżało tu na kuracje wykwintne europejskie, cesarsko-królewskie towarzystwo.

REKLAMA

Nazwa Dalmacja to geograficzna i turystyczna definicja używana dla określenia wschodniego wybrzeża Adriatyku, od Starigrad-Paklenica na północy do Boka Kotorska (zatoki Kotorskiej, granicy z Czarnogórą) na południu. Politycznie wybrzeże dzieli się w kierunku z północy na południe na prowincje administracyjne: Zadar, Šibenik-Knin, Split-Dalmacja i Dubrovnik-Neretva.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na stałym lądzie zaraz za żyznym, lecz wąskim pasem wybrzeża, wznoszą się strome łańcuchy krasowych gór, zaliczanych do Alp Dynarskich, sięgające do 1700m wysokości. Od północy odgradzają one Dalmację od rdzennej Chorwacji, w środkowej części od Bośni a całkiem na południu od Czarnogóry.

Tak więc cała Dalmacja skierowana jest w stronę morza: dotyczy to zarówno jej życia codziennego, toczącego się pod charakterystycznymi czerwonymi dachami jak i jej bogatego dziedzictwa kulturalno-historycznego, tych odległych czasów, gdy rządzili tu Grecy, Rzymianie, Bizantyjczycy i Wenecjanie.

Ślady przeszłości

Cytrynowo-żółte krzewy janowca, fioletowa szałwia i lawenda, wiecznie zielone piniowe lasy i winorośl nasycają łagodny morski klimat swymi aromatycznymi zapachami. Motyle odpoczywają na kamienistej krawędzi przejrzystej jak szkło, lazurowo-błękitnej wody, której płytkie fale skrzą się w jaskrawych promieniach słońca jak diamenty. To czarujący obraz przyrody pełnej zmysłowej radości.

Jednakże wybrzeże to nie jest rajskim ogrodem. Od stuleci region ten przyciągał jak magnes zdobywców i osadników. Z początku byli to Ilirowie, potem Grecy i Rzymianie, jeszcze później germańskie plemiona Gotów i Franków oraz plemiona słowiańskie i Awarowie. W średniowieczu władzę przejęła Wenecja, wielokrotnie broniąca Dalmacji przed najazdami Turków. Aż do czasów II. Wojny Światowej Dalmacja należała do Królestwa Jugosławii, po roku 1945 do Socjalistycznej Federalnej Republiki Jugosławii. Rozpad Republiki, który nastąpił w okresie od 1991 do 1995, pozostawił swe ślady także w Dalmacji.


Rysa na bramach raju

Atak granatami, dokonany w grudniu 1991 przez Serbów i Czarnogórców na Południową Dalmację i miasto Dubrownik, wpisane na listę Światowego Dziedzictwa Kulturalnego UNESCO i stanowiące historyczny symbol wolności i demokratycznych praw, wywołał na świecie powszechne oburzenie. Jeszcze wiele miesięcy potem leżące na północy wybrzeża dalmatyńskiego miasta Zadar i Šibenik oraz ich otoczenie znajdowały się pod obstrzałem Serbów z Krajiny.

Natomiast środkowa Dalmacja ze Splitem i Makarską Riwierą a także wszystkie leżące w tej części wybrzeża wyspy, stały się miejscem bezpiecznego schronienia uciekinierów i wypędzonych. Od czasu podpisania Układu z Dayton w listopadzie 1995, wszystkie granice państwowe Chorwacji stały granicami bezpiecznymi. A po dziesięciu latach pokoju ślady wojny rozpoznać można najczęściej po bardziej intensywnej czerwieni nowych dachówek i kominów.

Chociaż historia wybrzeża była przez tysiąclecia niezwykle burzliwa – nacechowana odbudową i zniszczeniem, rozkwitem i upadkiem – nie stanowiło ono nigdy pola bitew, zmieniających oblicze świata ani też nie było ośrodkiem władzy, oddziałującym na światową politykę. Kolejne mocarstwa utrzymywały tu swe przyczółki handlowe i militarne. To spowodowało znaczną rozbudowę dalmatyńskich miast, w których obecnie odnajdujemy na każdym kroku cenną dziś kulturalną spuściznę dawnych władców.

Przede wszystkim jednak Dalmacja służyła swym kolejnym władcom jako letnia rezydencja i wielki ogród, zaopatrujący ich w owoce, warzywa, oliwę z oliwek, ryby oraz wino. Wielkiej polityki nie uprawiano nawet w pałacu Dioklecjana w Splicie. Bowiem rezydencję tę cesarz rzymski Dioklecjan polecił wznieść w 4 wieku naszej ery, przeznaczając ją na swą ekskluzywną siedzibę na stare lata.

Raj dla turystów

Ogrodnictwo, rybołówstwo i wypoczynek – wybrzeże Dalmacji pozostało wierne tym od dawna spełnianym funkcjom do dnia dzisiejszego. Centrum politycznym Chorwacji jest jej stolica Zagrzeb, położona w głębi kraju, oddalona od Zadaru o 180 km a od Dubrownika nawet o 580 km. Zaś nowoczesna turystyka wkroczyła uroczyście do wówczas jeszcze jugosłowiańsko-chorwackiej Dalmacji już od roku 1955, jeszcze pod rządami Tito. Ta pięknie położona nad błękitnym morzem okolica wypoczynkowa przeżywała do roku 1990 prawdziwy rozkwit, będąc szczególnie dla tzw. turystów dewizowych korzystnym cenowo celem. Proklamacja niepodległości, ogłoszona w czerwcu 1991 i jej międzynarodowe uznanie w styczniu 1992 utorowały Chorwacji drogę do wolności, demokracji i gospodarki rynkowej. Jednakże to dawniej tak kwitnące turystyczne dziedzictwo leżało wówczas w gruzach, zniszczone i przestarzałe.

Od tamtej pory na odnowę turystycznej infrastruktury przeznaczono ogromne środki, państwowe i prywatne. Dzisiejsza Dalmacja przedstawić może swym gościom bogatą i różnorodną ofertę: od 5-gwiazkowego hotelu po urlop w rybackiej chacie, od centrum fitness po wyprawę pod żaglami lub na rowerach przez góry. Nowe autostrady pozwalają na wygodny dojazd. Miasta odnawiają stare ratusze i place, kościoły i pałace, co było już od bardzo dawna tym niezwykle cennym zabytkom kultury i historii wprost niezbędne.

Cała Dalmacja ulega metamorfozie, stając się niezwykle atrakcyjnym miejscem, mogącym się pochwalić atutami, które tak wiele dziś znaczą: czystą wodą i przepiękną, nienaruszoną przyrodą, którym towarzyszy serdeczna gościnność mieszkańców.

Zamów katalog na lato lub ofertę "szytą na miarę".


Wynajmij dom na wakacje w Chorwacji - w Dalmacji Północnej: tutaj.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA