REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Samochodem do Austrii

Mateusz Szymański
Oznaczenia dróg w Austrii są bardzo dobre a wielu miejscach (np. restauracje, stacje benzynowe) znajdziemy informacje również w języku polskim fot. Mateusz Szymański
Oznaczenia dróg w Austrii są bardzo dobre a wielu miejscach (np. restauracje, stacje benzynowe) znajdziemy informacje również w języku polskim fot. Mateusz Szymański
fot. Mateusz Szymański

REKLAMA

REKLAMA

Austriacka sieć drogowa jest bardzo dobrze rozwinięta ale wybierając się samochodem do Austrii warto zapoznać się z obowiązującymi tam przepisami i podstawowymi zasadami aby uniknąć kontaktu z tamtejszą, bardzo surową policją i spokojnie pokonać trasę do krainy zimowego szaleństwa. Ten alpejski kraj, pełen jezior i rozległych stoków narciarskich to stały kierunek zimowych i tranzytowych (w drodze na południe Europy) podróży Polaków.

Jak dojechać samochodem do Austrii, polecane trasy:

Warszawa-Kaprun (Zell am See) 1084 km:
Warszawa-Częstochowa-Cieszyn-Hranice(CZ)-Frydrek Mistek(CZ)-Olomunec(CZ)-Brno(CZ)-Znojmo(CZ)-Sankt Polten(A)-Linz(A)-Salzburg(A)-Villach-Zell am Zee

REKLAMA

Warszawa-Innsbruck (Stubaital) 1160 km:
Warszawa-Kraków-Cieszyn-E 462 przez Frydek Mistek-Pribor-Novy Jicin-Hranice-Olomouc-Prostejov-Vyskov-Brno-Pohorelice-E 461 przez Mikulov (granica czesko-austriacka)-Wiedeń-A 1-Linz-St. Pölten-Salzburg-Niemcy autostrada A8-autostrada numer 93-A12-Innsbruck.

Zobacz też: Kurorty narciarskie: Austria

Do Austrii nie tylko narty

Polacy upodobali sobie austriackie stoki narciarskie i to właśnie ten kraj najczęściej wybieramy kierując się w Alpy. Ale Austria staję się coraz bardziej popularna również latem, bo tamtejsze góry i jeziora są warte uwagi przez cały rok. Austriacy posiadają rozległą i bardzo dobrze utrzymaną sieć drogową. Miejscowi kierowcy zawsze respektują przepisy a lokalna policja nie ma żadnej litości dla łamiących je kierowców. Dlatego podczas podróży do Austrii należy zachować w pamięci podstawowe obowiązujące tam zasady i nie dać się ponieść drogowej fantazji bo może nas to słono kosztować (nawet do 2200 euro mandatu). Najczęściej wybieramy Tyrol, region Zell am See czy lodowiec Stubaital, a austriacka stolica - Wiedeń to popularny cel weekendowych wypadów. Oznaczenia dróg są bardzo dobre a wielu miejscach (np. restauracje, stacje benzynowe) znajdziemy informacje również w języku polskim.

Podstawowe przepisy drogowe w Austrii:

REKLAMA

Austria jest w strefie Schengen i do pobytu na jej terenie wystarczy ważny dowód osobisty lub paszport. Wymagane jest polskie ubezpieczenie OC i karta NFZ ale w związku z wyjazdem na narty czy wędrówką po górach warto zaopatrzyć się w dodatkowe ubezpieczenie kosztów leczenia i NNW.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Używanie świateł mijania przez całą dobę nie jest obowiązkowe. Przepis ten po krótkim okresie obowiązywanie został w Austrii zniesiony, ponieważ okazał się nieskuteczny (potwierdzone badaniami). W okresie zimowym obowiązkowe jest używanie opon zimowych (od 1 listopada do 15 kwietnia), a w niektórych górskich rejonach obowiązkowe są również łańcuchy.

Austriacka policja jest bardzo surowa i bezlitośnie nakłada mandaty za złamanie przepisów. Dopuszczalny poziom alkoholu we krwi, w Austrii wynosi 0,49 promila. Przekroczenie tej wartości może skutkować mandatem nawet do 5900 euro i zatrzymaniem prawa jazdy na minimum 3 tygodnie. Przed wyjazdem do tego alpejskiego kraju, warto dobrze skontrolować stan techniczny swojego auta ponieważ wszelkie niedociągnięcia są w razie kontroli rygorystycznie kontrolowane (m. in stan ogumienia czy podstawowe wyposażenie). W Austrii dzieci do 14 roku życia (lub 150 cm wzrostu) są zobowiązane do podróżowania w foteliku.

Zobacz też: Samochodem na narty: Austria

Ograniczenia prędkości w Austrii:

teren zabudowany: 50 km/h
autostrada: 130 km/h (100 dla pojazdów z przyczepą)
pozostałe drogi: 100 km/h (80)

W Austrii przejazd drogami szybkiego ruchu i autostradami jest płatny (również na terenie miast). Opłata jest pobierana w formie winietki, czyli naklejki, którą umieszcza się na przedniej szybie po lewej stronie pojazdu. Bez problemu nabędziemy ją na austriackich stacjach benzynowych lub w oddziałach Polskiego Związku Motorowego (PZM).

Ceny winietek w Austrii (2011) dla samochodów osobowych:

roczna: 76,50 EUR
2-miesięczna: 23 EUR
10-dniowa: 7,90 EUR
kara za brak winiety: 120 EUR

Zobacz też: Samochodem do Norwegii

Na co zwrócić uwagę?

W wielu austriackich miastach znajdują się płatne strefy parkowania. Są one ograniczone czasowo do 3 godzin a do postoju uprawnia nas specjalna karta parkingowa, która jest do nabycia w kioskach i bankach. Godzina parkowania kosztuje około 1,20 EUR. Przejazd niektórymi odcinkami autostrad i tunelami jest dodatkowo płatny (niezależny od winiety).

Zobacz też: Kurorty narciarskie: Włochy

Obowiązkowe wyposażenie pojazdu w Austrii*:

- apteczka
- trójkąt ostrzegawczy
- kamizelka odblaskowa

*Wszystkie kraje członkowskie Unii Europejskiej są sygnatariuszami Konwencji Wiedeńskiej o Ruchu Drogowym, która jasno mówi, że policja nie ma prawa karać zagranicznych kierowców za brak wyposażenia wynikającego z Prawa o Ruchu Drogowym obowiązującym w danym kraju, jeśli pojazd wyposażony jest zgodnie z wymogami państwa, w którym został zarejestrowany

Ceny paliw:

95: 1,40 EUR
98: 1,55 EUR
ON: 1,30 EUR
LPG: 0,61 EUR

Gaz (LPG) w Austrii nie jest popularnym paliwem i na głównych stacjach podczas jazdy autostradą nie ma co liczyć na jego zatankowanie. Przed wyjazdem warto odpowiednio zaplanować trasę, bo gaz znajdziemy jedynie w większych miastach.

Zobacz też: Samochodem na narty: Włochy

Przykładowa wysokość mandatów:

rozmowa przez telefon: 72 EUR
przekroczenie prędkości od 20 do 2200 EUR
mandat za parkowanie: 21 EUR
Jeżeli dostaniemy mandat i nie posiadamy wystarczającej ilości pieniędzy na jego pokrycie, policja ma prawo zabrać do depozytu, przedmiot o wartości zbliżonej do wysokości nałożonej kary.

Telefony i adresy, które powinieneś zanotować:

numer zunifikowany: 122
policja: 133
pogotowie ratunkowe: 144
straż pożarna: 122
pomoc drogowa: 120

Polska placówka dyplomatyczna:
Ambasada RP
Hietzinger Hauptstrase 42C, 1130 Wien
tel: +43 187 015 100
www.wien.polemb.net

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA