Kategorie

Samochodem do Niemiec

Mateusz Szymański
Najczęściej podróżujemy do Berlina czy któregoś z niemieckich parków rozrywki (np. Heide Park) a od czasu otwarcia niemieckiego rynku pracy - również w celach zarobkowych fot. moto.wieszjak.pl
Najczęściej podróżujemy do Berlina czy któregoś z niemieckich parków rozrywki (np. Heide Park) a od czasu otwarcia niemieckiego rynku pracy - również w celach zarobkowych fot. moto.wieszjak.pl
Niemcy - nasi zachodni sąsiedzi to kraj słynący z jednej z najlepszych sieci drogowych na świecie. Słynne niemieckie, bezpłatne autostrady kuszą kierowców z całego świata swoim stanem i brakiem limitów prędkości. Należy jednak pamiętać, że na niemieckich drogach nie można czuć się bezkarnym. Podróż samochodem do Niemiec wiąże się z koniecznością zapoznania się z podstawowymi przepisami i zasadami panującymi na drogach tego 82-milionowego kraju.

Jak dojechać do Niemiec, polecane trasy:

Z Polski do Niemiec można dotrzeć wybierając jedno z 27 przejść granicznych. Oto dwie przykładowe trasy:

Warszawa-Berlin (591 km):
Warszawa - 2 (E30) - Łowicz - 14(E30) - Stryków - A2 - Miedzichowo (przejście graniczne) - A12 - A10 - A113 - A100

Warszawa-Frankfurt na Menem (1105 km)
Warszawa - 2 (E30) - Łowicz - 14(E30) - Stryków - A2 - Miedzichowo (przejście graniczne) - A12 - A10 - A9 - A4 - A7 - A5 - A648

Zobacz też: Kurorty narciarskie: Niemcy

Autostradowy raj

Niemcy słyną na całym świecie ze swoich autostrad. Doskonała sieć drogowa, oplatająca cały kraj, od czasu wejścia Polski do Unii Europejskiej, jest również dostępna bez żadnych przeszkód dla naszych kierowców. 90 dniowy pobyt w Niemczech jest możliwy jedynie na podstawie dowodu osobistego (ważnego co najmniej 6 miesięcy) lub paszportu (3 miesiące). Wszystko dzięki temu, że nasze kraje są członkami strefy Schengen.
Niestety niejednokrotnie Polacy nadużywają gościnności naszych sąsiadów i łamią przepisy, ignorując niemieckie prawo, dlatego niemieccy policjanci są bardzo uczuleni na Polaków i innych przybyszów ze wschodu. Podstawowe przepisy obowiązujące na terenie Niemiec powinien znać każdy kierowca aby uniknąć ewentualnych nieprzyjemności związanych z zatrzymaniem przez policję i mandatem. Tamtejsza policja na drodze interweniuje niezwykle rzadko ale sprzęt do walki z piratami ma z najwyższej półki (m. in Porsche 911).

Najczęściej podróżujemy do Berlina czy któregoś z niemieckich parków rozrywki (np. Heide Park) a od czasu otwarcia niemieckiego rynku pracy - również w celach zarobkowych. Niemieckie drogi to także jeden z punktów na trasie w drodze do Hiszpanii czy Francji. Dlatego niezbędna jest znajomość niemieckich ograniczeń prędkości czy ważnych telefonów i adresów, dla podróżnych niezbędna.

Podstawowe przepisy w Niemczech:

Do poruszania się po terenie Niemiec samochodem, wystarczy polskie OC. Jednak jak w przypadku każdej zagranicznej podróży zalecamy wykupienie dodatkowego ubezpieczenia zdrowotnego, assistance i NNW. Podstawowe świadczenia opieki medycznej zapewnia nam Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego, którą można odebrać w oddziałach NFZ.

Światła mijania nie są obowiązkowe, należy o nich pamiętać jedynie w przypadku wjazdu do tunelu. Niemieckie autostrady zazwyczaj nie mają ograniczeń (chyba że znak mówi inaczej) co nie znaczy, że nie obowiązują na nich żadne przepisy. Drogowe piractwo jest przez niemiecką policję surowo karane, a blokowanie lewego pasa czy zajeżdżanie drogi natychmiast zgłaszane przez innych kierowców. Należy pamiętać, że na autostradach obowiązuje zakaz zatrzymywania się. Mimo że policja jest raczej niewidoczna, nie zalecamy wystawiać ich cierpliwości na próbę. W terenie zabudowanym obowiązuje ograniczenie do 50 km/h i w przeciwieństwie do Polski, w Niemczech jest ono respektowane.

Zobacz też: Samochodem do Francji

Dopuszczalny poziom alkoholu we krwi wynosi na terenie Niemiec 0,5 promila. Jego przekroczenie wiąże się z wysokim mandatem, zatrzymaniem prawa jazdy i punktami karnymi. Wszystkie niemieckie drogi są bezpłatne, natomiast w wielu miastach wjazd do ścisłego centrum wiąże się z uiszczeniem opłaty. Dodatkowo auto musi spełniać surowe normy emisji spalin tak więc starsze pojazdy nie mają do takich centrów wstępu. Naklejkę uprawniającą do wjazdu można kupić w serwisach, stacjach diagnostycznych czy polskich oddziałach PZM.

Ograniczenia prędkości w Niemczech:

teren zabudowany: 50 km/h
autostrada: brak ograniczeń* - zalecana 130 km/h (100 km/h dla pojazdów z przyczepą)
drogi ekspresowe: 130 km/h (100)
pozostałe drogi: 100 km/h (80)

Brak ograniczeń prędkości na autostradach w Niemczech to częściowo mit. Po pierwsze, brak ograniczeń obowiązuje tylko w miejscach, gdzie nie ma znaków ograniczenia prędkości. Jeśli są, musimy się do nich stosować. Po drugie, zalecana maksymalna prędkość na autostradzie to 130 km/h. Jeśli jedziemy więcej i spowodujemy wypadek, trudno nam będzie udowodnić, że nie nastąpił on z naszej winy,

Niemcy mają jedną z najlepszych sieci drogowych na świecie. Około 12 tysięcy kilometrów bezpłatnych autostrad, z czego większość bez ograniczeń. CB radio jest tam powszechnie stosowane i można usłyszeć przez nie wiele istotnych informacji np. o korkach.

Zobacz też: Samochodem na narty: Niemcy

Na co zwrócić uwagę?

Przede wszystkim na respektowanie przepisów. Od niemieckich policjantów zawsze można spodziewać się pomocy, ale i bezlitosnego egzekwowania prawa. Samochody jakimi dysponuje niemiecka policja do walki z piratami drogowymi są imponujące. Zwykła drogówka zazwyczaj jeździ BMW Serii 5, VW Passatami i Oplami Insignia, natomiast auta pościgowe to m. in Porsche 911 czy Mercedes CLS. Nietrzymanie odstępu od poprzedzającego auta, blokowanie lewego pasa czy nieużywanie kierunkowskazów nie jest w Niemczech mile widziane.

Obowiązkowe wyposażenie pojazdu w Niemczech*:

apteczka
trójkąt ostrzegawczy
gumowe rękawiczki

Zobacz też: Samochodem do Luksemburga

*Wszystkie kraje członkowskie Unii Europejskiej są sygnatariuszami Konwencji Wiedeńskiej o Ruchu Drogowym, która jasno mówi, że policja nie ma prawa karać zagranicznych kierowców za brak wyposażenia wynikającego z Prawa o Ruchu Drogowym obowiązującym w danym kraju, jeśli pojazd wyposażony jest zgodnie z wymogami państwa, w którym został zarejestrowany. Oczywiście nie każdy policjant to wie, a próba wykłócenia się "o swoje" nie zawsze przynosi efekty.

Ceny paliw:

95: 1,56 EUR
98: 1,61 EUR
ON: 1,40 EUR
LPG: 0,56 EUR
Gaz (LPG) w Niemczech nie jest popularnym paliwem i na głównych stacjach podczas jazdy autostradą nie ma co liczyć na jego zatankowanie. Ale zazwyczaj wystarczy z niej zjechać i w pobliskim mieście nie ma problemu ze znalezieniem stacji. Tankujemy samodzielnie, a instrukcja jest zazwyczaj napisana w języku polskim.

Zobacz też: Kurorty narciarskie: Francja

Przykładowa wysokość mandatów:

łamanie przepisów na autostradzie (m. in wymuszanie pierwszeństwa, cofanie): 70-200 EUR
niezapięte pasy: 30 EUR
jazda po alkoholu: od 500 do 1500 EUR
przejechanie na czerwonym świetle: 90-360 EUR

Telefony i adresy, które powinieneś zanotować:

policja: 110
pogotowie ratunkowe, straż pożarna: 112
pomoc drogowa: 018 02 22 22 22

Polska placówka dyplomatyczna:
Ambasada RP
Lassenstr. 19-21 14193 Berlin
tel: +49 302 231 30
www.berlin.polemb.net

Zobacz też: Niedoceniane niemieckie sery

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    19 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

    Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

    Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

    Renault Megane I: raz na wozie, raz pod wozem

    Renault Megane I generacji to samochód bez wątpienia udany, ale borykający się z kilkoma problemami. Starość tego samochodu bywa bardzo różna.

    Test: Audi S3 Limousine - 4,8 s. do setki w kompakcie!

    Test Audi S3 pokazał jedno. To wilk w owczej skórze. Bo choć nadwozie nie wygląda przesadnie agresywne. Układ napędowy już jest agresywny.

    Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

    Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

    Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

    Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. II część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć kolejnych propozycji.

    Cupra elektryczna? Wyłącznie elektryczna do 2030 roku!

    Cupra elektryczna? Tak, wszystko wskazuje na to, że piekło właśnie zamarzło. Rasowa, hiszpańska marka skupi się bowiem na e-napędach...

    Wyprzedzanie w tunelu. Co na to przepisy?

    Wyprzedzanie w tunelu: czy jest dozwolone, a jak tak to gdzie? Jak jest zabronione, to jaki grozi za nie mandat? Oto kompendium wiedzy.

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. I część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć pierwszych propozycji.

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna?

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna? To zależy od tego czy kierowca nie wpłacił nawet złotówki tytułem OC, czy np. nie opłacił jednej z rat.

    Aplikacja Na Wypadek, czyli czy sprawca ma ważne OC?

    Aplikacja Na Wypadek została stworzona przez UFG. Pozwala sprawdzić czy w danym momencie auto sprawcy wypadku ma ważne OC.

    SERES w Polsce. Elektryczny SUV z Chin debiutuje

    SERES w Polsce, czyli nowa marka wkracza nad Wisłę z ofertą wysokiej jakości elektrycznych SUV-ów w atrakcyjnych cenach. Na początek SERES 3.