REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

REKLAMA

Odkryjcie Francuskie Wybrzeże Atlantyckie!Czysta woda, nieskażona przyroda, samotne plaże - i to na długości ponad 500 kilometrów.Czy istnieje takie wybrzeże, które łączy w sobie wszystkie atrakcje nadmorskiego urlopu? Ciągnące się w nieskończoną dal plaże z kolorowym tłumem urlopowiczów, ukryte zatoczki, gdzie można opalać się nago, potężny przybój, na którym wodzą rej surferzy, ale także spokojna woda, w której bezpiecznie pluskają się maluchy?

REKLAMA

Wybrzeże, na którym znaleźć można eleganckie kąpieliska z całym ich szykiem - od strzeżonej plaży z kolorowymi namiotami kąpielowymi poprzez kasyno, czterogwiazdkowy hotel, wieczorny program rozrywkowy z udziałem gwiazd sceny muzycznej i filmowej aż do hałaśliwych nocnych klubów i dyskotek - obok idyllicznych rodzinnych kąpielisk, powstałych ze starych portów rybackich, lub kąpielisk jak z retorty, obliczonych na sport i zabawę, serwis i rozrywkę? Jeśli chcecie mieć wybór pomiędzy tymi alternatywami, wybrzeże Atlantyku jest najwłaściwszym rejonem. Rzecz jasna czysta woda i zadbane plaże są dalszym niezbędnym warunkiem dla udanego urlopu. Francuskie Wybrzeże Atlantyckie pod tym względem wciąż przewyższa wybrzeże Morza Śródziemnego. A wzmożony ruch, tłok i harmider napotyka się tu w przeciwieństwie do Saint-Tropez, Nicei czy innych miejsc Lazurowego Wybrzeża tylko gdzieniegdzie.
Już w początkach turystyki plażowej, kiedy to panie w falbankach zapięte po szyję, panowie zaś w pasiastych trykotach zsiadali z wozów kąpielowych prosto do słonej wody, Wybrzeże Atlantyckie było bardzo modne, rozwijały się kąpieliska takie jak Arcachon, Royan i Biarritz. W czasach belle époque powstawały wielkie hotele, kasyna i bogato dekorowane wille, tworzące klimat tych miejsc i częściowo zachowane do dziś.

REKLAMA

Dowodem na to, że nie istnieje tylko jedno Wybrzeże Atlantyckie, są nazwy takie jak Côte d'Amour, Côte de Lumière i Côte d'Argent. Wybrzeże między ujściem Loary i granicą hiszpańską podzielone jest na zgoła odmienne odcinki: między rzekami Loarą a Gironde wybrzeże charakteryzuje się melancholijną surowością. Dalej na południe, między Gironde i Adour, krajobraz cechują nieskończone pasma wydm i lasów sosnowych, podczas gdy kraina Basków ze swoim skalistym wybrzeżem sprawia wrażenie niemal sielankowe.

REKLAMA

Pierwszym punktem wywierającym mocne wrażenie jest Côte d'Amour z dużym kurortem La Baule. Długie piaszczyste plaże przeplatają się ze skalistymi zatoczkami i plażami, do których dojście znają tylko wtajemniczeni. Większość idyllicznych portów rybackich przemieniła się z czasem w miejscowości turystyczne, w których można spędzać urlop w swobodnej atmosferze za niewielkie pieniądze. Zamiast wieczornych spacerów na eleganckiej nadmorskiej promenadzie i odwiedzin w kasynie – tu z mola lub kei można się przyglądać wpływającym kutrom rybackim i jachtom żeglarskim. Zamiast wielkich hoteli tu w kwitnących ogrodach i cieniu sosen toną śliczne stare wille, domki letniskowe i pensjonaty.

Nieskończona dal płaskich obszarów wybrzeża na południe od Loary na pierwszy rzut oka nie zachwyca malowniczością. Surowa jest ta część Vendée, obszaru napływowego z bezkresnym horyzontem. Jak jednak wygląda wybrzeże? Mamy tutaj Corniche Vendéenne, a więc wybrzeże skaliste, mamy też długie, ujęte w pasma wydm drobnopiaszczyste plaże Les Sables-d'Olonne, La Tranche-sur-Mer i Saint-Jean-de-Monts. Te kąpieliska oferują wszystko, o czym można zamarzyć podczas nadmorskiego urlopu. Dzięki łagodnemu klimatowi sezon wypoczynkowy trwa na tym odcinku wybrzeża do jesieni.

Jeśli wolimy spędzić czas na wyspie, alternatywa w stosunku do zatłoczonych wysp śródziemnomorskich otwiera się w postaci Île de Noirmoutier, Île d'Yeu, Île de Ré i Île d'Oléron u atlantyckich wybrzeży. Trzy z nich osiągalne są przez mosty. Ponadto wszystkie kuszą wspaniałymi plażami i wielkim wyborem kwater. A przy tym nie ma tam betonowych turystycznych sypialni, tłoku, hałaśliwego nocnego życia ani naciągactwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kąpieliska wzdłuż Côte d'Argent z wyjątkiem Arcachon zachowały swój zupełnie wyjątkowy charakter. Tu nie było miejsca na założenie od podstaw kurortów typu belle-époque w rodzaju Deauville, jak to miało miejsce na północnym wybrzeżu Atlantyku i nad Kanałem La Manche. Plaże leżą tu zbyt daleko od Paryża i innych ważnych ośrodków. Wyjątkiem jest tu więc Arcachon, oprócz niego jeszcze Biarritz i Saint-Jean-de-Luz w pobliżu granicy z Hiszpanią, położony w zasadzie już na Côte des Basques. Na Côte d'Argent fale Atlantyku uderzają nieskończonym łańcuchem o równie nieskończoną plażę. Cap-Ferret i Lacanau-Océan, podobnie jak inne oddalone od siebie kąpieliska na północnym wybrzeżu Côte d'Argent między ujściem Gironde a Bassin d'Arcachon, w ciągu ostatnich 20 lat osiągnęły wyraźny rozkwit. Podjęto nawet próby wznoszenia budynków z betonu (Lacanau-Océan), co we Francji przyjęte zostało z dezaprobatą. Z naszego punktu widzenia chodzi tu o nieśmiałą próbę, bez porównania z betonowymi silosami na innych wybrzeżach.

Atutem Akwitanii, francuskiego południowego zachodu od Gironde do Pirenejów, nie jest wyłącznie morskie wybrzeże. Otaczający Bordeaux rejon Bordelais z jego niemal 5000 winnicami, wśród nich wiele znanych w świecie adresów, wart jest odwiedzin.


Na południe od Bassin d'Arcachon rozpoczyna się rejon Les Landes. Ten nawiedzany niegdyś przez wędrowne wydmy i ruchome piaski płaski obszar mokradeł i wrzosowisk, na którym pasterze na szczudłach doglądali swoich stad, w XIX wieku obsadzono wielkimi połaciami pinii i dębów korkowych. Licząc około 10 000 km² powierzchni teren ten stanowi największy obszar leśny Francji. Wraz ze stukilometrowym pasem równiutkiego piaszczystego wybrzeża jest to wyjątkowe miejsce w Europie na letni wypoczynek.

Kąpiele na Côte d'Argent to nie tylko piaszczysta plaża w nadmiarze i uderzające o brzeg fale Atlantyku. Osobliwością są tu wielkie słodko- i słonowodne jeziora przybrzeżne położone równolegle do wybrzeża: od Lac d'Hourtin-Carcans na północnym odcinku poprzez jeziora Lac de Lacanau, Lac de Cazaux, Lac de Biscarrosse aż do Lac de Léon. To idealne miejsca na kąpiele i sporty wodne dla rodzin z dziećmi. W strefach przybrzeżnych pod wszechobecnymi piniami przycupnęły osiedla wypoczynkowe, domki letniskowe, hotele, restauracje, obiekty sportowe i pola kempingowe.

Najbardziej na południu Côte d'Argent położone są kąpieliska Capbreton i Hossegor. Stąd dostrzec można gołym okiem Biarritz, gdzie bierze początek skaliste wybrzeże Côte des Basques z jego piaszczystymi zatokami. Biarritz – podobnie jak sąsiednie Saint- Jean-de-Luz – to dla wtajemniczonych nie końcowe, lecz zgoła kulminacyjne punkty na mapie Francuskiego Wybrzeża Atlantyckiego.

Zamów bezpłatny katalog lub ofertę "szytą na miarę"!

Zarezerwuj na wakacje dom lub apartament w Akwitanii.

skok do wody
www.flyozone.com
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA