Kategorie

Jak bezpiecznie poruszać się po szlakach górskich zimą?

Kajetan Puszek
fot. Newspress
fot. Newspress
Jest wiele czynników atmosferycznych, na które powinniśmy zwracać uwagę podczas wędrówek górskich. Należą do nich m.in. wiatr, mgła, słońce czy wyładowania atmosferyczne. Nieprzestrzeganie zasad globtroterów wypracowanych na przestrzeni lat może zakończyć się tragicznie.

Co należy wiedzieć o halnym?

Silny wiatr jest w stanie wyrywać i łamać drzewa, wywołać lawinę czy wyrządzić nam realną krzywdę. Musimy pamiętać, że podczas halnego bardzo szybko tracimy ciepło ciała. Jego średnia prędkość waha się od 80-100 km/ h. Jeżeli nie jesteśmy wytrawnymi podróżnikami i nie mamy doświadczenia we wspinaczce górskiej to lepiej, żebyśmy nie wychodzili na zewnątrz, kiedy za oknem wieje halny.

Mgła – największy wróg podczas wędrówki

Mgła ogranicza naszą widoczność, co może doprowadzić do zabłądzenia na górskim szlaku. Ponadto zimą zlewa się z pokrywą śnieżną, co prowadzi do licznych niebezpieczeństw. Jednym z nich może być upadek z grani. Jeśli się już zgubimy to powinniśmy wrócić po własnych śladach do ostatniego oznaczenia szlaku. Nie dla wszystkich truizmem jest fakt, że należy trzymać się razem i poruszać się cały czas z resztą grupy.

Niska temperatura – czyli dzień jak co dzień

W najgorszym wypadku powoduje odmrożenie i hipotermię. W najlepszym zaś – wychłodzenie organizmu. Pierwszym symptomem wychłodzenia organizmu są dreszcze. Jest to naturalna reakcja obronna organizmu. Osobie wychłodzonej należy podać ciepły, bezalkoholowy napój. Alkohol bowiem potęguje wychłodzenie.

Zobacz również: Konserwacja auta przed zimą

Wpływ słońca, wyładowania atmosferyczne

Reklama

Mocne natężenie promieni słonecznych, może być szkodliwe dla naszej skóry. Ponadto wpływają na oberwanie nawisów śnieżnych i wyzwolenie lawin. Aby zabezpieczyć się przed burzą, należy przede wszystkim nie stawać pod drzewami czy na otwartej przestrzeni podczas wyładowań atmosferycznych. Wówczas najlepiej usiąść na plecaku z podkurczonymi nogami i przeczekać burzę. Po żadnym pozorem nie należy opierać się o skały czy też ukrywać się w mokrych, wilgotnych miejscach.

Jeżeli zdecydujemy się chodzić w takich warunkach to przede wszystkim musimy należy posiadać odpowiedni sprzęt. Niezbędnikiem globtrotera w tym przypadku muszą być: raki, kijki lub czekan. Bez względu na to czy jesteśmy zawodowymi piechurami czy też początkującymi amatorami, zawsze należy stosować się do zaleceń służb ratowniczych.

Co należy wiedzieć o służbach ratowniczych ?

Służby ratownicze obserwują pokrywy śnieżne i na podstawie panujących warunków oceniają stan zagrożenia w górach. Wyróżniamy V stopni zagrożenia lawinowego:
I stopień - zagrożenie lawinowe nieznaczne
II stopień – umiarkowane
III stopień – znaczne
IV stopień - duże
V stopień - bardzo duże zagrożenie lawinowe

Przed wyjściem w góry należy zaczerpnąć informację w ich placówkach. Opuszczając schronisko najlepiej zostawić informacje o planowanym miejscu pobytu w księdze wyjść. Do tej informacji najlepiej dołączyć przewidzianą godzinę powrotu i numer telefonu komórkowego.

Ważne numery :

GOPR: 601 100 300
TOPR: 601 100 300

Pamiętajmy o tym, aby nie nadużywać tego numeru i wybierać go tylko w uzasadnionych przypadkach. Przed wyjściem na szlak koniecznie sprawdźmy prognozę pogody. Można to zrobić w Internecie, jeśli jest dostęp bądź zaczerpnąć informacji gdzie indziej. Podczas pogarszających się warunków, najlepiej pytać turystów jak wygląda dalej trasa i w razie negatywnych prognoz, należałoby się cofnąć z powrotem. Rozsądne działanie może ocalić nam życie.

Jakie raki wybrać?

Zawodowi globtroterzy znają doskonale rodzaje raków, które należy dobrać do warunków atmosferycznych. Raki turystyczne cechują się tym, iż przednia para zębów ustawiona jest płaską stroną do podłoża. Druga para zębów usytuowana jest pod kątem prostym do podeszwy buta. Drugim typem raków są raki wspinaczkowe, które odznaczają się dwoma przednimi zębami pionowymi. Są one zaopatrzone w ząbki ustawione pod kątem prostym do podłoża. Druga para skierowana jest ku przodowi.

Zobacz również: Czy zmieniać olej na zimę?

Ostatnim rodzajem raków są raki ogólnoalpinistyczne, które są formą pośrednią pomiędzy pozostałymi dwoma typami tego sprzętu. Ich kształt przypomina przekrój litery T. Dobór odpowiednich raków jest ważny zarówno dla początkujących piechurów,jak i zawodowych traperów. Posiadanie tego sprzętu może uchronić nas przed licznymi niebezpieczeństwami, w tym śmiercią.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    24 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych wymaga posiadania przez osobę specjalnych uprawnień. Wiedzieliście o tym?

    Jak zostać kierowcą autobusu?

    Jak zostać kierowcą autobusu? Kierowca musi spełnić kilka warunków i potwierdzić swoje predyspozycje właściwym wpisem w prawie jazdy.

    Na wakacje samochodem po Europie. O czym pamiętać?

    Na wakacje samochodem po Europie? Pamiętaj o limitach prędkości, gęstszej sieci fotoradarów i zdecydowanie droższych mandatach.

    Kradzież katalizatora. Autocasco pokryje koszty?

    Kradzież katalizatora. Autocasco obejmuje takie przypadki? Wszystko zależy od oferty przygotowanej przez firmę. Na co uważać kupując AC?

    Toyota Yaris Cross: start produkcji crossovera we Francji

    Toyota Yaris Cross to nowy crossover japońskiej marki. Auto powstało z myślą o Europie i w Europie będzie produkowane. Co wiadomo o modelu?

    Czy odpowiednie znaki drogowe to krok do redukcji CO2?

    Rozszerzony katalog znaków drogowych ze szczególnym uwzględnieniem pojazdów niskoemisyjnych? Nie, to nie jest projekt Szwajcarów, Holendrów, Niemców czy Szwedów, ale rodzima inicjatywa, która zagwarantuje elektromobilności stałe miejsce w krajowym prawie drogowym.