REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Podróż samochodem pod Kanałem La Manche

Kajetan Puszek
Euro tunel ułatwia życie tysiącom ludzi podróżującym w interesach między Starym Kontynentem a Wielką Brytanią. Fot. newspress
Euro tunel ułatwia życie tysiącom ludzi podróżującym w interesach między Starym Kontynentem a Wielką Brytanią. Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Wydawać by się mogło, iż pociągi wahadłowe podróżujące pod powierzchnią Kanału La Manche to najnowsza zdobycz techniki, która zostawia daleko w tyle tradycyjną przeprawę promem. Lecz czy aby na pewno?

Kanał La Manche zbudowany jest z 3 osobnych tuneli – 2 przewozowych i 1 awaryjnego. Długość każdego z tuneli wynosi 50 km. Tunele znajdują się na głębokości 60 metrów pod poziomem morza. Pociąg jedzie średnio z prędkością 160 km/h i czas jaki zajmuje mu przejazd z jednego terminalu na drugi wynosi 35 minut. Ruch dobowy funkcjonuje pomiędzy Folkestone i Calais, natomiast pociągi towarowe kursują między Paryżem, Brukselą i Londynem. W przypadku tej pierwszej trasy pociągi kursują wahadłowo i noszą nazwę „Shuttle”. Na ich pokładzie przewożeni są pasażerowie oraz samochody osobowe. Ich prędkość wynosi ok. 160 km/h.Tunel  zbudowany jest z 3 osobnych tuneli (2 przewozowych i 1 awaryjnego).

REKLAMA

Polecamy: PITY 2015 z płytą CD

Innym rodzajem pociągów są pociągi Euro star, które poruszają się nawet z prędkością 300 km/h, wykorzystując zaledwie połowę swojej mocy. Poruszają się na trasach: Londyn - (Ashford) - (Lille) - Paryż (ok. 2 godziny 35 minut): Londyn - (Ashford) - Lille - Bruksela (ok. 2 godzin). Generalnie przejazd tunelem musi być konkurencyjny w stosunku do przejazdu promowego. Dlatego też terminale odznaczają się świetną organizacją opartą na konstrukcjach z rampami załadowczymi. Wjeżdżają na nie bezpośrednio autobusy i tiry.

Zobacz też: Jak dotrzeć do USA?

REKLAMA

Pociągi jeżdżące pomiędzy Paryżem a Londynem i Brukselą mają swoje terminale w centrach tych miast. Inne terminale umiejscowione są w Calais i Folkestone. W Londynie początkowo stacja była umiejscowiona na Waterloo, później jednak przeniesiono ją na dworzec w St Pancras Station. W Paryżu natomiast terminalem Końcowym jest Gare du Nord a w Brukseli dworzec Midi (Zuid). Oprócz tego terminale pasażerskie znajdują się w Ebbsfleet International, Ashford i Lille.
Generalnie Euro tunel ma być konkurencyjny w stosunku do promu, głównie ze względu na czas przeprawy pod Kanałem La Manche i jego funkcjonalność.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spora rzesza ludzi preferuje jednak tradycyjny prom, ponieważ podróżowanie nim oznacza większy komfort i można podziwiać piękne widoki czy też skorzystać z ogromnego zaplecza gastronomiczno - hotelarskiego na jego pokładzie.

Pociągi Euro nie mają aż takich warunków – jest w nich dużo ciaśniej, brak w nich sklepów wolnocłowych tudzież barów i co najważniejsze – podróżując nimi nie możemy oglądać tak pięknych widoków, jak na promie – widzimy jedynie „znikającą” ścianę tunelu.

Zobacz również: Jak się zachowywać podczas kontroli drogowej w różnych krajach w Europie

Na pewno Euro tunel jest wyrazem najnowszej techniki i jego funkcjonowanie ułatwia życie tysiącom ludzi podróżującym w interesach między Starym Kontynentem a Wielką Brytanią. Jednak turystom chcącym podziwiać piękno Oceanu tudzież inne widoki na pewno bardziej do gustu przypadnie przeprawa tradycyjnym promem, która jest znacznie przyjemniejsza. Podczas niej można dodatkowo iść do kasyna czy baru, skorzystać ze SPA czy fitness oraz odpocząć po ciężkiej podróży w jednej ze statkowych kajut.

Zobacz też: Route 66: Matka wszystkich dróg

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA