Kategorie

Maroko – jak podróżować i co zobaczyć?

Agnieszka Zaręba, Travel Experience
Maroko jest krajem zarówno nam bliskim, jak i dalekim. Jest to okno na Afrykę, gdzie za rozsądną cenę możemy rozkoszować się smakami prawdziwego Czarnego Lądu.
Jeżeli marzycie o prawdziwej wyprawie, ale macie okrojony budżet na dalekie podróże, powinniście swoją przygodę z prawdziwą turystyką zacząć od Maroka. Co warto zobaczyć i jak podróżować po Maroko?

Maroko jest krajem zarówno nam bliskim, jak i dalekim. Jest to okno na Afrykę, gdzie za rozsądną cenę możemy rozkoszować się smakami prawdziwego Czarnego Lądu. Dodatkowo, jest to najtańszy afrykański cel podróży typu wyprawowego oraz z posmakiem prawdziwej przygody, odległej od masowych standardów proponowanych każdemu turyście w Egipcie czy w Tunezji.

Jak dostać się do Maroka?

Do Maroka możemy się dostać szybko i tanio. Na rynku polskim od kwietnia tego roku funkcjonują linie Royal Air Marocco, które oferują połączenie bezpośrednie na trasie Warszawa – Casablanka – Warszawa. Poza tym układ tanich lotów w Europie jest na tyle dobry, że odpowiednie połączenie wybranych tanich linii zagwarantuje nam dotarcie do Maroka za kilkaset złotych. Warto jest sprawdzić rejsy łączące loty np. Wizzairem czy Ryanairem z linią Easy Jet.

Zobacz też: Samochodem po wyspie Guernsey

Możliwości jest wiele – jednak przy lotach łączonych uważajmy na to, aby czas na przesiadkę był odpowiednio długi. W razie opóźnienia czy odwołania jednego z lotów nie jesteśmy w stanie odzyskać pieniędzy za kolejny, niewykorzystany odcinek. Zdarza się, że koniecznością jest zmiana lotniska w jednym z krajów, gdyż kolejna linie obsługuje inny port. Często podróżni robią sobie z tego powodu jeden dzień odpoczynku w miastach europejskich; lub czasami łączą pobyt w Maroko z pobytem w mieście w Europie przeznaczając kilka dni na dodatkowe zwiedzanie. Niektórzy do Maroka dostają się samochodem przez Cieśninę Gibraltarską lub promem z Hiszpanii, jednak droga jest bardzo długa i męcząca a do tego nie zawsze tańsza. Warto więc dokładnie przeanalizować wszelkie możliwości i wybrać formę odpowiadającą indywidualnym potrzebom.

Po Maroku z biurem podróży – zorganizowana wyprawa

Reklama

Do tego kraju najlepiej wybrać się na jedną z organizowanych przez biura podróży wypraw. Każda wyprawa trwa zazwyczaj 12-15 dni, jest prowadzona przez licencjonowanego pilota – przewodnika doskonale znającego rejon. Zazwyczaj mocno okrojona jest liczba uczestników w grupie i wynosi od 6 do około 12 osób.
Podstawą jest ciekawy program objazdowy, zagwarantowanie uczestnikom zobaczenia najciekawszych zabytków Maroka. Do tego często uczestnicy na wyprawach w mniejszych grupach mają możliwość odwiedzenia lokalnego mieszkania, hammanu czyli lokalnej łaźni, jedynej w swoim rodzaju i dostępnej tylko w Maroko, przejazdy pomiędzy odcinkami podróży realizowane są jeepem 4x4 w stylu Adventure, kilka nocy grupa spędza na pustyni wraz ze rdzennymi Berberami w oazie. 

Uczestnictwo w zorganizowanej wyprawie da nam pewność, że żadna minuta pobytu nie będzie zmarnowana i nikt nie będzie w stanie nam zmarnować tego czasu. Ponieważ jak w każdym afrykańskim kraju oczy trzeba mieć dookoła głowy, pełno tam naciągaczy, krajem rządzi bakszysz czyli napiwki, bez których niczego się nie załatwi. Lokalni mieszkańcy widząc przyjezdnych Europejczyków odgórnie zwiększają kilkakrotnie ceny, których sami nie potrafimy zweryfikować. Jeżeli jednak ktoś chce się wybrać do Maroka we własnym zakresie, powinien zadbać o towarzystwo w podróży i dobrze zapoznać się z kulturą Maroka przed wyjazdem.

Zobacz też: Santa fe - hipisi i karaibski rum

Wyjazd i zwiedzanie typu 7+7

Można tez wybrać ofertę jednego z biur podróży oferujących wyjazdy typu 7+7 czyli 7 dni zwiedzania po jakich nadchodzi czas tygodnia błogiego lenistwa. Jednak zwiedzanie jest nastawione na czyste oglądanie zabytków, bez większego „wczuwania się” w miejscowy klimat, a wycieczki realizowane są dla większych grup.

Polecamy: Za bramą "piekła" - Sangay 5230 m n.p.m.

Najciekawsze miejsca w Maroku

Chcąc zobaczyć wszystkie najciekawsze miejsca w Maroko potrzebowalibyśmy ok. 3 tygodni. Kraj jest dość rozległy, a odległości spore. Na pewno warto zobaczyć Tangeer na północy, skąd widać wybrzeże Hiszpanii; kolejnym ciekawym miastem jest dawna stolica – Rabat. W Casablance warto odwiedzić słynną restauracje RICKS CAFEE związaną z filmem „Casablanca”, oraz najważniejszy meczet Maroka – Hassana II. Dalej na trasie pojawia się Fez (uważane za najbardziej barwne miasto dzięki targowiskom i rzemieślnikom, którzy sprzedają na nich praktycznie wszystko). Dalej zaczyna się już teren górzysty gór Atlas – wspaniałe, zapierające dech w piersiach widoki, pustynia i inny wymiar czasu. W drodze powrotnej nie może zabraknąć wizyty w Marrakeszu – najbardziej afrykańskim mieście Maroka, które poraża swoją oryginalnością i wszechobecnym odcieniem czerwieni.

Kiedy jechać do Maroka?

Reklama

Sezon wyjazdowy trwa tam w zasadzie cały rok. Miesiące wakacyjne jak najbardziej nadają się na wypoczynek, jednak wyprawy można organizować również jesienną i zimową porą, jak powietrze nie jest tak bardzo gorące a klimat bardziej świeży i przyjemniejszy.

Jedynie zimą nie każda trasa w Górach Atlas jest dostępna trekkingowi, a temperatury na pustyni oraz w górach są na tyle niskie, że warto zabrać ze sobą na takie dni ciepłą odzież.

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    25 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Czy można zobaczyć nagranie z egzaminu na prawo jazdy?

    Czy można zobaczyć nagranie z egzaminu na prawo jazdy? Jak najbardziej. Niestety tylko w przypadku, w którym kandydat... nie zda egzaminu.

    Kurs reedukacyjny: co to jest?

    Kurs reedukacyjny: co to jest i w jakich przypadkach jest konieczny? Dziś opowiemy o szkoleniach organizowanych przez WORD-y.

    Ile kosztuje licencja taxi?

    Ile kosztuje licencja taxi? Kierowca musi spełnić parę wymogów formalnych. Na jaki wydatek musi się przygotować? Kilkaset złotych.

    Jak zostać kierowcą Ubera? To w pewnym sensie proste...

    Jak zostać kierowcą Ubera? Choć wymogi nie są zaporowe, jest kilka punktów, które musi wypełnić kandydat. Zaraz opowiemy o procesie autoryzacji.

    Qashqai zostaje w Wielkiej Brytanii. Sunderland zaczyna produkcję

    Qashqai zostaje w Wielkiej Brytanii. Pomimo brexitu Nissan nie zdecydował się na przeniesienie produkcji z Wysp Brytyjskich.

    Zgoda na nadanie numeru VIN. Kiedy jest wydawana?

    Zgoda na nadanie numeru VIN jest wydawana przez wydział komunikacji w określonych przypadkach. Jakich? O tym opowiemy za chwilę.

    Dopisanie współwłaściciela do dowodu rejestracyjnego

    Dopisanie współwłaściciela do dowodu rejestracyjnego: jak załatwić formalności? Warto dobrze przygotować się do wizyty w wydziale komunikacji.

    Jak zostać instruktorem nauki jazdy?

    Jak zostać instruktorem nauki jazdy? Na drodze do tzw. "L-ki" kierowcy stoi przede wszystkim kurs organizowany głównie w WORD-ach.

    Pozwolenie na kierowanie tramwajem. Co musisz o nim wiedzieć?

    Pozwolenie na kierowanie tramwajem to tak naprawdę prawo jazdy na tramwaj. Jak się je zdobywa i jakie warunki należy spełnić?

    Nowy Peugeot 308 SW - jest po prostu piękny!

    Nowy Peugeot 308 SW został oficjalnie zaprezentowany. Powabne kombi ma 600-litrowy bagażnik i paletę pięciu silników.

    Peugeot 2008 [TEST]: mały, miejski lew dorósł!

    Peugeot 2008 jest miejskim crossoverem. Niech jednak ten tytuł Was nie zmyli. Bo auto jest bardziej dojrzałe, niż mogłoby się wydawać!

    Brak tabliczki znamionowej w przyczepie. No i jest problem...

    Brak tabliczki znamionowej w przyczepie? Kierowcę czeka wizyta w wydziale komunikacji, stacji kontroli pojazdów i znowu wydziale komunikacji.

    Zastaw rejestrowy na samochodzie. Jak sprawdzić auto?

    Zastaw rejestrowy na samochodzie. Jak sprawdzić czy używane auto nie jest obciążone prawami osób trzecich? Są na to tak naprawdę trzy sposoby.

    Zgubiłem numer PKK. Co zrobić w takiej sytuacji?

    Zgubiłem numer PKK. Jak go odzyskać? No i tu pojawia się spory problem, bo kandydata na kierowcę czeka... No właśnie co?

    Sprzedaż części używanych na oku fiskusa. Ruszają kontrole.

    Sprzedaż części używanych na celowniku skarbówki. Powód? Wielu sprzedawców albo nie zarejestrowało nawet firmy, albo zaniża dochody ze sprzedaży.

    Ile elektryk przejedzie na rezerwie?

    Firma Edmunds sprawdziła, jaki dystans może pokonać samochód elektryczny, gdy komputer pokładowy pokazuje, że mają 0 km zasięgu.

    Audi RS e-tron GT: w 3,2 sek. do setki w elektryku! Pierwsza jazda.

    Audi e-tron GT choć jest elektryczny, powstaje w tej samej fabryce co R8. Choć nie emituje spalin, generuje potężną ilość emocji.

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czym jest i kiedy jest wpisywany?

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czyli dziś opowiemy o tym, czemu pojawia się taka adnotacja w dokumentach pojazdu i jak się jej pozbyć.

    Nadanie nowego numeru VIN. Na czym polega?

    Nadanie nowego numeru VIN może być konieczne po poważnej modyfikacji pojazdu. jak przeprowadzić procedurę zgodnie z przepisami?

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje. Czyli jak odzyskać dokumenty pojazdu po kontroli funkcjonariuszy?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co to oznacza?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co oznacza taki komunikat pojawiający się w systemie info-car.pl? Kandydat na kierowcę nie ma się co martwić.

    Mitsubishi L200 po tuningu. Po fabrycznym tuningu!

    Mitsubishi L200 świetnie radzi sobie w terenie. Ma jednak pewną słabość. 150 koni to niezbyt dużo. Na szczęście Japończycy mogą coś na to poradzić.

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.