REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Norwegii?

Max Trela
Norwegia to państwo w którym na drogach praktycznie nie widać policji sxc.hu
Norwegia to państwo w którym na drogach praktycznie nie widać policji sxc.hu

REKLAMA

REKLAMA

Norwegia to państwo w którym na drogach praktycznie nie widać policji - nie oznacza to jednak że w pewnym momencie nie możemy natknąć się na patrol. Co robić podczas kontroli drogowej, czego będzie wymagał od nas policjant i czy Norwegowie faktycznie tak bezwzględnie egzekwują przepisy?

Kto i za co może nas zatrzymać?

Do kontroli kierowców uprawnieni są w Norwegii wszyscy funkcjonariusze policji, jednak na drogach spotkamy głównie policję drogową. Jeśli chodzi o oznaczenia mundury i wzorce zachowań,  przyjęli model skandynawski czyli radiowozy są białe z granatowymi oznaczeniami, a mundury ciemnogranatowe. Warto jednak wiedzieć, że na drogach jest też wiele samochodów nieoznakowanych a porządku pilnują też fotoradary, bramki radarowe i bramki z kamerami.

REKLAMA

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Szwecji?

Norwegowie FAKTYCZNIE są szczególnie wrażliwi na jakiekolwiek drogowe wybryki. Polacy powinni szczególnie uważać na tzw. znaki poziome, czyli na linie i informacje wymalowane na jezdni. W Norwegii nie wolno też przejechać na żółtym świetle (wiele sygnalizatorów ma migające światło zielone, co oznacza, że nie powinniśmy już próbować przejeżdżać skrzyżowania)

Jak się zachować? O co poprosi policjant?

Jeśli chodzi o samą procedurę kontroli to jest ona standardowa – tak jak w przypadku Niemiec, Polski, Czech czy Włoch. Nie wysiadamy z samochodu, podajemy tylko te dokumenty o które zostaniemy poproszeni. Jeśli chodzi o wyjątki, to możemy się z nimi spotkać na autostradach i drogach szybkiego ruchu. Tam kontrolę przeprowadza się tylko na parkingach – w przypadku gdy zostaniemy złapani na foto lub wideoradar pomiędzy zatokami policja będzie nas eskortować do miejsca zatrzymania.

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Holandii?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z drugiej strony dodajmy, że zatrzymania do rutynowej kontroli są stosunkowo rzadkie a jeśli już występują to głównie w okolicach portów promowych gdzie policja codziennie wyłapuje pijanych kierowców.

Co najczęściej sprawdzają policjanci?
- prawo jazdy (polskie dokumenty są ważne i obowiązujące przez pół roku)
- dokument o dopuszczeniu pojazdu do ruchu drogowego (dowód rejestracyjny).
- ważny paszport lub dowód osobisty (policjanci ciągle pytają Polaków o paszport – wystarczy jednak okazać dowód)
- polisa OC i ZIELONA KARTA – WAŻNA MINIMUM 3 MIESIĄCE!

Obowiązkowe wyposażenie pojazdu:
- apteczka
- trójkąt ostrzegawczy
- gaśnica
- komplet żarówek
- kamizelka odblaskowa

Policja jest bardzo czuła na stan techniczny auta! Chodzi tu również o wszelkiego rodzaju "domorosły tuning" polegający na przerabianiu świateł na ksenonowe, lub zakładaniu otwartych wydechów.

Co kraj to obyczaj – na co szczególne uważać, specyficzne wymagania i zachowania

W Norwegii nie funkcjonuje coś takiego jak „upomnienie” czy margines tolerancji, a poszczególne wykroczenia są zawsze odnotowywane i „wyceniane” po kolei. Pamiętajmy zatem, że jeśli policja złapie nas na wyprzedzaniu na ciągłej to zapłacimy podwójny lub nawet potrójny mandat (za przekroczenie prędkości, przekroczenie linii ciągłej i niebezpieczną jazdę). Problematyczne jest też płacenie mandatów. Obcokrajowcy muszą opłacić karę w całości nawet pod groźbą konfiskaty i licytacji pojazdu. Utrata samochodu grozi każdemu przyłapanemu na jeździe pod wpływem alkoholu.

Za bardzo poważne wykroczenia i mandat powyżej wartości auta, samochód przepada automatycznie, a kierowca może trafić na 30 dni do więzienia!

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

    Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

    Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

    Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

    Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

    Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    REKLAMA

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    REKLAMA

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    REKLAMA