reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auto w podróży > ABC samochodowych podróży > Czy ufamy ludziom, których spotykamy korzystając z BlaBlaCar?

Czy ufamy ludziom, których spotykamy korzystając z BlaBlaCar?

Czy ufamy ludziom, których spotykamy korzystając z BlaBlaCar? Okazuje się, że budowana w internecie reputacja staje się coraz silniejszą walutą, która sprawia, że bardziej ufamy osobom ze zweryfikowanymi profilami w mediach społecznościowych niż sąsiadom, a nawet znajomym z pracy!

Jak to możliwe, że nie mamy oporów, aby wybrać się w kilkugodzinną podróż samochodem z kimś, kogo nigdy wcześniej nie widzieliśmy lub wynająć pokój u nieznajomego? Okazuje się, że budowana w internecie reputacja staje się coraz silniejszą walutą, która sprawia, że bardziej ufamy osobom ze zweryfikowanymi profilami w mediach społecznościowych niż sąsiadom, a nawet znajomym z pracy!

Zobacz też: Jak radzić sobie z chorobą lokomocyjną?

Zaufanie stanowi podstawę wszelkich społecznych interakcji, zarówno tych prywatnych, jak i biznesowych. Przez tysiące lat ograniczało się ono jedynie do wąskich kręgów rodziny i przyjaciół. Jednak, gdy społeczności zaczęły rosnąć, a ludzie uwierzyli w działanie umowy społecznej, zostało ono przeniesione na wyższy poziom – do instytucji zajmujących się organizacją władzy i życia społecznego. Regulacje tworzone przez prawne i finansowe organy sprawiły, że ludzkość zaczęła realizować swoje cele poza kręgami najbardziej zaufanych osób. Na poziomie interpersonalnym zaufanie wciąż funkcjonowało jednak jedynie w wąskich kręgach – rodziny, przyjaciół, ewentualnie znajomych. Po raz pierwszy w historii to się zmienia. Dzięki internetowi i digitalowym narzędziom umożliwiającym budowanie zaufania odblokowany został wielki potencjał – w online’owym świecie możliwe stało się tworzenie więzi nie tylko między najbliższymi, ale również na globalną skalę.

Zobacz też: Podróże z BlaBlaCar, a roszczenia wobec kierowcy

Entering the Trust Age – raport

Potwierdza to raport przygotowany w 2016 roku przez serwis zaufanych wspólnych przejazdów – BlaBlaCar oraz New York University Stern – Entering the Trust Age. Wynika z niego, że poziom zaufania do znajomych w sieci jest niemal taki sam, jak wśród rodziny i przyjaciół. Ankietowani przyznali, że bardziej ufają znajomym w sieci, którzy mają kompletne, uzupełnione profile na platformach internetowych, niż dalszym kolegom czy sąsiadom. Respondenci najwyższym zaufaniem darzą członków swojej rodziny (94 proc.), przyjaciół (92 proc.) oraz innych użytkowników BlaBlaCar z kompletnymi, uzupełnionymi profilami (88 proc.). Zaufanie do innych grup osób jest niższe: do kolegów – 58 proc., do sąsiadów – 42 proc., a do osób, które są tylko suchym kontaktem w mediach społecznościowych, wynosi jedynie 16 procent.

Zobacz też: BlaBlaCar - najważniejsze fakty

Kapitał społeczny online

Platformy społecznościowe zdobywają zaufanie internautów na niespotykaną dotąd skalę. Podobnie jak w realnym społeczeństwie, w sieci również budowany jest kapitał społeczny. Zweryfikowane informacje o tożsamości użytkownika, jego aktywność na platformach internetowych, oceny, jakie otrzymuje od innych członków społeczności – to wszystko składa się na budowanie jego sieciowej reputacji.

Zaufanie zbudowane w ramach jednej społeczności peer-to-peer, np. platformy wspólnych przejazdów czy udostępniania zakwaterowania, przenosi się na inne obszary ekonomii współdzielenia. 48 proc. badanych stwierdziło, że korzystanie ze społecznościowych wspólnych przejazdów otworzyło ich na relacje z innymi ludźmi. Dzięki temu prawdopodobieństwo, że zaangażują się w inne działania związane z ekonomią współdzielenia, także w sferze offline, jest trzy razy większe.

Co dalej?

  • Zaufanie zbudowane online ułatwia interakcje w świecie rzeczywistym. Dzięki połączeniu elementów świata cyfrowego i rzeczywistego budowana jest nowa generacja poziomu zaufania. Zmienia się sposób, w jaki jesteśmy ze sobą powiązani, a to z kolei przekształca modele aktywności ekonomicznej na świecie – mówi prof. Arun Sundararajan, współautor raportu.

Nowe społecznościowe modele ekonomiczne będą jeszcze wzmacniać zaufanie między ludźmi. Już teraz zauważono, że dzięki platformom działającym w modelu ekonomii współdzielenia zaufanie przenosi się na kolejne platformy, mając pozytywny wpływ na całą ekonomię współdzielenia i współpracy. Rozwój digitalowych narzędzi ułatwiający budowanie zaufania, wyposażył ludzkość w kapitał, dzięki któremu pojawiły się nieograniczone możliwości współpracy. Ten kapitał społeczny będzie rósł, rozpoczynając nową erę – Trust Age.

reklama

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama
reklama

POLECANE

reklama

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

reklama

Prawne ciekawostki

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Mecenas Adrian Achtelik jest radcą prawnym, partnerem zarządzającym w kancelarii ACHTELIK SIWKA I WSPÓLNICY ADWOKACI I RADCY PRAWNI Sp.p. z Katowic specjalizującej się w kompleksowych rozwiązaniach prawnych dla spółek handlowych, przedsiębiorców, organizacji pozarządowych oraz podmiotów sektora publicznego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama