| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auto w podróży > ABC samochodowych podróży > Samochodem po Europie - poradnik dla kierowców

Samochodem po Europie - poradnik dla kierowców

Podróżowanie samochodem po europie to wspaniały pomysł na spędzenie wakacji. Aby podróż minęła bez przeszkód warto zapoznać się z wymogami odnośnie ubezpieczenia pojazdu, podstawowymi przepisami, a także dowiedzieć się jakie posiłki spożywać podczas podróży. Przedstawiamy nasz obszerny poradnik.

Do jakich krajów musimy zabrać zieloną kartę i co to jest ubezpieczenie graniczne?

W wielu krajach Europy sankcje za brak obowiązkowego OC są znacznie bardziej surowe niż kary nakładane przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Koszty dla nieubezpieczonego kierowcy z Polski drastycznie rosną, jeżeli spowoduje on wypadek poza granicami naszego kraju. Dlatego przed rozpoczęciem wakacyjnych wojaży warto poznać kilka ważnych faktów na temat honorowania polskiej polisy OC za granicą, zielonej karty oraz ubezpieczenia granicznego.

Polak wyjeżdżający do krajów UE nie potrzebuje już dodatkowych polis

Przed 1 maja 2004 r. polski kierowca wyjeżdżający za granicę zawsze potrzebował dodatkowego ubezpieczenia w formie zielonej karty. Tak zwany System Zielonej Karty obecnie obejmuje 46 krajów z Europy, Afryki i Azji. Jego państwa członkowskie zrzeszyły się, aby lepiej i sprawniej likwidować szkody komunikacyjne (na bazie krajowych polis OC). Część krajów z Systemu Zielonej Karty dodatkowo podpisało tzw. Porozumienie Wielostronne. Dzięki wspomnianemu porozumieniu możliwe jest wzajemne honorowanie krajowych ubezpieczeń OC, bez dodatkowego certyfikatu w formie zielonej karty. Polska przystąpiła do Porozumienia Wielostronnego w maju 2004 r. (wraz z akcesją do UE). Dlatego Polak jadący do krajów Unii Europejskiej i niektórych innych państw (np. Serbii, Norwegii oraz Szwajcarii), nie potrzebuje  zielonej karty (patrz poniższa tabela). Dodatkowa polisa wciąż jest jednak konieczna dla osób wjeżdżających do Turcji, Rosji, Mołdawii, Ukrainy i Białorusi oraz niektórych państw bałkańskich (Albanii, Macedonii, Czarnogóry, Bośni i Hercegowiny). 

Polisa graniczna to awaryjne i znacznie bardziej kosztowne rozwiązanie

Nie wszyscy kierowcy wybierający się do kraju, w którym potrzebna jest zielona karta, pamiętają o obowiązku posiadania dodatkowego dokumentu. Jeżeli wystąpi taka sytuacja (polski kierowca zapomni o zielonej karcie),   może on  kontynuować podróż za granicą po wykupieniu specjalnej polisy granicznej (np. na 15 dni lub 30 dni).

Rozwinięcie tematu polisy granicznej znajdziesz tutaj: Zobacz też: Zielona Karta i polisa graniczna - kiedy będzie dodatkowym kosztem wakacji?

Co robić po wypadku za granicą?

Jeśli dojdzie do wypadku poza granicami naszego kraju, kierowca powinien wiedzieć, jak się zachować. Inaczej powinien postępować za wschodnią, a inaczej za zachodnią granicą.

Wypadek za granicą – co dalej?

Każdy wypadek drogowy jest źródłem zrozumiałego stresu. Zdenerwowanie kierowcy może być jeszcze większe, jeżeli kolizja miała miejsce poza granicami naszego kraju. W takim przypadku jest uruchamiana specjalna procedura. Szkody zostają zlikwidowane dzięki współpracy krajowych i zagranicznych ubezpieczycieli.

Osoba, która spowodowała wypadek za granicą, nie musi się obawiać problemów, o ile posiada ubezpieczenie OC respektowane w danym kraju lub polisę graniczną albo zieloną kartę. Warto zdawać sobie sprawę, że likwidacja zagranicznej szkody będzie o wiele łatwiejsza, jeżeli uczestnicy wypadku wymienią się potrzebnymi informacjami i przygotują wspólne oświadczenie.

Za wschodnią granicą policję trzeba wezwać do każdego wypadku

Zachowanie kierowców po zabezpieczeniu miejsca wypadku jest bardzo ważne. Kierowcy zwykle nie muszą wzywać policji, jeżeli wystąpiła tylko niewielka szkoda majątkowa (np. wgnieciony błotnik). Interwencja stróżów prawa jest nieodzowna, gdy auto zostało poważnie zniszczone albo miały miejsce szkody osobowe (tzn. uszkodzenia ciała). Wspomniana zasada obowiązuje w większości krajów, do których wybierają się polscy kierowcy. Inaczej trzeba postąpić w Rosji, Rumunii,na Białorusi i Ukrainie. W tych krajach policja powinna zostać wezwana po każdym wypadku. O tej regule przypomina między innymi PBUK.

Szkody z krajów nienależących do strefy EOG trzeba zgłosić na miejscu

Dalszy przebieg procedury związanej ze szkodą wyrządzoną polskiemu kierowcy będzie zależał do tego, jaki jest kraj wypadku oraz rejestracji pojazdu należącego do sprawcy kolizji. Szkód wyrządzonych przez kierowców spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii nie można zgłaszać po powrocie do Polski.

Rozwinięcie tematu, jak zgłosić szkodę po kolizji za granicą znajdziesz tutaj: Zobacz też: Co robić po zagranicznym wypadku?

Na następnej stronie przeczytasz m.in. o obowiązkowym wyposażeniu pojazdów za granicą

Czytaj także

Data publikacji:

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Podróżowanie samochodem po europie to wspaniały pomysł na spędzenie wakacji. Aby podróż minęła bez przeszkód warto zapoznać się z wymogami odnośnie ubezpieczenia pojazdu, podstawowymi przepisami, a także dowiedzieć się jakie posiłki spożywać podczas podróży. Przedstawiamy nasz obszerny poradnik.
Podróżowanie samochodem po europie to wspaniały pomysł na spędzenie wakacji. Aby podróż minęła bez przeszkód warto zapoznać się z wymogami odnośnie ubezpieczenia pojazdu, podstawowymi przepisami, a także dowiedzieć się jakie posiłki spożywać podczas podróży. Przedstawiamy nasz obszerny poradnik.

Przewodnik po zmianach przepisów VAT. Plusy i minusy zmian od 1 września 2019 r. - 1 lipca 2020 r.79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

adw. Agata Stanilewicz-Krzysztofiak

Partner Kancelarii Kawczyński i Kieszkowski Adwokaci i Radcowie Prawni sp. p. www.kklaw.pl

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »