Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochodem po Europie - poradnik dla kierowców

Tomasz Korniejew
Podróżowanie samochodem po europie to wspaniały pomysł na spędzenie wakacji. Aby podróż minęła bez przeszkód warto zapoznać się z wymogami odnośnie ubezpieczenia pojazdu, podstawowymi przepisami, a także dowiedzieć się jakie posiłki spożywać podczas podróży. Przedstawiamy nasz obszerny poradnik.
Podróżowanie samochodem po europie to wspaniały pomysł na spędzenie wakacji. Aby podróż minęła bez przeszkód warto zapoznać się z wymogami odnośnie ubezpieczenia pojazdu, podstawowymi przepisami, a także dowiedzieć się jakie posiłki spożywać podczas podróży. Przedstawiamy nasz obszerny poradnik.
Podróżowanie samochodem po europie to wspaniały pomysł na spędzenie wakacji. Aby podróż minęła bez przeszkód warto zapoznać się z wymogami odnośnie ubezpieczenia pojazdu, podstawowymi przepisami, a także dowiedzieć się jakie posiłki spożywać podczas podróży. Przedstawiamy nasz obszerny poradnik.

Do jakich krajów musimy zabrać zieloną kartę i co to jest ubezpieczenie graniczne?

W wielu krajach Europy sankcje za brak obowiązkowego OC są znacznie bardziej surowe niż kary nakładane przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Koszty dla nieubezpieczonego kierowcy z Polski drastycznie rosną, jeżeli spowoduje on wypadek poza granicami naszego kraju. Dlatego przed rozpoczęciem wakacyjnych wojaży warto poznać kilka ważnych faktów na temat honorowania polskiej polisy OC za granicą, zielonej karty oraz ubezpieczenia granicznego.

Polak wyjeżdżający do krajów UE nie potrzebuje już dodatkowych polis

Przed 1 maja 2004 r. polski kierowca wyjeżdżający za granicę zawsze potrzebował dodatkowego ubezpieczenia w formie zielonej karty. Tak zwany System Zielonej Karty obecnie obejmuje 46 krajów z Europy, Afryki i Azji. Jego państwa członkowskie zrzeszyły się, aby lepiej i sprawniej likwidować szkody komunikacyjne (na bazie krajowych polis OC). Część krajów z Systemu Zielonej Karty dodatkowo podpisało tzw. Porozumienie Wielostronne. Dzięki wspomnianemu porozumieniu możliwe jest wzajemne honorowanie krajowych ubezpieczeń OC, bez dodatkowego certyfikatu w formie zielonej karty. Polska przystąpiła do Porozumienia Wielostronnego w maju 2004 r. (wraz z akcesją do UE). Dlatego Polak jadący do krajów Unii Europejskiej i niektórych innych państw (np. Serbii, Norwegii oraz Szwajcarii), nie potrzebuje  zielonej karty (patrz poniższa tabela). Dodatkowa polisa wciąż jest jednak konieczna dla osób wjeżdżających do Turcji, Rosji, Mołdawii, Ukrainy i Białorusi oraz niektórych państw bałkańskich (Albanii, Macedonii, Czarnogóry, Bośni i Hercegowiny). 

Polisa graniczna to awaryjne i znacznie bardziej kosztowne rozwiązanie

Nie wszyscy kierowcy wybierający się do kraju, w którym potrzebna jest zielona karta, pamiętają o obowiązku posiadania dodatkowego dokumentu. Jeżeli wystąpi taka sytuacja (polski kierowca zapomni o zielonej karcie),   może on  kontynuować podróż za granicą po wykupieniu specjalnej polisy granicznej (np. na 15 dni lub 30 dni).

Rozwinięcie tematu polisy granicznej znajdziesz tutaj: Zobacz też: Zielona Karta i polisa graniczna - kiedy będzie dodatkowym kosztem wakacji?

Co robić po wypadku za granicą?

Jeśli dojdzie do wypadku poza granicami naszego kraju, kierowca powinien wiedzieć, jak się zachować. Inaczej powinien postępować za wschodnią, a inaczej za zachodnią granicą.

Wypadek za granicą – co dalej?

Każdy wypadek drogowy jest źródłem zrozumiałego stresu. Zdenerwowanie kierowcy może być jeszcze większe, jeżeli kolizja miała miejsce poza granicami naszego kraju. W takim przypadku jest uruchamiana specjalna procedura. Szkody zostają zlikwidowane dzięki współpracy krajowych i zagranicznych ubezpieczycieli.

Osoba, która spowodowała wypadek za granicą, nie musi się obawiać problemów, o ile posiada ubezpieczenie OC respektowane w danym kraju lub polisę graniczną albo zieloną kartę. Warto zdawać sobie sprawę, że likwidacja zagranicznej szkody będzie o wiele łatwiejsza, jeżeli uczestnicy wypadku wymienią się potrzebnymi informacjami i przygotują wspólne oświadczenie.

Za wschodnią granicą policję trzeba wezwać do każdego wypadku

Zachowanie kierowców po zabezpieczeniu miejsca wypadku jest bardzo ważne. Kierowcy zwykle nie muszą wzywać policji, jeżeli wystąpiła tylko niewielka szkoda majątkowa (np. wgnieciony błotnik). Interwencja stróżów prawa jest nieodzowna, gdy auto zostało poważnie zniszczone albo miały miejsce szkody osobowe (tzn. uszkodzenia ciała). Wspomniana zasada obowiązuje w większości krajów, do których wybierają się polscy kierowcy. Inaczej trzeba postąpić w Rosji, Rumunii,na Białorusi i Ukrainie. W tych krajach policja powinna zostać wezwana po każdym wypadku. O tej regule przypomina między innymi PBUK.

Szkody z krajów nienależących do strefy EOG trzeba zgłosić na miejscu

Dalszy przebieg procedury związanej ze szkodą wyrządzoną polskiemu kierowcy będzie zależał do tego, jaki jest kraj wypadku oraz rejestracji pojazdu należącego do sprawcy kolizji. Szkód wyrządzonych przez kierowców spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii nie można zgłaszać po powrocie do Polski.

Rozwinięcie tematu, jak zgłosić szkodę po kolizji za granicą znajdziesz tutaj: Zobacz też: Co robić po zagranicznym wypadku?

Na następnej stronie przeczytasz m.in. o obowiązkowym wyposażeniu pojazdów za granicą


Obowiązkowe wyposażenie samochodów za granicą a mandat

W wielu krajach europejskich obowiązują różne przepisy odnośnie wyposażenia obowiązkowego pojazdów. Czy wybierając się samochodem za granicę, musimy dostosować wyposażenie samochodu do wymogów przepisów w innych państwach?

Mandat za brak apteczki za granicą?

W świadomości kierowców wciąż żyją wspomnienia z wszelkiego rodzaju dzienników donoszących o mandatach, którymi karani są polscy kierowcy wjeżdżający na terytorium Niemiec. Chodziło o brak w wielu polskich samochodach apteczki, która stanowi obowiązkowe wyposażenie samochodów zarejestrowanych na terenie Niemiec.

Różnic w obowiązkowym wyposażeniu samochodów w poszczególnych krajach jest więcej i trzeba przyznać, że polskie prawo nie stawia wysoko poprzeczki polskim kierowcom. Dla przykładu we Francji w skład obowiązkowego wyposażenia samochodu wchodzą m.in. kamizelka odblaskowa oraz zestaw żarówek (do lamp, w których da się je samodzielnie wymienić). W Słowacji kierowcy muszą wozić ze sobą w samochodzie np. linkę holowniczą.

Czy to oznacza, że każdy kierowca wyjeżdżający za granicę samochodem zarejestrowanym w Polsce musi doposażyć swoje auto do wymagań każdego kraju, przez który będzie przejeżdżał?

Odpowiedź na zadane pytanie znajdziesz tutaj: Zobacz też: Obowiązkowe wyposażenie samochodów za granicą, a mandat

Podróżowanie z psem w samochodzie

Żeby podróżowanie samochodem z psem nie było kłopotliwe dla kierowcy oraz zwierzęcia, trzeba przyzwyczajać je do tego już od okresu szczenięcego.

Przewożenie psa w samochodzie – przyzwyczajanie psa do podróży

Mało który pies lubi podróżowanie samochodem. Czworonogi mają różne charaktery, jedne jest łatwiej przekonać do podróżowania autem, inne mniej. Osoby, które planują zabierać na samochodowe przejażdżki swojego zwierzaka, powinny zawczasu przygotować psa do transportu autem. Jak to zrobić?

Najlepiej sprawić, by podróż samochodem kojarzyła się psu z czymś przyjemnym. Dlatego nie jest dobrym pomysłem zabieranie czworonoga na pierwsze przejażdżki do weterynarza. Warto ustalić harmonogram tras i zabierać psa w miejsca, gdzie może się wybiegać, pobawić, tak, by podróże kojarzyły mu się zazwyczaj z czymś przyjemnym. Co ważne, najpierw zacznijmy od krótszych dystansów, stopniowo zwiększając czas podróży.

Ponadto, zanim wyruszymy z psem w podróż, zadbajmy o to, by był najedzony, ale nie podawajmy mu posiłku bezpośrednio przed wyjazdem.

Rozwinięcie tematu, jak przewozić psa w samochodzie znajdziesz tutaj: Zobacz też: Przewożenie psa w samochodzie

Przewożenie rowerów – który sposób jest najlepszy?

Jaki jest najlepszy (najbardziej ekonomiczny) sposób na przewiezienie rowerów samochodem? Czy najpopularniejsze bagażniki dachowe są w tym przypadku najlepsze?

Polacy coraz częściej podróżują na wakacje i krótkie urlopy z rowerami. Tym samym zwiększa się grono osób, które poszukują najlepszych sposobów na przewiezienie roweru, bądź kilku rowerów samochodem.

Odpowiedź na pytanie – który sposób na przewiezienie roweru jest najlepszy, nie jest jednoznaczna. Rynek oferuje wiele różnego rodzaju uchwytów i bagażników do przewożenia rowerów na samochodzie. To, z jednej strony, ułatwia sprawę, ale z drugiej, generuje więcej wątpliwości.

Najlepszy sposób na przewiezienie rowerów – ustal swoje potrzeby

Kluczową kwestią do odpowiedzi na pytanie postawione w tytule jest to, czy najlepszym sposobem na przewiezienie roweru jest sposób najtańszy, czy najwygodniejszy. Inną, ale równie istotną jest fakt, czy chcemy przewieźć jeden rower, czy kilka. Dlatego w dalszej części tekstu zasugerujemy, który sposób na przewiezienie roweru jest najlepszy w odniesieniu do różnych sytuacji.

Najoszczędniejszy sposób na przewiezienie rowerów

Jeżeli jedynym priorytetem jest uzyskanie możliwie niskiego zużycia paliwa podczas przewozu rowerów,  najlepiej je przewieźć w środku samochodu, odpowiednio zabezpieczając przed przesuwaniem. Nie zawsze mamy taką możliwość

O pozostałych sposobach na przewożenie roweru przeczytasz tutaj: Zobacz też: Przewożenie rowerów - który sposób jest najlepszy?

Na następnej stronie przeczytasz m.in. o tym co jeść w trakcie podróży


Dieta kierowcy, czyli co jeść w trakcie podróży?

Wyższa sprawność za kierownicą, lepsza koncentracja i skuteczna walka z sennością w trakcie jazdy autem – to zalety prawidłowej diety kierowcy. Co warto zjeść przed podróżą, aby ograniczyć ryzyko zaśnięcia za kierownicą?

Wakacyjne podróże samochodem mają to do siebie, że są zazwyczaj znacznie dłuższe od tych na co dzień. Przeciętny polski turysta zanim osiągnie cel podróży, pokonuje dystans przeszło 300 km w jedną stronę. Oznacza to, że w aucie spędzi ok. czterech godzin. Nierzadko czas ten znacznie się wydłuża. To sprawia, że kierowca potrzebuje dużo energii. Co zatem zmotoryzowani powinni uwzględnić w swojej diecie, aby dowieźć bezpiecznie do celu siebie i swoich pasażerów?

Wysokoenergetyczna dieta

Intensywna praca mózgu i poszczególnych organów ciała w trakcie jazdy autem wymaga zastosowania diety wysokoenergetycznej. Należy jednak unikać prostych cukrów, które pobudzają na krótko nasz organizm do pracy, ale po kilkunastu minutach nasilają uczucie zmęczenia (w wyniku podwyższenia produkcji insuliny w organizmie). Dlatego warto wykluczyć z diety wszelkiego rodzaju słodycze. Można zastąpić je orzechami i miodem. Zacznijmy jednak od początku.

O tym, co zjeść na śniadanie przed podróżą i jaki posiłek w trakcie, przeczytasz tutaj: Zobacz też: Dieta dla kierowcy - wysokoenergetyczna żywność

Ograniczenia prędkości i obowiązkowe wyposażenie pojazdów w wybranych krajach europejskich

Ograniczenia prędkości w Austrii

Dopuszczalne prędkości w Austrii

Teren zabudowany

Poza terenem zabudowanym

Autostrady

Sam. osobowy

50 km/h*

100 km/h

130 km/h

Sam. osobowy
z przyczepą

50 km/h

80 km/h/100 km/h**

100 km/h

*w niektórych miastach obowiązują strefy z ograniczeniem do 30 km/h

**100 km/h dla pojazdów ciągnących przyczepę o masie poniżej 750 kg

Wymagane dodatkowe wyposażenie (względem wymaganego w Polsce) i wybrane lokalne przepisy w Austrii:

  • kamizelki odblaskowe dla wszystkich pasażerów (przechowywane w przedziale pasażerskim),
  • apteczka,
  • podróżując z przyczepą, trzeba zabrać dodatkowy trójkąt ostrzegawczy, jeżeli przyczepa jest szersza od samochodu, konieczność zamontowania dodatkowych lusterek bocznych,
  • Światła mijania trzeba mieć włączone jedynie po zmroku i w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza w ciągu dnia.

Ograniczenia prędkości w Bułgarii

Dopuszczalne prędkości w Bułgarii

Teren zabudowany

Poza terenem zabudowanym

Autostrady

Drogi ekspresowe

Sam. osobowy

50 km/h

90 km/h

130 km/h*

120 km/h

Sam. osobowy z przyczepą

50 km/h

70 km/h

100 km/h

90 km/h

* na nowych odcinkach autostrad limit jest zwiększony do 140 km/h

Wymagane dodatkowe wyposażenie (względem wymaganego w Polsce) i wybrane lokalne przepisy w Bułgarii:

  • kamizelki odblaskowe dla wszystkich pasażerów (przechowywane w przedziale pasażerskim),
  • apteczka,
  • podróżując z przyczepą, trzeba zabrać dodatkowy trójkąt ostrzegawczy, jeżeli przyczepa jest szersza od samochodu, konieczność zamontowania dodatkowych lusterek bocznych,
  • obowiązek jazdy na światłach mijania przez całą dobę od 1 listopada do 31 marca.

Na następnej stronie przeczytasz m.in. o przepisach obowiązujących w Chorwacji


Ograniczenia prędkości w Chorwacji

Dopuszczalne prędkości w Chorwacji

Teren zabudowany

Poza terenem zabudowanym

Autostrady

Drogi Ekspresowe

Sam. osobowy

50 km/h

90 km/h

130 km/h

110 km/h

Sam. osobowy z przyczepą

50 km/h

80 km/h

90km/h

80 km/h

Wymagane dodatkowe wyposażenie (względem wymaganego w Polsce) i wybrane lokalne przepisy w Chorwacji:

  • kamizelki odblaskowe dla wszystkich pasażerów (przechowywane w przedziale pasażerskim),
  • apteczka,
  • podróżując z przyczepą, trzeba zabrać dodatkowy trójkąt ostrzegawczy, jeżeli przyczepa jest szersza od samochodu, konieczność zamontowania dodatkowych lusterek bocznych,
  • komplet żarówek na zmianę,
  • obowiązek jazdy na światłach mijania przez całą dobę od 15 listopada do 15 kwietnia.

Ograniczenia prędkości w Czarnogórze

Dopuszczalne prędkości w Czarnogórze

Teren zabudowany

Poza terenem zabudowanym

Drogi Ekspresowe

Sam. osobowy

50 km/h

80 km/h

100 km/h

Sam. osobowy z przyczepą

50 km/h

80 km/h

80 km/h

Wymagane dodatkowe wyposażenie (względem wymaganego w Polsce) i wybrane lokalne przepisy w Czarnogórze:

  • kamizelki odblaskowe dla wszystkich pasażerów (przechowywane w przedziale pasażerskim),
  • apteczka,
  • podróżując z przyczepą, trzeba zabrać dodatkowy trójkąt ostrzegawczy, jeżeli przyczepa jest szersza od samochodu, konieczność zamontowania dodatkowych lusterek bocznych,
  • komplet żarówek na zmianę,
  • obowiązkowa jazda na światłach mijania,
  • zielona karta.

Ograniczenia prędkości w Czechach

Dopuszczalne prędkości w Czechach

Teren zabudowany

Poza terenem zabudowanym

Autostrady

Drogi Ekspresowe

Sam. osobowy

50 km/h

90 km/h

130 km/h

110 km/h

Sam. osobowy z przyczepą

50 km/h

80 km/h

80 km/h

80 km/h

Wymagane dodatkowe wyposażenie (względem wymaganego w Polsce) i wybrane lokalne przepisy w Czechach:

  • kamizelki odblaskowe dla wszystkich pasażerów (przechowywane w przedziale pasażerskim),
  • apteczka,
  • podróżując z przyczepą, trzeba zabrać dodatkowy trójkąt ostrzegawczy, jeżeli przyczepa jest szersza od samochodu, konieczność zamontowania dodatkowych lusterek bocznych,
  • komplet żarówek na zmianę,
  • komplet bezpieczników,
  • koło zapasowe lub zestaw naprawczy,
  • obowiązkowa jazda na światłach mijania.

Ograniczenia prędkości we Francji

Dopuszczalne prędkości we Francji

Teren zabudowany

Poza terenem zabudowanym

Autostrady

Drogi Ekspresowe

Sam. osobowy

50 km/h

90 km/h**

130 km/h*

110 km/h

Sam. osobowy z przyczepą

50 km/h

90 km/h**

130 km/h*

110 km/h

*na mokrej nawierzchni 110 km/h **na mokrej nawierzchni 80 km/h

Wymagane dodatkowe wyposażenie (względem wymaganego w Polsce) i wybrane lokalne przepisy we Francji:

  • kamizelki odblaskowe dla wszystkich pasażerów (przechowywane w przedziale pasażerskim),
  • komplet żarówek na zmianę,
  • podróżując z przyczepą, trzeba zabrać dodatkowy trójkąt ostrzegawczy, jeżeli przyczepa jest szersza od samochodu, konieczność zamontowania dodatkowych lusterek bocznych.

Na następnej stronie przeczytasz o m.in. o przepisach drogowych we Włoszech


Ograniczenia prędkości w Niemczech

Dopuszczalne prędkości w Niemczech

Teren zabudowany

Poza terenem zabudowanym

Autostrady

Drogi Ekspresowe

Sam. osobowy

50 km/h

100 km/h

bez ograniczeń*

130 km/h

Sam. osobowy z przyczepą

50 km/h

80 km/h

100 km/h

100 km/h

*prędkość zalecana to 130 km/h

Wymagane dodatkowe wyposażenie (względem wymaganego w Polsce) i wybrane lokalne przepisy w Niemczech:

  • kamizelki odblaskowe dla wszystkich pasażerów (przechowywane w przedziale pasażerskim),
  • apteczka,
  • podróżując z przyczepą, trzeba zabrać dodatkowy trójkąt ostrzegawczy, jeżeli przyczepa jest szersza od samochodu, konieczność zamontowania dodatkowych lusterek bocznych,
  • naklejka informująca o emisji spalin w przypadku wjazdu do centrów niektórych miast.

Ograniczenia prędkości w Słowacji

Dopuszczalne prędkości w Słowacji

Teren zabudowany

Poza terenem zabudowanym

Autostrady

Drogi Ekspresowe

Sam. osobowy

50 km/h

90 km/h

130 km/h

130 km/h

Sam. osobowy z przyczepą

50 km/h

90 km/h

90 km/h

90 km/h

Wymagane dodatkowe wyposażenie (względem wymaganego w Polsce) i wybrane lokalne przepisy w Słowacji:

  • kamizelki odblaskowe dla wszystkich pasażerów (przechowywane w przedziale pasażerskim),
  • apteczka,
  • podróżując z przyczepą, trzeba zabrać dodatkowy trójkąt ostrzegawczy, jeżeli przyczepa jest szersza od samochodu, konieczność zamontowania dodatkowych lusterek bocznych,
  • koło zapasowe lub zestaw naprawczy,
  • lewarek,
  • komplet bezpieczników,
  • linka holownicza,
  • obowiązkowa jazda na światłach mijania.

Ograniczenia prędkości na Węgrzech

Dopuszczalne prędkości na Węgrzech

Teren zabudowany

Poza terenem zabudowanym

Autostrady

Drogi Ekspresowe

Sam. osobowy

50 km/h

90 km/h

130 km/h

110 km/h

Sam. osobowy z przyczepą

50 km/h

70 km/h

80 km/h

70 km/h

Wymagane dodatkowe wyposażenie (względem wymaganego w Polsce) i wybrane lokalne przepisy na Węgrzech:

  • kamizelki odblaskowe dla wszystkich pasażerów (przechowywane w przedziale pasażerskim),
  • apteczka,
  • linka holownicza,
  • obowiązkowa jazda na światłach mijania.

Ograniczenia prędkości we Włoszech

Dopuszczalne prędkości we Włoszech

Teren zabudowany

Poza terenem zabudowanym

Autostrady

Drogi Ekspresowe

Sam. osobowy

50 km/h

90 km/h

130 km/h

110 km/h

Sam. osobowy z przyczepą

50 km/h

70 km/h

80 km/h

70 km/h

Wymagane dodatkowe wyposażenie (względem wymaganego w Polsce) i wybrane lokalne przepisy we Włoszech:

  • kamizelki odblaskowe dla wszystkich pasażerów (przechowywane w przedziale pasażerskim),
  • obowiązkowa jazda na światłach mijania,
  • podróżując z przyczepą, trzeba zabrać dodatkowy trójkąt ostrzegawczy, jeżeli przyczepa jest szersza od samochodu, konieczność zamontowania dodatkowych lusterek bocznych.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Czy polisa OC, AC obejmuje bagaż w samochodzie?
    Czy polisa OC, AC obejmuje bagaż w samochodzie? Niestety nie dla każdego kierowcy będziemy mieli dobre informacje...
    Taryfikator punktów karnych 2022. Aktualna tabela!
    Taryfikator punktów karnych 2022? Tak, mamy najnowszą tabelę z punktami karnymi. A wszystko za sprawą projektu rozporządzenia. Został opublikowany.
    Narzędzia do warsztatu na... Oscara. Oscara designu!
    Narzędzia do warsztatu samochodowego nie muszą być nudne czy brzydkie. Ten zestaw otrzymał właśnie nagrodę Red Dot za wzornictwo.
    Opony z butelki. Butelki wyłowionej z Bałtyku. Pomysł Continentala
    Opony z butelki? Continental już takie produkuje. Teraz będzie jednak używać butelek wyłowionych z Bałtyku. Musisz jednak pomóc. Wystarczy aplikacja.
    Blackout i ładowanie samochodu elektrycznego. Realny problem?
    Blackout i ładowanie samochodu elektrycznego, czyli dziś porozmawiamy o realnych obawach potencjalnych nabywców aut zasilanych prądem.
    Wspólne przejazdy samochodem. Carpooling w modzie w Polsce
    Wspólne przejazdy samochodem? Od lat już trwa nowa moda na podróżowanie w Polsce. A modą tą jest właśnie carpooling.
    Mercedes EQS SUV. Cena w Polsce od 590 800 zł
    Mercedes EQS SUV i cena? To zdecydowanie drażliwy temat. Cennik elektrycznego SUV-a na polskim rynku steruje bowiem od prawie 600 tys. zł.
    Mandat za parkowanie na drodze wewnętrznej
    Mandat za parkowanie na drodze wewnętrznej? Dziś zastanowimy się nad tym czy jest możliwy, a jak tak to ile wynosi. Co mówią przepisy?
    Ile jest fotoradarów w Polsce? A ile w Europie?
    Ile jest fotoradarów w Polsce? Dokładnie 587. Jak jednak ta liczba wypada na tle innych krajów Europy? W Wielkiej Brytanii jest ich 10-krotnie więcej.
    Przyczyny zużycia opon? Oto główni zabójcy ogumienia
    Przyczyny zużycia opon? Lista jest dość długa. Warto ją jednak poznać. W ten sposób kierujący może przedłużyć czas życia ogumienia w swoim aucie.
    Strefy czystego transportu w Polsce. Kto będzie pionierem?
    Strefy czystego transportu w Polsce. Co oznaczają? Czemu kierowcy ich nie chcą? I które miasto utworzy pierwszą? Sprawdźmy.
    Mandaty w wakacje 2022. Mamy rekordzistę. To OPP z Lublina
    Mandaty w wakacje 2022 nie będą niskie? Tylko w lipcu przekonało się o tym prawie 114 tys. kierowców. Tyle złapały rejestratory systemu CANARD ITD.
    Opłata za odholowanie pojazdu 2023. Nowe stawki!
    Opłata za odholowanie pojazdu 2023 jest już znana. Po 1 stycznia kierowcy mogą się spodziewać... podwyżek. Sprawdźmy jak duże będą.
    Rozbieżne stawki podatku od podziemnych miejsc garażowych. MF nie planuje zmian
    Nadal wpływają skargi do RPO na odmienne stawki podatku od podziemnych stanowisk garażowych w budynkach wielorodzinnych. Podatek zależy od tego, czy jest to odrębna własność, czy tzw. pomieszczenie przynależne do lokalu mieszkalnego. Marcin Wiącek zwraca uwagę na ten problem minister finansów Magdalenie Rzeczkowskiej.
    Płatność za paliwo przy dystrybutorze... jest możliwa!
    Płatność za paliwo przy dystrybutorze? To możliwe. Podjeżdżasz na stację, tankujesz paliwo, naciskasz przycisk w telefonie i odjeżdżasz.
    Kara za brak OC 2023. Podwyżka i to dwukrotna!
    Kara za brak OC w roku 2023 wzrośnie i to... dwukrotnie. Tak, dwukrotnie. Czemu tak się stanie i jak wysokiego skoku opłaty można się spodziewać?
    Strajk egzaminatorów WORD. Bez egzaminów od 8 sierpnia
    Strajk egzaminatorów WORD? Tak, powracają oni do protestu od poniedziałku 8 sierpnia. To oznacza, że egzaminy na prawo jazdy nie będą się odbywać.
    Benzyna E10. Czym jest i czy jest szkodliwa dla silnika?
    Benzyna E10. Ma się ona stać jednym z rozwiązań problemów paliwowych. Czym jednak tak właściwie jest i czy silniki w autach ją wytrzymają?
    Polski Ład 2.0 od lipca – czy przewoźnicy na nim zyskają?
    Rozliczanie pracowników od nowego roku 2022 przysporzyło problemów niejednemu pracodawcy i księgowemu. Chociaż z założenia Polski Ład miał uprościć dotychczasowy system podatkowy i obniżyć ich wysokość, zmiana przepisów od stycznia jeszcze bardziej go skomplikowała.
    Wakacyjne podróże samochodem a ubezpieczenie
    Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe dla posiadacza każdego pojazdu mechanicznego. Istnieją jednak jeszcze dobrowolne ubezpieczenia komunikacyjne, m.in. AC, Assistance i NNW. Wakacje to wzmożony okres korzystania z auta w Polsce i za granicą, więc warto się nad nimi zastanowić. Co należy wiedzieć, aby uniknąć niepotrzebnych kosztów nieprzewidzianego zdarzenia podczas podróży?
    Pierwsza obniżka cen na rynku samochodów używanych od dwóch lat
    AURES Holdings obniżył ceny 1700 aut używanych w sieci AAA AUTO, a łączna kwota aktualnych rabatów wynosi 2 mln złotych.
    Wakacyjna podróż samochodem elektrycznym, 5 rad na urlop bez stresu
    Coraz więcej kierowców wybiera samochody elektryczne. W czasie dalszych podróży zmagają się oni z ograniczeniami związanymi z zasięgiem oraz czasem ładowania pojazdów. Ekspert z SEAT S.A. daje 5 cennych wskazówek, jak w pełni wykorzystać podróże w 100% elektryczne. Planowanie trasy, racjonalne korzystanie z klimatyzacji i utrzymywanie poziomu naładowania baterii między 30% a 80% - to tylko niektóre z jego zaleceń.
    Polisa dla auta elektrycznego
    AC jest szczególnie ważne dla samochodów elektrycznych. Na co zwrócić uwagę?
    Jakie auta najchętniej wybierają przedsiębiorcy?
    Badania Automarket.pl wskazują, że 78 proc. przedsiębiorców poszukuje nowego auta, ale aktualna sytuacja powoduje, że skupiają się na rynku wtórnym – wg danych platformy ponad połowa przedsiębiorców decyduje się na pojazdy w wieku 4-5 lat, a tylko 12 proc. na roczne auta. Wg PZPM w czerwcu 2022 roku liczba rejestracji nowych aut osobowych na REGON była o 15,2 proc. niższa niż rok wcześniej. Przedsiębiorcy stanowią jednak 71 proc. rynku.
    Cena paliwa a pensja. Ile kilometrów można przejechać za średnią krajową w krajach UE
    Obywatel Luksemburga przejedzie za dzienny zarobek trzy razy więcej kilometrów niż Polak. Rosnące ceny benzyny ograniczają możliwości Europejczyków w kwestii podróżowania.