REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochodem po Europie - poradnik dla kierowców

Tomasz Korniejew
Podróżowanie samochodem po europie to wspaniały pomysł na spędzenie wakacji. Aby podróż minęła bez przeszkód warto zapoznać się z wymogami odnośnie ubezpieczenia pojazdu, podstawowymi przepisami, a także dowiedzieć się jakie posiłki spożywać podczas podróży. Przedstawiamy nasz obszerny poradnik.
Podróżowanie samochodem po europie to wspaniały pomysł na spędzenie wakacji. Aby podróż minęła bez przeszkód warto zapoznać się z wymogami odnośnie ubezpieczenia pojazdu, podstawowymi przepisami, a także dowiedzieć się jakie posiłki spożywać podczas podróży. Przedstawiamy nasz obszerny poradnik.

REKLAMA

REKLAMA

Podróżowanie samochodem po europie to wspaniały pomysł na spędzenie wakacji. Aby podróż minęła bez przeszkód warto zapoznać się z wymogami odnośnie ubezpieczenia pojazdu, podstawowymi przepisami, a także dowiedzieć się jakie posiłki spożywać podczas podróży. Przedstawiamy nasz obszerny poradnik.

Do jakich krajów musimy zabrać zieloną kartę i co to jest ubezpieczenie graniczne?

W wielu krajach Europy sankcje za brak obowiązkowego OC są znacznie bardziej surowe niż kary nakładane przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Koszty dla nieubezpieczonego kierowcy z Polski drastycznie rosną, jeżeli spowoduje on wypadek poza granicami naszego kraju. Dlatego przed rozpoczęciem wakacyjnych wojaży warto poznać kilka ważnych faktów na temat honorowania polskiej polisy OC za granicą, zielonej karty oraz ubezpieczenia granicznego.

REKLAMA

Polak wyjeżdżający do krajów UE nie potrzebuje już dodatkowych polis

Przed 1 maja 2004 r. polski kierowca wyjeżdżający za granicę zawsze potrzebował dodatkowego ubezpieczenia w formie zielonej karty. Tak zwany System Zielonej Karty obecnie obejmuje 46 krajów z Europy, Afryki i Azji. Jego państwa członkowskie zrzeszyły się, aby lepiej i sprawniej likwidować szkody komunikacyjne (na bazie krajowych polis OC). Część krajów z Systemu Zielonej Karty dodatkowo podpisało tzw. Porozumienie Wielostronne. Dzięki wspomnianemu porozumieniu możliwe jest wzajemne honorowanie krajowych ubezpieczeń OC, bez dodatkowego certyfikatu w formie zielonej karty. Polska przystąpiła do Porozumienia Wielostronnego w maju 2004 r. (wraz z akcesją do UE). Dlatego Polak jadący do krajów Unii Europejskiej i niektórych innych państw (np. Serbii, Norwegii oraz Szwajcarii), nie potrzebuje  zielonej karty (patrz poniższa tabela). Dodatkowa polisa wciąż jest jednak konieczna dla osób wjeżdżających do Turcji, Rosji, Mołdawii, Ukrainy i Białorusi oraz niektórych państw bałkańskich (Albanii, Macedonii, Czarnogóry, Bośni i Hercegowiny). 

Polisa graniczna to awaryjne i znacznie bardziej kosztowne rozwiązanie

Nie wszyscy kierowcy wybierający się do kraju, w którym potrzebna jest zielona karta, pamiętają o obowiązku posiadania dodatkowego dokumentu. Jeżeli wystąpi taka sytuacja (polski kierowca zapomni o zielonej karcie),   może on  kontynuować podróż za granicą po wykupieniu specjalnej polisy granicznej (np. na 15 dni lub 30 dni).

Rozwinięcie tematu polisy granicznej znajdziesz tutaj: Zobacz też: Zielona Karta i polisa graniczna - kiedy będzie dodatkowym kosztem wakacji?

Co robić po wypadku za granicą?

Jeśli dojdzie do wypadku poza granicami naszego kraju, kierowca powinien wiedzieć, jak się zachować. Inaczej powinien postępować za wschodnią, a inaczej za zachodnią granicą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wypadek za granicą – co dalej?

REKLAMA

Każdy wypadek drogowy jest źródłem zrozumiałego stresu. Zdenerwowanie kierowcy może być jeszcze większe, jeżeli kolizja miała miejsce poza granicami naszego kraju. W takim przypadku jest uruchamiana specjalna procedura. Szkody zostają zlikwidowane dzięki współpracy krajowych i zagranicznych ubezpieczycieli.

Osoba, która spowodowała wypadek za granicą, nie musi się obawiać problemów, o ile posiada ubezpieczenie OC respektowane w danym kraju lub polisę graniczną albo zieloną kartę. Warto zdawać sobie sprawę, że likwidacja zagranicznej szkody będzie o wiele łatwiejsza, jeżeli uczestnicy wypadku wymienią się potrzebnymi informacjami i przygotują wspólne oświadczenie.

Za wschodnią granicą policję trzeba wezwać do każdego wypadku

Zachowanie kierowców po zabezpieczeniu miejsca wypadku jest bardzo ważne. Kierowcy zwykle nie muszą wzywać policji, jeżeli wystąpiła tylko niewielka szkoda majątkowa (np. wgnieciony błotnik). Interwencja stróżów prawa jest nieodzowna, gdy auto zostało poważnie zniszczone albo miały miejsce szkody osobowe (tzn. uszkodzenia ciała). Wspomniana zasada obowiązuje w większości krajów, do których wybierają się polscy kierowcy. Inaczej trzeba postąpić w Rosji, Rumunii,na Białorusi i Ukrainie. W tych krajach policja powinna zostać wezwana po każdym wypadku. O tej regule przypomina między innymi PBUK.

Szkody z krajów nienależących do strefy EOG trzeba zgłosić na miejscu

Dalszy przebieg procedury związanej ze szkodą wyrządzoną polskiemu kierowcy będzie zależał do tego, jaki jest kraj wypadku oraz rejestracji pojazdu należącego do sprawcy kolizji. Szkód wyrządzonych przez kierowców spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii nie można zgłaszać po powrocie do Polski.

Rozwinięcie tematu, jak zgłosić szkodę po kolizji za granicą znajdziesz tutaj: Zobacz też: Co robić po zagranicznym wypadku?

Na następnej stronie przeczytasz m.in. o obowiązkowym wyposażeniu pojazdów za granicą


Obowiązkowe wyposażenie samochodów za granicą a mandat

W wielu krajach europejskich obowiązują różne przepisy odnośnie wyposażenia obowiązkowego pojazdów. Czy wybierając się samochodem za granicę, musimy dostosować wyposażenie samochodu do wymogów przepisów w innych państwach?

Mandat za brak apteczki za granicą?

REKLAMA

W świadomości kierowców wciąż żyją wspomnienia z wszelkiego rodzaju dzienników donoszących o mandatach, którymi karani są polscy kierowcy wjeżdżający na terytorium Niemiec. Chodziło o brak w wielu polskich samochodach apteczki, która stanowi obowiązkowe wyposażenie samochodów zarejestrowanych na terenie Niemiec.

Różnic w obowiązkowym wyposażeniu samochodów w poszczególnych krajach jest więcej i trzeba przyznać, że polskie prawo nie stawia wysoko poprzeczki polskim kierowcom. Dla przykładu we Francji w skład obowiązkowego wyposażenia samochodu wchodzą m.in. kamizelka odblaskowa oraz zestaw żarówek (do lamp, w których da się je samodzielnie wymienić). W Słowacji kierowcy muszą wozić ze sobą w samochodzie np. linkę holowniczą.

Czy to oznacza, że każdy kierowca wyjeżdżający za granicę samochodem zarejestrowanym w Polsce musi doposażyć swoje auto do wymagań każdego kraju, przez który będzie przejeżdżał?

Odpowiedź na zadane pytanie znajdziesz tutaj: Zobacz też: Obowiązkowe wyposażenie samochodów za granicą, a mandat

Podróżowanie z psem w samochodzie

Żeby podróżowanie samochodem z psem nie było kłopotliwe dla kierowcy oraz zwierzęcia, trzeba przyzwyczajać je do tego już od okresu szczenięcego.

Przewożenie psa w samochodzie – przyzwyczajanie psa do podróży

Mało który pies lubi podróżowanie samochodem. Czworonogi mają różne charaktery, jedne jest łatwiej przekonać do podróżowania autem, inne mniej. Osoby, które planują zabierać na samochodowe przejażdżki swojego zwierzaka, powinny zawczasu przygotować psa do transportu autem. Jak to zrobić?

Najlepiej sprawić, by podróż samochodem kojarzyła się psu z czymś przyjemnym. Dlatego nie jest dobrym pomysłem zabieranie czworonoga na pierwsze przejażdżki do weterynarza. Warto ustalić harmonogram tras i zabierać psa w miejsca, gdzie może się wybiegać, pobawić, tak, by podróże kojarzyły mu się zazwyczaj z czymś przyjemnym. Co ważne, najpierw zacznijmy od krótszych dystansów, stopniowo zwiększając czas podróży.

Ponadto, zanim wyruszymy z psem w podróż, zadbajmy o to, by był najedzony, ale nie podawajmy mu posiłku bezpośrednio przed wyjazdem.

Rozwinięcie tematu, jak przewozić psa w samochodzie znajdziesz tutaj: Zobacz też: Przewożenie psa w samochodzie

Przewożenie rowerów – który sposób jest najlepszy?

Jaki jest najlepszy (najbardziej ekonomiczny) sposób na przewiezienie rowerów samochodem? Czy najpopularniejsze bagażniki dachowe są w tym przypadku najlepsze?

Polacy coraz częściej podróżują na wakacje i krótkie urlopy z rowerami. Tym samym zwiększa się grono osób, które poszukują najlepszych sposobów na przewiezienie roweru, bądź kilku rowerów samochodem.

Odpowiedź na pytanie – który sposób na przewiezienie roweru jest najlepszy, nie jest jednoznaczna. Rynek oferuje wiele różnego rodzaju uchwytów i bagażników do przewożenia rowerów na samochodzie. To, z jednej strony, ułatwia sprawę, ale z drugiej, generuje więcej wątpliwości.

Najlepszy sposób na przewiezienie rowerów – ustal swoje potrzeby

Kluczową kwestią do odpowiedzi na pytanie postawione w tytule jest to, czy najlepszym sposobem na przewiezienie roweru jest sposób najtańszy, czy najwygodniejszy. Inną, ale równie istotną jest fakt, czy chcemy przewieźć jeden rower, czy kilka. Dlatego w dalszej części tekstu zasugerujemy, który sposób na przewiezienie roweru jest najlepszy w odniesieniu do różnych sytuacji.

Najoszczędniejszy sposób na przewiezienie rowerów

Jeżeli jedynym priorytetem jest uzyskanie możliwie niskiego zużycia paliwa podczas przewozu rowerów,  najlepiej je przewieźć w środku samochodu, odpowiednio zabezpieczając przed przesuwaniem. Nie zawsze mamy taką możliwość

O pozostałych sposobach na przewożenie roweru przeczytasz tutaj: Zobacz też: Przewożenie rowerów - który sposób jest najlepszy?

Na następnej stronie przeczytasz m.in. o tym co jeść w trakcie podróży


Dieta kierowcy, czyli co jeść w trakcie podróży?

Wyższa sprawność za kierownicą, lepsza koncentracja i skuteczna walka z sennością w trakcie jazdy autem – to zalety prawidłowej diety kierowcy. Co warto zjeść przed podróżą, aby ograniczyć ryzyko zaśnięcia za kierownicą?

Wakacyjne podróże samochodem mają to do siebie, że są zazwyczaj znacznie dłuższe od tych na co dzień. Przeciętny polski turysta zanim osiągnie cel podróży, pokonuje dystans przeszło 300 km w jedną stronę. Oznacza to, że w aucie spędzi ok. czterech godzin. Nierzadko czas ten znacznie się wydłuża. To sprawia, że kierowca potrzebuje dużo energii. Co zatem zmotoryzowani powinni uwzględnić w swojej diecie, aby dowieźć bezpiecznie do celu siebie i swoich pasażerów?

Wysokoenergetyczna dieta

Intensywna praca mózgu i poszczególnych organów ciała w trakcie jazdy autem wymaga zastosowania diety wysokoenergetycznej. Należy jednak unikać prostych cukrów, które pobudzają na krótko nasz organizm do pracy, ale po kilkunastu minutach nasilają uczucie zmęczenia (w wyniku podwyższenia produkcji insuliny w organizmie). Dlatego warto wykluczyć z diety wszelkiego rodzaju słodycze. Można zastąpić je orzechami i miodem. Zacznijmy jednak od początku.

O tym, co zjeść na śniadanie przed podróżą i jaki posiłek w trakcie, przeczytasz tutaj: Zobacz też: Dieta dla kierowcy - wysokoenergetyczna żywność

Ograniczenia prędkości i obowiązkowe wyposażenie pojazdów w wybranych krajach europejskich

Ograniczenia prędkości w Austrii

Dopuszczalne prędkości w Austrii

Teren zabudowany

Poza terenem zabudowanym

Autostrady

Sam. osobowy

50 km/h*

100 km/h

130 km/h

Sam. osobowy
z przyczepą

50 km/h

80 km/h/100 km/h**

100 km/h

*w niektórych miastach obowiązują strefy z ograniczeniem do 30 km/h

**100 km/h dla pojazdów ciągnących przyczepę o masie poniżej 750 kg

Wymagane dodatkowe wyposażenie (względem wymaganego w Polsce) i wybrane lokalne przepisy w Austrii:

  • kamizelki odblaskowe dla wszystkich pasażerów (przechowywane w przedziale pasażerskim),
  • apteczka,
  • podróżując z przyczepą, trzeba zabrać dodatkowy trójkąt ostrzegawczy, jeżeli przyczepa jest szersza od samochodu, konieczność zamontowania dodatkowych lusterek bocznych,
  • Światła mijania trzeba mieć włączone jedynie po zmroku i w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza w ciągu dnia.

Ograniczenia prędkości w Bułgarii

Dopuszczalne prędkości w Bułgarii

Teren zabudowany

Poza terenem zabudowanym

Autostrady

Drogi ekspresowe

Sam. osobowy

50 km/h

90 km/h

130 km/h*

120 km/h

Sam. osobowy z przyczepą

50 km/h

70 km/h

100 km/h

90 km/h

* na nowych odcinkach autostrad limit jest zwiększony do 140 km/h

Wymagane dodatkowe wyposażenie (względem wymaganego w Polsce) i wybrane lokalne przepisy w Bułgarii:

  • kamizelki odblaskowe dla wszystkich pasażerów (przechowywane w przedziale pasażerskim),
  • apteczka,
  • podróżując z przyczepą, trzeba zabrać dodatkowy trójkąt ostrzegawczy, jeżeli przyczepa jest szersza od samochodu, konieczność zamontowania dodatkowych lusterek bocznych,
  • obowiązek jazdy na światłach mijania przez całą dobę od 1 listopada do 31 marca.

Na następnej stronie przeczytasz m.in. o przepisach obowiązujących w Chorwacji


Ograniczenia prędkości w Chorwacji

Dopuszczalne prędkości w Chorwacji

Teren zabudowany

Poza terenem zabudowanym

Autostrady

Drogi Ekspresowe

Sam. osobowy

50 km/h

90 km/h

130 km/h

110 km/h

Sam. osobowy z przyczepą

50 km/h

80 km/h

90km/h

80 km/h

Wymagane dodatkowe wyposażenie (względem wymaganego w Polsce) i wybrane lokalne przepisy w Chorwacji:

  • kamizelki odblaskowe dla wszystkich pasażerów (przechowywane w przedziale pasażerskim),
  • apteczka,
  • podróżując z przyczepą, trzeba zabrać dodatkowy trójkąt ostrzegawczy, jeżeli przyczepa jest szersza od samochodu, konieczność zamontowania dodatkowych lusterek bocznych,
  • komplet żarówek na zmianę,
  • obowiązek jazdy na światłach mijania przez całą dobę od 15 listopada do 15 kwietnia.

Ograniczenia prędkości w Czarnogórze

Dopuszczalne prędkości w Czarnogórze

Teren zabudowany

Poza terenem zabudowanym

Drogi Ekspresowe

Sam. osobowy

50 km/h

80 km/h

100 km/h

Sam. osobowy z przyczepą

50 km/h

80 km/h

80 km/h

Wymagane dodatkowe wyposażenie (względem wymaganego w Polsce) i wybrane lokalne przepisy w Czarnogórze:

  • kamizelki odblaskowe dla wszystkich pasażerów (przechowywane w przedziale pasażerskim),
  • apteczka,
  • podróżując z przyczepą, trzeba zabrać dodatkowy trójkąt ostrzegawczy, jeżeli przyczepa jest szersza od samochodu, konieczność zamontowania dodatkowych lusterek bocznych,
  • komplet żarówek na zmianę,
  • obowiązkowa jazda na światłach mijania,
  • zielona karta.

Ograniczenia prędkości w Czechach

Dopuszczalne prędkości w Czechach

Teren zabudowany

Poza terenem zabudowanym

Autostrady

Drogi Ekspresowe

Sam. osobowy

50 km/h

90 km/h

130 km/h

110 km/h

Sam. osobowy z przyczepą

50 km/h

80 km/h

80 km/h

80 km/h

Wymagane dodatkowe wyposażenie (względem wymaganego w Polsce) i wybrane lokalne przepisy w Czechach:

  • kamizelki odblaskowe dla wszystkich pasażerów (przechowywane w przedziale pasażerskim),
  • apteczka,
  • podróżując z przyczepą, trzeba zabrać dodatkowy trójkąt ostrzegawczy, jeżeli przyczepa jest szersza od samochodu, konieczność zamontowania dodatkowych lusterek bocznych,
  • komplet żarówek na zmianę,
  • komplet bezpieczników,
  • koło zapasowe lub zestaw naprawczy,
  • obowiązkowa jazda na światłach mijania.

Ograniczenia prędkości we Francji

Dopuszczalne prędkości we Francji

Teren zabudowany

Poza terenem zabudowanym

Autostrady

Drogi Ekspresowe

Sam. osobowy

50 km/h

90 km/h**

130 km/h*

110 km/h

Sam. osobowy z przyczepą

50 km/h

90 km/h**

130 km/h*

110 km/h

*na mokrej nawierzchni 110 km/h **na mokrej nawierzchni 80 km/h

Wymagane dodatkowe wyposażenie (względem wymaganego w Polsce) i wybrane lokalne przepisy we Francji:

  • kamizelki odblaskowe dla wszystkich pasażerów (przechowywane w przedziale pasażerskim),
  • komplet żarówek na zmianę,
  • podróżując z przyczepą, trzeba zabrać dodatkowy trójkąt ostrzegawczy, jeżeli przyczepa jest szersza od samochodu, konieczność zamontowania dodatkowych lusterek bocznych.

Na następnej stronie przeczytasz o m.in. o przepisach drogowych we Włoszech


Ograniczenia prędkości w Niemczech

Dopuszczalne prędkości w Niemczech

Teren zabudowany

Poza terenem zabudowanym

Autostrady

Drogi Ekspresowe

Sam. osobowy

50 km/h

100 km/h

bez ograniczeń*

130 km/h

Sam. osobowy z przyczepą

50 km/h

80 km/h

100 km/h

100 km/h

*prędkość zalecana to 130 km/h

Wymagane dodatkowe wyposażenie (względem wymaganego w Polsce) i wybrane lokalne przepisy w Niemczech:

  • kamizelki odblaskowe dla wszystkich pasażerów (przechowywane w przedziale pasażerskim),
  • apteczka,
  • podróżując z przyczepą, trzeba zabrać dodatkowy trójkąt ostrzegawczy, jeżeli przyczepa jest szersza od samochodu, konieczność zamontowania dodatkowych lusterek bocznych,
  • naklejka informująca o emisji spalin w przypadku wjazdu do centrów niektórych miast.

Ograniczenia prędkości w Słowacji

Dopuszczalne prędkości w Słowacji

Teren zabudowany

Poza terenem zabudowanym

Autostrady

Drogi Ekspresowe

Sam. osobowy

50 km/h

90 km/h

130 km/h

130 km/h

Sam. osobowy z przyczepą

50 km/h

90 km/h

90 km/h

90 km/h

Wymagane dodatkowe wyposażenie (względem wymaganego w Polsce) i wybrane lokalne przepisy w Słowacji:

  • kamizelki odblaskowe dla wszystkich pasażerów (przechowywane w przedziale pasażerskim),
  • apteczka,
  • podróżując z przyczepą, trzeba zabrać dodatkowy trójkąt ostrzegawczy, jeżeli przyczepa jest szersza od samochodu, konieczność zamontowania dodatkowych lusterek bocznych,
  • koło zapasowe lub zestaw naprawczy,
  • lewarek,
  • komplet bezpieczników,
  • linka holownicza,
  • obowiązkowa jazda na światłach mijania.

Ograniczenia prędkości na Węgrzech

Dopuszczalne prędkości na Węgrzech

Teren zabudowany

Poza terenem zabudowanym

Autostrady

Drogi Ekspresowe

Sam. osobowy

50 km/h

90 km/h

130 km/h

110 km/h

Sam. osobowy z przyczepą

50 km/h

70 km/h

80 km/h

70 km/h

Wymagane dodatkowe wyposażenie (względem wymaganego w Polsce) i wybrane lokalne przepisy na Węgrzech:

  • kamizelki odblaskowe dla wszystkich pasażerów (przechowywane w przedziale pasażerskim),
  • apteczka,
  • linka holownicza,
  • obowiązkowa jazda na światłach mijania.

Ograniczenia prędkości we Włoszech

Dopuszczalne prędkości we Włoszech

Teren zabudowany

Poza terenem zabudowanym

Autostrady

Drogi Ekspresowe

Sam. osobowy

50 km/h

90 km/h

130 km/h

110 km/h

Sam. osobowy z przyczepą

50 km/h

70 km/h

80 km/h

70 km/h

Wymagane dodatkowe wyposażenie (względem wymaganego w Polsce) i wybrane lokalne przepisy we Włoszech:

  • kamizelki odblaskowe dla wszystkich pasażerów (przechowywane w przedziale pasażerskim),
  • obowiązkowa jazda na światłach mijania,
  • podróżując z przyczepą, trzeba zabrać dodatkowy trójkąt ostrzegawczy, jeżeli przyczepa jest szersza od samochodu, konieczność zamontowania dodatkowych lusterek bocznych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA