System Zielonej Karty jest jednym z najstarszych porozumień międzynarodowych, które wciąż obowiązują. Dzięki wspomnianemu systemowi, europejscy kierowcy już od 62 lat nie muszą wykupywać osobnych polis przy wjeździe do innego kraju. W takiej sytuacji może być potrzebny tylko specjalny certyfikat ubezpieczenia OC (tzw. Zielona Karta). Integracja europejska nieco zmniejszyła znaczenie Zielonej Karty. Mimo tego, osoby planujące podróż do niektórych krajów, nadal muszą przygotować dodatkowy certyfikat ubezpieczenia OC.
Zobacz też: Samochodem do Chorwacji
reklama
reklama
W jakich krajach jest wymagana Zielona karta?
System Zielonej Karty powstał o oparciu o uregulowania Rekomendacji Genewskiej ONZ z 1949 roku. Obecnie należy do niego 46 państw z Europy, Afryki i Azji. Większość tych krajów dodatkowo podpisała tzw. Porozumienie Wielostronne. Na mocy wspomnianego porozumienia domniemuje się, że pojazd obcokrajowca został ubezpieczony w kraju rejestracji. „Dlatego przejazd przez państwa, które jednocześnie respektują System Zielonej Karty i Porozumienie Wielostronne, jest możliwy bez dodatkowych certyfikatów (wystarczy dokument potwierdzający ochronę ubezpieczeniową)” – tłumaczy Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Nina Kuczyńska wyjaśnia, że Polska przystąpiła do Porozumienia Wielostronnego w dniu akcesji do UE (tzn. 1 maja 2014 r.). Wówczas znacznie zmniejszyła się liczba krajów wymagających Zielonej Karty od Polaków (patrz poniższa tabela). Dodatkowy certyfikat ubezpieczenia jest potrzebny m.in. osobom wjeżdżającym na terytorium Rosji, Turcji lub Białorusi. Warto zwrócić uwagę, że od 1 stycznia 2012 r. taki dokument nie jest już wymagany w Serbii. Polakom wybierającym się do pobliskiego Kosowa, nie wystarczy nawet Zielona Karta. W tym kraju potrzebne jest ubezpieczenie graniczne.
Nina Kuczyńska przypomina, że wzór Zielonej Karty wygląda identycznie w przypadku wszystkich ubezpieczycieli. Opisywany dokument składa się z dwóch identycznych części, które można łatwo rozdzielić wzdłuż perforacji. Jedną z połówek Zielonej Karty trzeba oddać poszkodowanemu kierowcy. Dzięki temu będzie on mógł łatwiej dochodzić roszczeń z tytułu OC. Warto wiedzieć, że Zielona Karta jest ważna tylko w okresie, który zadeklarował jej posiadacz (od 15 dni do 1 roku).
Informacje na temat obowiązków polskich kierowców, które są związane z Zieloną Kartą lub ubezpieczeniem granicznym |
||
Kraje i terytoria autonomiczne, do których polski kierowca może wjechać bez Zielonej Karty |
||
Andora |
Luksemburg |
Wyspy Normandzkie |
Austria |
Łotwa |
Wyspy Owcze |
Belgia |
Malta |
Kraje, do których polski kierowca nie może wjechać bez Zielonej Karty |
Bułgaria |
Monako |
|
Chorwacja |
Niemcy |
|
Cypr |
Norwegia |
Albania |
Czechy |
Polska |
Azerbejdżan |
Dania |
Portugalia |
Białoruś |
Estonia |
Rumunia |
Bośnia i Hercegowina |
Finlandia |
San Marino |
Czarnogóra |
Francja |
Serbia |
Iran |
Gibraltar |
Słowacja |
Izrael |
Grecja |
Słowenia |
Maroko |
Hiszpania |
Szwajcaria |
Mołdawia |
Holandia |
Szwecja |
Macedonia |
Irlandia |
Węgry |
Rosja |
Islandia |
Wielka Brytania |
Tunezja |
Lichtenstein |
Włochy |
Turcja |
Litwa |
Wyspa Man |
Ukraina |
Kraje, do których polski kierowca nie może wjechać bez ubezpieczenia granicznego → |
Kosowo |