reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auto w podróży > ABC samochodowych podróży > Drogi o układzie pasów 2+1. Czy to się sprawdza?

Drogi o układzie pasów 2+1. Czy to się sprawdza?

Jednym z rozwiązań inżynieryjnych, które mają za zadanie podnieść poziom bezpieczeństwa na polskich drogach jest tzw. przekrój 2+1 pasowy. Taki rodzaj drogi ma zredukować liczbę wypadków będących konsekwencją nieprawidłowego wyprzedzania.

Przekrój 2+1 pasowy to przekrój drogi, który składa się naprzemiennie w jeden lub dwa pasy ruchu w tym samym kierunku. Takie rozwiązanie sprzyja bezpiecznemu wyprzedzaniu wolniejszych pojazdów.

Tego typu rozwiązania stosuje się od ponad 20 lat np. w Szwecji i w Nowej Zelandii. W Polsce kierowcy mają do dyspozycji tylko kilkadziesiąt kilometrów takich dróg. Jednak ze względu na zalety tego rozwiązania wkrótce ich liczba ma się zwiększyć.

Drogi w przekroju 2+1 pasowym zapewniają znacznie wyższy poziom bezpieczeństwa i swobody ruchu w porównaniu do zwykłych dróg dwukierunkowych. Np. w Szwecji odnotowano znaczny spadek liczby wypadków po rozpowszechnieniu takiego typu dróg.

Zobacz też: Czym różni się świeca zapłonowa przeznaczona do silników z instalacją LPG od zwykłej?

Jedną z głównych przyczyn wypadków występujących na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych należą wypadki związane z nieprawidłowym wykonywaniem manewru wyprzedzania. Dlatego szczególnie istotne jest dokonanie separacji kierunków ruchu , aby zminimalizować zagrożenie doprowadzenia do najcięższych w skutkach zdarzeń drogowych.

W Polsce w ciągu ostatniego roku liczba wypadków zmalała o prawie 15% w porównaniu do roku 2011. W tym czasie oddano do użytku  około 700 kilometrów nowych tras szybkiego ruchu.

Układ pasów 2+1 w praktyce

Jazda po tego typu drogach wygląda tak, że co 500-1800 metrów powtarzają się odcinki drogi o dwóch pasach ruchu w jednym kierunku oddzielone od pasa do jazdy w przeciwnym kierunku barierą lub słupkami. Dzięki temu eliminuje się problem błędów w ocenie odległości potrzebnej do wyprzedzania, ponieważ nawet jeśli taki manewr trwa długo, to wyprzedzający pojazd nie zderzy się czołowo z  innym uczestnikiem ruchu.

Przekrój 2+1 pasowy znacznie poprawia bezpieczeństwo ruchu drogowego, zmniejsza poziom agresji na drodze i zwiększa poziom swobody ruchu. Bez wątpienia poprawia się też komfort podróżowania i zmniejsza czas przejazdu daną drogą.

Zobacz też: Niemieccy offroaderzy pokochali Isuzu D-Max

Przykłady dróg w przekroju 2+1 pasowym w Polsce:

-obwodnica Gołdapi,

- obwodnica Olecka,

- obwodnica Kępna,

- obwodnica Siedlec,

- obwodnica Mrągowa,

- obwodnica Żyrardowa,

-odcinek pomiędzy Piaskami a Łopiennikiem.

Źródło: drogizaufania.pl

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama
reklama

POLECANE

reklama

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

reklama

Prawne ciekawostki

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Mikołaj Przywara

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama