REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak kierowcy ostrzegają się przed niebezpieczeństwem lub kontrolą?

Kontrola prędkości. Fot. Fotolia
Kontrola prędkości. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kierowcy mają różne sposoby na komunikowanie się i ostrzeganie o różnego rodzaju niebezpieczeństwach i kontrolach policyjnych. Do tego celu służy im np. CB-radio. Producenci aplikacji instalowanych na telefonach komórkowych także mają w ofercie programy umożliwiające komunikację.

CB-radio w Polsce zaczęło zyskiwać popularność na początku lat 90. Kiedyś z CB jeździli głównie kierowcy zawodowi, obecnie korzystanie z niego jest już powszechniejsze. Do łączności w paśmie CB w naszym kraju przeznaczono częstotliwości między 26,960 a 27,410 MHz, czyli 40 kanałów oddalonych od siebie o 10 kHz. W wyżej wymienionym paśmie istnieje kilka kanałów, które mają specjalne przeznaczenie: np. numer 9 to kanał ratunkowy, służący do wzywania pomocy, a numer 19 to kanał drogowy, służący do komunikacji między kierowcami. Użytkownicy CB wypracowali swój własny specyficzny język. W eterze często mówi się o mobilkach, miśkach robiących zdjęcia lub bawiących się w filmowców, a nawet jeżdżących na hulajnogach. Laik początkowo może mieć trudności z połapaniem się w znaczeniu niektórych określeń zwłaszcza, gdy ktoś zgłasza np. "darmowy zakład fryzjerski" (czyli kontrolę radarową – suszenie i czesanie z kasy).

REKLAMA

Zobacz też: Radio CB – czy jego używanie jest legalne?

REKLAMA

Plusem CB-radia jest prosta obsługa i spora liczba użytkowników, rozsianych po całym kraju. Dużą zaletą jest także możliwość otrzymania wielu przydatnych informacji, i nie chodzi tu tylko o to czy "na ścieżce jest czysto czy może suszą". CB-radio nie służy jedynie do wzajemnego ostrzegania się przed policją, chociaż dla wielu jest to główna przyczyna inwestowania w CB. Naczelną bowiem funkcją CB jest ułatwianie innym uczestnikom ruchu poruszania się po drogach. Dzięki CB możemy dowiedzieć się czy na danej trasie zdarzył się wypadek, występują utrudnienia w ruchu, korki,
a także gdzie znajdziemy najbliższy punkt naprawczy lub czy ktoś może polecić nocleg w konkretnej miejscowości. Zostaniemy także ostrzeżeni przed np. niebezpiecznymi kierowcami, pijanymi pieszymi czy rowerzystami bez odblasków. Nierzadko zdarzają się też krytyczne komentarze na temat stylu kierowania innych, jak np. uwagi o niewłączaniu kierunkowskazów czy jeździe na długich światłach, które oślepiają innych.

Minusem tego rozwiązania jest konieczność instalowania dodatkowego sprzętu w samochodzie oraz anteny. Poza tym, zakup CB radia wiąże się z wydatkiem rzędu kilkuset złotych. Co prawda można zakupić sprzęt już za niecałe 200 zł, ale jego jakość może pozostawiać wiele do życzenia. Cena porządnego zestawu CB zaczyna się od ok. 500-600 zł. CB-radio charakteryzuje także niestety szum komunikacyjny – zakłócenia i trzaski w eterze, a oprócz informacji, które nas w danym momencie interesują, możemy otrzymać także sporą dozę wulgaryzmów. Może być to kłopotliwe w momencie, gdy podróżujemy z innymi osobami, zwłaszcza dziećmi. Jest to powodem, dla którego coraz częściej z CB się rezygnuje. Istnieją jednak alternatywne komunikatory dla kierowców.

Zobacz też: CB radio w telefonie komórkowym. Czy to działa?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

CB-radio w telefonie?

Producenci aplikacji prześcigają się w pomysłach na stworzenie kolejnych rozwiązań przydatnych w codziennym życiu, nie dziwi więc fakt przeniesienia przez nich możliwości jakie daje CB radio na platformę mobilną. Powstało już kilka tego typu aplikacji, jak np: CB Radio Chat, SpeedAlarm czy Yanosik. Pierwsza z nich, podobnie jak tradycyjne CB, daje możliwość głosowego porozumiewania się z innymi kierowcami. Nieco inaczej sytuacja przedstawia się w przypadku aplikacji SpeedAlarm oraz Yanosik. Obie oferują możliwość zgłaszania zdarzeń za pomocą paru kliknięć na ekranie telefonu oraz ich otrzymywania, w celu uniknięcia ewentualnego mandatu. Dodatkowo Yanosik posiada także funkcję nawigacji – wyznacza optymalną trasę uwzględniając natężenie ruchu oraz wydarzenia na drodze, jak roboty drogowe czy  wypadki.

Zobacz też: Czy radio CB można zamontować w motocyklu?

To czy wybierze się tradycyjne CB czy aplikację zależy od indywidualnych potrzeb. Co dla jednych jest wadą, dla drugich może być zaletą. I tak niektórzy uważają za istotne to, że CB daje możliwość rozmowy z innymi, ale dla innych wiąże się to przede wszystkim otrzymywaniem niekoniecznie przydatnych informacji. Aplikacja eliminuje ten problem, a do tego telefon jest czymś co większość z nas nosi przy sobie na co dzień. Nie jest więc to dodatkowo kupowany sprzęt, wymagający montażu w aucie. Ponadto tradycyjne CB instalowane jest w konkretnym samochodzie, a mobilną aplikację można mieć zawsze przy sobie. Z kolei CB wiąże się właściwie z jednorazowym wydatkiem (choć koszt nie jest wcale taki mały), aplikacje natomiast nawet jeśli ich pobranie jest bezpłatne, do prawidłowego funkcjonowania potrzebują połączenia internetowego. Dobrze jest więc zaopatrzyć się w pakiet internetowy u swojego operatora.

Źródło: Creandi

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA