REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System viaTOLL po 10 miesiącach działania

Obecnie sieć dróg objętych systemem viaTOLL (płatnych) liczy 1565 km. Fot. Fotolia
Obecnie sieć dróg objętych systemem viaTOLL (płatnych) liczy 1565 km. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W lipcu 2011 roku wprowadzono w Polsce system viaTOLL, czyli elektroniczny system poboru opłat, który zastąpił obowiązujący do tego czasu system winietowy. Wprowadzenie systemu viaTOLL oznacza, że ryczałtowe opłaty i naklejki na przedniej szybie ustąpiły miejsca urządzeniom pokładowym, komunikującym się z bramownicami umieszczonymi na sieci dróg płatnych.

W systemie viaTOLL wysokość opłaty drogowej zależy rodzaju drogi, od pokonanego dystansu, od masy klasy emisji spalin pojazdu.

REKLAMA

Kogo obejmuje system viaTOLL i na jakich drogach obowiązuje?

System viaTOLL jest obowiązkowy dla kierowców pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także dla autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej (DMC). Opłatami są także objęci kierowcy niektórych pojazdów osobowych, czy dostawczych ciągnących przyczepę, jeżeli dopuszczalna masa całkowita takiego zestawu przekracza 3,5 tony. Ten zapis dotyczy np. samochodów ciągnących przyczepę do przewozu koni, cięższą przyczepę kempingową, czy lawetę.

Zobacz też: Jak spędzić noc w aucie?

Elektroniczny pobór opłat obowiązuje w Polsce na drogach krajowych, ekspresowych i autostradach zarządzanych przez GDDKiA. Obecnie sieć dróg płatnych liczy 1565 km. 1 lipca 2012 roku powiększy się o kolejne odcinki o łącznej długości 325 km. Aktualna mapa i wykaz dróg płatnych znajduje się pod adresem:

http://www.viatoll.pl/pl/pojazdy-ciezkie/mapa

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od czego zależą stawki opłat?

W systemie viaTOLL obowiązuje zasada, że opłaty naliczane są adekwatnie do dystansu przejechanego po drogach płatnych. Stawki opłaty elektronicznej wynoszą od 16 do 53 gr za km i są zróżnicowane w zależności od kategorii drogi, dopuszczalnej masy pojazdu i od jego klasy emisji spalin. Najmniej płacą właściciele najnowszych ciężarówek i autobusów, spełniających najostrzejsze normy Euro 5 lub Euro 6. Dla nich przejazd jednego kilometra po sieci dróg płatnych oznacza dwukrotnie mniejszy wydatek, niż dla kierowców pojazdów spełniających normę Euro 2 lub starszą. Ze stawkami można się zapoznać na stronie:

http://www.viatoll.pl/pl/pojazdy-ciezkie/stawki-oplat

Jak działa system viaTOLL?

System viaTOLL wykorzystuje technologię DSRC (komunikacja bezprzewodowa krótkiego zasięgu). Nad odcinkami dróg płatnych znajdują się bramownice, wyposażone w anteny komunikujące się z urządzeniami viaBOX zamontowanymi w pojazdach. Za każdym razem, gdy przejeżdżają pod bramownicą, zostaje naliczona opłata za pokonany odcinek płatny. Naliczenie opłaty nie wymaga redukowania prędkości lub zatrzymywania się. System wyposażony jest w liczne zabezpieczenia, które sprawiają, że przypadki unikania opłat wykrywane są z ponad 99,98% skutecznością. Nieuczciwi kierowcy muszą się liczyć z karami administracyjnymi od 1500 do 3000 zł.

Zobacz też: Przyczepa kempingowa a system viaToll

System viaTOLL w liczbach

Od początku działania systemu dokonano w nim niemal 800 000 rejestracji pojazdów. Miesięcznie dokonywanych jest ponad 30 milionów transakcji. W ubiegłym roku w ciągu pierwszych sześciu miesięcy wpływy systemu wyniosły około 400 mln zł. Środki te trafiają na konto Krajowego Funduszu Drogowego, z którego finansowane są budowy i modernizacje infrastruktury drogowej w Polsce. Szacuje się, że w tym roku system zarobi ponad 1 mld zł.

Zobacz też: Carpooling – sposób na drogie paliwo

Autor: Dorota Prochowicz - rzecznik prasowy projektu viaTOLL

Dorota Prochowicz - rzecznik prasowy projektu viaTOLL
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

REKLAMA