| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auto w podróży > ABC samochodowych podróży > Na jakie odszkodowanie może liczyć pasażer autobusu?

Na jakie odszkodowanie może liczyć pasażer autobusu?

Pasażer autobusu może domagać się odszkodowania od przewoźnika w różnych sytuacjach. Eksperci porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl tłumaczą prawne podstawy takich roszczeń wobec firmy przewozowej.

Pomimo bardzo szybkiego wzrostu liczby samochodów użytkowanych przez osoby prywatne, komunikacja autobusowa nadal odgrywa dość ważną rolę. Czasem korzystają z niej również osoby na co dzień podróżujące przy pomocy własnego samochodu - np. przy okazji pokonywania dalekich tras i wycieczek turystycznych.

Podczas przejazdów autobusem dochodzi niekiedy do szkód, za które odpowiada przewoźnik. Przykładem mogą być szkody związane z nieostrożnym hamowaniem. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl tłumaczą, w jakich sytuacjach pasażer autobusu może skutecznie dochodzić roszczeń wobec firmy przewozowej.

Warto wiedzieć, że takie roszczenia dotyczą nie tylko obrażeń, lecz również szkód finansowych związanych np. z uszkodzonym lub zaginionym bagażem.      

Do szkód zagranicznych w autobusach bywają stosowane polskie przepisy

W ramach wstępu warto wyjaśnić, że niniejszy artykuł prezentuje zasady odpowiedzialności przewoźnika autobusowego, które zostały określone przez polskie przepisy. Takie krajowe regulacje będą miały zastosowanie podczas podróży na terenie Polski.

Pewne wątpliwości pojawiają się m.in. wtedy, gdy wypadek z udziałem polskiego pasażera autokaru ma miejsce za granicą. W takiej sytuacji zwykle stosowane jest prawo kraju, na terenie którego doszło do wypadku. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lipca 2007 r. w sprawie prawa właściwego dla zobowiązań pozaumownych (tzw. Rzym II) dopuszcza jednak pewien wyjątek od tej zasady.

Zgodnie ze wspomnianym rozporządzeniem polskie przepisy mogą zostać zastosowane nawet jeśli do wypadku autokarowego doszło za granicą, o ile osoba poszkodowana ma miejsce zamieszkania w Polsce, a przewoźnik jest polską firmą” - tłumaczy Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Odpowiedzialność polskiego przewoźnika będzie niezależna od winy

Warto wiedzieć, że polskie przepisy przewidują zaostrzone zasady odpowiedzialności przewoźnika autobusowego względem jego pasażerów. Zgodnie z artykułem 435 kodeksu cywilnego taki przewoźnik będący właścicielem autobusu odpowiada za szkody osobowe (m.in. potłuczenia oraz złamania) i szkody majątkowe (np. zniszczone ubranie) na zasadzie ryzyka, czyli niezależnie od swojej winy.

Jest to bardziej restrykcyjny wariant niż typowa odpowiedzialność na zasadzie winy. Od odpowiedzialności na zasadzie ryzyka można uwolnić się tylko wtedy, gdy osoba oskarżona o spowodowanie szkody wykaże, że taka szkoda miała miejsce na wskutek:

  • wyłącznej winy poszkodowanego 
  • siły wyższej, czyli niemożliwego do przewidzenia i uniknięcia czynnika
  • wyłącznej winy zidentyfikowanej osoby trzeciej, za którą oskarżony nie ponosi odpowiedzialności (np. kierowcy samochodu, który poprzez wymuszenie pierwszeństwa spowodował konieczność gwałtownego hamowania autobusu)

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Ewa Pasieczna

Biegły rewident

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »