REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wybierasz się zimą za granicę? Sprawdź przepisy

Jakub Witanowski
Niektóre państwa nakładają obowiązek jazdy na zimowych oponach, inne dopuszczają korzystanie z opon letnich wyposażonych w łańcuchy. Fot. Fotolia
Niektóre państwa nakładają obowiązek jazdy na zimowych oponach, inne dopuszczają korzystanie z opon letnich wyposażonych w łańcuchy. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wybierając się zimą do innego kraju, sprawdź czy w danym kraju nie ma obowiązku jazdy na zimowych oponach. W przeciwnym wypadku możesz narazić się na wysoki mandat.

W poszczególnych krajach można spotkać różne przepisy. Niektóre państwa nakładają obowiązek jazdy na zimowych oponach, inne dopuszczają korzystanie z opon letnich wyposażonych w łańcuchy. Niestosowanie się do prawa, może nieść ze sobą konsekwencje np. mandat. Warto pamiętać, że w niektórych państwach potrafią być bardzo wysokie. W Austrii za niedostosowanie pojazdu do warunków zimowych grozi mandat nawet do 5 tys. euro.

REKLAMA

Warto także pamiętać że w okresie zimowym, pogoda potrafi zaskakiwać. Przed podróżą, należy wyposażyć się w łańcuchy, łopaty do odśnieżania czy też woreczki z piaskiem.

Zobacz też: Samochodem po Europie i świecie

Przepisy w poszczególnych krajach :

Kraj

Kolce

Łańcuchy Zimówki
Irlandia Zabronione Zabronione Nieobowiązkowe
Wielka Brytania Dozwolone Dozwolone na zaśnieżonej powierzchni Brak uregulowań
Holandia Zabronione Zabronione Brak uregulowań
Belgia Dozwolone 1XI - 31III Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Brak uregulowań
Luksemburg Dozwolone 1XI - 31III, lub wcześniej podczas mrozu Dozwolone Nieobowiązkowe
Niemcy Zabronione Dozwolone, ograniczenie od 50km/h Dostosowanie do warunków
Francja Dozwolone od 1XII - do ostatniej niedzieli marca Czasowe nakazy Czasowy obowiązek na niektórych odcinkach
Czechy Zabronione Tylko na ośnieżonych drogach, ograniczenie do 50km/h Obowiązkowe 1XI - 31III, w warunkach zimowych, minimalny bieżnik 4mm
Portugalia Zabronione Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Brak uregulowań
Hiszpania Zabronione Tylko na ośnieżonych drogach, ograniczenie do 50km/h Brak uregulowań
Szwajcaria Dozwolone 1XI - 31IV, ograniczenie do 80km/h Obowiązkowe na niektórych oznaczonych drogach Nieobowiązkowe, jednak powinny być dostosowane do warunków drogowych
Włochy Dozwolone 1XI - 31III Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni, do 50kom/h Obowiązkowe w niektórych rejonach 15X - 15IV
Austria Dozwolone 1X - 30 V, ograniczenie do 80km/h Dozwolone 1X - 31V, mogą zastąpić zimówki Obowiązkowe w niektórych rejonach 15X - 15IV
Słowenia Zabronione Dozwolone Obowiązkowe 15XI - 31III, w warunkach zimowych, na wszystkich kołach
Chorwacja Zabronione Obowiązkowe w niektórych rejonach 1XI - 30IV Nieobowiązkowe
Czarnogóra Brak uregulowań Dozwolone Brak uregulowań
Grecja Zabronione Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Brak uregulowań
Bułgaria Zabronione Dozwolone Brak uregulowań
Dania Dozwolone 1XI - 15 IV, na wszystkich kołach Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Obowiązkowe, na wszystkich kołach
Serbia Zabronione Obowiązkowe w niektórych oznaczonych odcinkach Obowiązkowe 1XI - 1IV, na wszystkich kołach, minimalny bieżnik 4mm
Rumunia Zabronione Zalecane w niektórych regionach Brak uregulowań
Węgry Zabronione Dozwolone na śniegu, do 50km/h Brak uregulowań
Słowacja Zabronione Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Obowiązkowe w warunkach zimowych, mogą być całoroczne
Estonia Dozwolone 1X - 1III Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Obowiązkowe 1XII - 31III, minimalny bieżnik 3mm
Łotwa Dozwolone 1X - 1III Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Obowiązkowe 1XII - 31III  w pojazdach do 3,5t; minimalny bieżnik 3mm
Finlandia Dozwolone 1X - 1III Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Obowiązkowe 1XII do końca lutego
Szwecja Dozwolone 1X - 1III Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Obowiązkowe 1XII - 31III w czasie opadów i zalegania śniegu oraz oblodzenia drogi
Litwa Dozwolone 1X - 1III Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Obowiązkowe 1XI - 1IV, na wszystkich kołach
Norwegia Dozwolone 1X - 1III Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni, auta pow. 3,5 tony obowiązkowe Obowiązkowe, na wszystkich kołach, minimalny bieżnik 3mm

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]

REKLAMA

Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA