REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jazda z przyczepą. O czym pamiętać?

By ciągnąć przyczepę należy mieć w samochodzie zamontowany, homologowany hak. fot. Newspress
By ciągnąć przyczepę należy mieć w samochodzie zamontowany, homologowany hak. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Nawet jeśli tego nie planujemy, w końcu możemy natrafić na konieczność pociągnięcia naszym autem przyczepy. Podpowiadamy, jak sobie z tym poradzić.

By ciągnąć przyczepę należy mieć w samochodzie zamontowany, homologowany hak. Musimy zaczepić na niego obiekt, który chcemy holować – przyczepy mają specjalne dźwignie do zaciskania połączenia. Ponadto musimy podłączyć ją do gniazda elektrycznego, które znajduje się w okolicy haka. Zazwyczaj mamy dwie możliwości podłączenia i łatwo sprawdzić, czy zrobiliśmy to poprawnie włączając kierunkowskaz. Jeśli działa ten po przeciwnej stronie przyczepy niż samochodu oznacza to, że musimy odwrócić wtyczkę. Zazwyczaj gniazdo i wtyczka przyczepy są oznakowane i odpowiednio: kolor biały oznacza masę, żółty i zielony to kierunkowskazy, czerwony światła stopu, czarny i brązowy to światła pozycyjne i oświetlenie tablicy rejestracyjnej.

REKLAMA

Zobacz też: Jak korzystać z pokładowych źródeł energii elektrycznej na biwaku?

Przepisy

REKLAMA

Jeśli mamy prawo jazdy kategorii B, musimy zwrócić uwagę na masę własną pojazdu, której wartość znajdziemy w dowodzie rejestracyjnym naszego samochodu. Nie wolno nam holować przyczepy, która wraz z zawartością będzie cięższa od samochodu. Cały zestaw, czyli samochód wraz z przyczepą nie może też przekraczać masy 3,5 tony. Ciężar przyczepy, którą możemy holować zależy też od właściwości haka, o których możemy przeczytać w dokumentach homologacyjnych.

Jeśli przyczepa nie ma hamulca najazdowego, jej masa nie może przekroczyć połowy masy holującego pojazdu plus 750 kilogramów. Warto też zapoznać się z przepisami o prędkościach, z jakimi możemy poruszać się z przyczepą po polskich drogach. Np. na autostradzie, drodze ekspresowej lub innej drodze z dwoma pasami ruchu w jednym kierunku i pasem zieleni, możemy jechać z maksymalną prędkością 80km/h, o ile znaki drogowe nie nakazują niższej prędkości. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prowadzenie

Gdy prowadzimy przyczepę, najważniejszy jest zdrowy rozsądek i koncentracja. Pamiętajmy, że przyczepa jest ciężka, wydłuża drogę hamowania i utrudnia skręcanie, a także ogranicza widoczność w lusterkach. Holując nasz dodatek, wykonujmy wszelkie manewry zmniejszając prędkość o połowę w stosunku do tego, jak byśmy zrobili to bez przyczepy. Gdy skręcamy, zwolnijmy, gdy hamujemy, zacznijmy robić to wcześniej a gdy przyspieszamy, róbmy to delikatnie.

Zobacz też: Jak przygotować samochód do dłuższej trasy?

REKLAMA

Pamiętajmy też, że gdy zmieniamy pas, musimy upewnić się, że jest tam miejsce nie tylko na samochód, ale też na przyczepę. Musimy też wziąć pod uwagę, że manewrowanie z przyczepą różni się znacznie od standardowych zabiegów, które wykonujemy aby zaparkować w garażu. Gdy cofamy, przyczepa będzie skręcała w odwrotnym kierunku niż samochód. Przed podróżą warto więc przećwiczyć swoje umiejętności w bezpiecznym miejscu, np. na dużym parkingu pod supermarketem w nocy, kiedy nie będzie tam samochodów. Jeśli mamy taką możliwość, dobrze byłoby poprosić o pomoc przy nauce manewrowania znajomego, który ma już doświadczenie z przyczepą.

Jeśli chcemy uniknąć nieprzyjemności ze strony stróżów prawa, zapoznajmy się z danymi samochodu, nie przekraczajmy też dopuszczalnej dla samochodów z przyczepami prędkości i nauczmy się manewrowania.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA