REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa gaźnik „Solex”

Jakubowski Ryszard
Zalety Solexa
Zalety Solexa

REKLAMA

REKLAMA

Gaźnik „Solex” został skonstruowany i opatentowany zaraz po zakończeniu I wojny światowej przez francuskich konstruktorów Jouffret i Renée, współpracujących z firmą „Solex”, założoną przed wojną przez Marcela Mennessona i Maurice Goudarda z myślą o produkcji radiatorów chłodnic samochodowych.

Gaźniki te, tworzące wielką rodzinę złożoną z kilkudziesięciu typów o bardzo zróżnicowanych konstrukcjach, zyskały ogromną popularność. Były wytwarzane jeszcze w latach 80. ubiegłego wieku przez wiele firm na podstawie licencji firmy „Solex”, którą w latach dziewięćdziesiątych przemianowano na „Magneti Marelli”. Stosowano je w takich samochodach, jak Volkswagen, Alfa Romeo, Fiat, Audi, Ford, BMW, Citroën, Opel, Simca, Saab, Renault, Peugeot, Lancia, Lada, Mercedes, Volvo, Porsche, Toyota, Mitsubishi, Suzuki i w wielu innych. Między innymi licencyjne „Solexy” produkowała w Niemczech firma „Pierburg GmbH”.

REKLAMA

Zobacz także: Typy gaźników w autach zabytkowych

REKLAMA

Zasada działania gaźnika „Solex” jest identyczna jak zasada pracy gaźnika elementarnego. „Solex” różni się od niego jednak wieloma szczegółami konstrukcyjnymi i rozwiązaniami, a przede wszystkim funkcjonalnością oraz różnymi dodatkami, które są różne w różnych odmianach. A odmian tych jest bardzo dużo, od prostych jedno gardzielowych do bardzo rozbudowanych, z kilkoma niezależnymi przelotami. Część z nich ma ręczne sterowanie urządzeniem rozruchowym, wzbogacającym mieszankę, inne są zautomatyzowane. Część z nich ma elektrycznie otwieraną i zamykaną dyszę główną, co pozwala na pewne oszczędności paliwa wynikające z natychmiastowego odcięcia jego dopływu do rozpylaczy gaźnika po wyłączeniu zapłonu.

Gaźniki „Solex” były produkowane zarówno jako dolnossące, jak i bocznossące, te ostatnie często jako wieloprzelotowe, o kilku niezależnych gardzielach, zasilających każdy cylinder osobno, co w przypadku silników wielocylindrowych gwarantuje niemal jednakowy skład mieszanki, zasilającej poszczególne cylindry. Ma to bardzo duże znaczenie w przypadku silników wysokoobrotowych samochodów sportowych.

Zdania, co do różnic w pracy gaźników „Solex” i równie popularnych „Weber”, są podzielone. Ogólnie uważa się, że gaźniki „Weber” spisują się lepiej od „Solexów” w dni ciepłe i gorące, natomiast stwarzają więcej problemów z rozruchem i początkowymi minutami pracy silnika podczas mrozów. O dziwo, „Solexy” w wielu silnikach wolnoobrotowych spisywały się gorzej, niż „Webery”, także z uwagi na aspekt ekonomiczny eksploatacji pojazdu. Toteż użytkownicy pojazdów zabytkowych często z nich rezygnują na rzecz „Weberów”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Dlaczego dymi silnik?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA