REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wymieniać okładziny cierne tarczy sprzęgła?

Jakubowski Ryszard
Sprzęgło bez poślizgów
Sprzęgło bez poślizgów

REKLAMA

REKLAMA

Okładziny tarczy sprzęgła, nawet przy bardzo umiejętnym posługiwaniu się nim, stopniowo się zużywają i po pewnym czasie stają się zbyt cienkie, aby sprzęgło mogło poprawnie pracować bez poślizgów. Należy wówczas wymienić albo całą tarczę sprzęgła albo jej okładziny.

Wymiana okładzin tarczy sprzęgłowej wymaga pewnego doświadczenia, zwłaszcza umiejętności posługiwania się narzędziami do nitów rurkowych. W niektórych przypadkach będzie konieczna także umiejętność posługiwania się frezem palcowym jak wiertłem lub specjalnego rodzaju wiertłem dla wykonania w okładzinie gniazd na łby nitów rurkowych. Czynności te nie są proste i łatwe, dlatego najlepiej zlecić naprawę tarczy sprzęgłowej specjalistycznej firmie.

REKLAMA

Zobacz także: Dlaczego psuje się koło dwumasowe?

Wymieniając okładziny samodzielnie należy pamiętać o kilku rzeczach. Po pierwsze: nowe okładziny powinny być odpowiednie dla danego sprzęgła. Jeżeli nie są dostępne, można je zastąpić innymi, ale o tych samych lub bardzo zbliżonych rozmiarach. Zewnętrzną średnicę można zawsze zmniejszyć po ich przynitowaniu do tarczy sprzęgłowej. Gorzej ze średnicą wewnętrzną, ale najgorzej z otworami, jeżeli są one fabrycznie wykonane w nowych okładzinach. Rozmieszczenie otworów musi być bliskie ideału, nie można ich dowolnie przesuwać zarówno w tarczy sprzęgła jak i w okładzinach.

Zobacz także: Czy warto przetaczać bębny i tarcze hamulcowe?

REKLAMA

Największym problemem jest grubość okładzin. Nie może być ona większa od nominalnej o więcej niż 0,3 do 0,5 mm, chyba że płaszczyzna koła zamachowego i tarcza dociskowa są bardzo mocno zużyte i wymagają zeszlifowania lub już wcześniej zostały przeszlifowane dla wyrównania ich płaszczyzn, co zdarza się nieprawdopodobnie rzadko. Zbyt cienkie okładziny to skrócenie okresu użytkowania sprzęgła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli nowe okładziny nie mają otworów, trzeba je wykonać ściśle według szablonu, za który posłużą okładziny stare po ostrożnym ich zdjęciu z tarczy sprzęgła. Wiertło musi być tak zaostrzone, aby wiór nie był zbyt gruby i aby po przewierceniu materiału wiertło nie miało tendencji do zacinania się i „podrywania” obrabianego detalu, co może w przypadku okładzin skończyć się ich zniszczeniem. Następnie należy bardzo ostrożnie przy pomocy frezu palcowego o średnicy około 10 mm, osadzonego w uchwycie wiertarki stołowej, w co drugim otworze wykonać gniazdo pod łeb nitu rurkowego.

Zobacz także: Absurdy konstrukcyjne w zabytkowych pojazdach

REKLAMA

Gniazdo nie powinno być głębsze od 60% grubości okładziny – musi zostać ścianka co najmniej 1,5 mm. To najtrudniejsza część operacji i wymaga dużej wprawy oraz wiedzy o frezowaniu czołem frezu palcowego. Na dodatek okładzina musi być bardzo mocno zamocowana (nie wystarczy trzymanie dłonią), w przeciwnym wypadku frez może wykonać zbyt duże albo owalne gniazdo, co oznacza zniszczenie okładziny. Bezpieczniejsze jest użycie wiertła o średnicy 10 mm, zeszlifowanego z tzw. pilotem, czyli w sposób, umożliwiający równoczesne wiercenie zarówno otworu o małej średnicy odpowiadającej średnicy nitu, jak i gniazda pod jego łeb. Wiertło takie będzie umiał wykonać zaprzyjaźniony ślusarz.

Nitowanie okładzin należy wykonać ostrożnie, z wyczuciem aby nie zmiażdżyć okładzin zbyt silnym dobiciem nitu, ani nie zostawić żadnego luzu, co spowodowałoby zniszczenie okładzin już w pierwszych dniach ich eksploatacji.

Zobacz także: Jak zdiagnozować uszkodzoną turbinę?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA