Kategorie

Jak rozpoznać graniczne zużycie nakładek szczęk i klocków hamulcowych i czym ono grozi?

Jakubowski Ryszard
Kontrolowanie stanu układu hamulcowego jest bardzo ważne dla naszego bezpieczeństwa
Kontrolowanie stanu układu hamulcowego jest bardzo ważne dla naszego bezpieczeństwa
Hamulce są jednym z najważniejszych elementów każdego pojazdu. Od ich sprawności zależy bezpieczeństwo kierowcy i jego pasażerów oraz innych użytkowników drogi.

Elementy układu hamulcowego zużywają się w trakcie eksploatacji tak samo, jak wszystkie inne części i podzespoły pojazdu. Spośród wchodzących w ich skład części najszybciej tracą swoje właściwości w wyniku zużycia szczęki i klocki hamulcowe, a ściślej – ich okładziny, które są ich integralną częścią.

W wielu samochodach, nawet tych wytwarzanych pół wieku temu i wcześniej, klocki hamulcowe były tak konstruowane, że z chwilą ich zużycia bliskiego granicznemu, kierowca otrzymywał informację w postaci zapalającej się lampki ostrzegawczej. Pozwalała na to konstrukcja ich okładzin, w których był zatopiony przewód, połączony z lampką kontrolną. Gdy okładzina, będąca izolatorem elektrycznym starła się do określonej grubości, przestawała istnieć warstwa, izolująca wspomniany przewód od tarczy hamulcowej i w chwili naciśnięcia pedału hamulca zapalała się lampka ostrzegawcza

Zobacz też: Jak odblokować hamulce tarczowy i bębnowy?

W innych samochodach była konieczna okresowa kontrola stanu klocków, ale gdy o niej zapomniano, kierowca otrzymywał sygnał w postaci zgrzytów podczas hamowania, informujący go, że okładzina klocka właśnie przestała istnieć.

Reklama

O wiele trudniej jest określić stan okładzin szczęk hamulcowych. Wymaga to zdjęcia bębnów. Można jednak w pewnym przybliżeniu określić, czy szczęki kwalifikują się do wymiany po pewnych objawach. Pierwszym jest nierównomierne działanie hamulców, czyli „ściąganie” podczas hamowania. Może ono mieć i inne przyczyny, ale dla ich usunięcia jest konieczne zdjęcie bębnów hamulcowych.

Drugim objawem jest pojawienie się śladów płyny hamulcowego na obrzeżach tarczy hamulca i bębna hamulcowego. Zużyte szczęki powodują, że tłoczki hamulcowe muszą się bardziej wysuwać z cylinderków, niż podczas normalnej pracy. W pewnym momencie wysunięcie jest tak duże, że płyn hamulcowy może się przesączać przez szczelinę pomiędzy gumowym uszczelnieniem tłoczka i krawędzią cylinderka. 

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Dopuszczenie do stanu mocnego zużycia stanowi bardzo poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa jazdy, oznacza bowiem, że szczęki hamulcowe nie są w stanie wywrzeć odpowiedniej siły na bęben hamulcowy. Ponadto ich okładziny już są nasączone płynem hamulcowym co ogranicza skuteczność hamulców nawet o 90%. Oznacza to w praktyce, że droga hamowania pojazdu może się wydłużyć kilka, a w skrajnym wypadku nawet kilkanaście razy. 

Zobacz też: Jak wymieniać okładziny cierne tarczy sprzęgła?

Co gorsza, takie hamulce niemal zawsze działają niesymetrycznie, a więc każde z kół jest hamowane z inną siłą. Konieczna jest natychmiastowa wymiana szczęk hamulcowych i zwykle także uszczelnień gumowych tłoczków hamulcowych, które zostały uszkodzone przez krawędzie cylinderków hamulcowych lub ogniska korozji, które często przy tych krawędziach się tworzą.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    4 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Check engine: czy można jeździć?

    Check engine: czy można jeździć? Czasami tak, a czasami nie. To wszystko zależy od tego czy pojawieniu się kontrolki towarzyszą dodatkowe objawy.

    Kontrolka silnika: co oznacza?

    Kontrolka silnika: co oznacza? Jej zaświecenie się w czasie jazdy bez wątpienia stanowi ważny sygnał. Ale czy zawsze dalszą podróż należy przerwać?

    Wibracje w samochodzie: skąd się biorą?

    Wibracje w samochodzie, czyli dziś opowiemy o tym, skąd się biorą drgania w kabinie w czasie jazdy. A najczęstszym ich powodem są... opony!

    Przyczyny wypadków na autostradzie. Co mówią statystyki?

    Przyczyny wypadków na autostradzie? Dziś przyjrzymy się statystykom z polskich dróg. Na jakie nieprawidłowe zachowania kierowców wskazują?

    Nowy Peugeot 308 SW w Polsce. Znamy cennik francuskiego kombi!

    Nowy Peugeot 308 SW oficjalnie pojawił się w Polsce. Znamy cennik auta. Za francuskie kombi trzeba zapłacić co najmniej 91 800 zł.

    Volkswagen Passat GTE: test niemieckiej hybrydy plug-in

    Volkswagen Passat GTE ma przestronną kabinę i duży bagażnik. Czy rodzinne nadwozie uzupełnione hybrydą plug-in sprawdza się w praktyce?

    Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?

    Kredyt na samochód, czyli kredyt gotówkowy, kredyt samochodowy i leasing konsumencki. Która forma jest najlepsza?

    Bezpieczne wakacje 2021: o czym pamiętać?

    Bezpieczne wakacje 2021 to pojęcie, o którym w tym roku Policja powtarza do znudzenia. Te zasady naprawdę warto jednak przyswoić. Jak brzmią?

    e-Bilety Morskie Oko. Rezerwacja lub nie zaparkujesz!

    e-Bilety Morskie Oko - to jedyny sposób, aby w najbliższych dniach zostawić auto w Palenicy Białczańskiej. Muszą o tym wiedzieć odwiedzający TPN.

    Volkswagen Taigo: Niemcy stawiają na SUV-a coupe

    Volkswagen Taigo to nowa propozycja w ofercie marki w Europie. Czym jest Taigo? To tak naprawdę model T-Cross, jednak w wersji coupe.

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?