REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zdejmować i zakładać kolektor dolotowy i wydechowy?

Jakubowski Ryszard
Przy zakładaniu kolektorów należy zwrócić uwagę na zastosowanie odpowiednich uszczelek
Przy zakładaniu kolektorów należy zwrócić uwagę na zastosowanie odpowiednich uszczelek

REKLAMA

REKLAMA

Podczas naprawy silnika konieczne jest zdjęcie, a następnie założenie obu kolektorów: dolotowego i wydechowego. W przypadku pierwszego nie jest to tak trudne, jak w przypadku drugiego.

REKLAMA

Po odkręceniu nakrętek lub śrub mocujących kolektory do silnika, można próbować je ostrożnie zdjąć. Z kolektorem dolotowym nie powinno być większych problemów, o ile przed montażem jego uszczelki nie zostały nasmarowane klejącą się masą uszczelniającą. Jeżeli tak się jednak stało, trzeba go od tych uszczelek oderwać, najlepiej przez ostrożne kołysanie nim do dołu i do góry. Trzeba przy tym liczyć się z uszkodzeniem lub całkowitym zniszczeniem uszczelek.

REKLAMA

W przypadku kolektora wydechowego pierwszą trudność można napotkać już przy odkręcaniu mocujących go śrub i nakrętek. Zwykle w wyniku długotrwałego działania na nie bardzo wysokiej temperatury, są one mocno skorodowane, a bywają nawet zapieczone, jeżeli podczas montażu posmarowano je półpłynnym smarem. Dlatego na co najmniej pół godziny przed próbę odkręcenia należy namoczyć je preparatem o silnych właściwościach penetrujących i smarujących, takim jak „Elektrosol” czy WD–40. Częściowo zastąpi je zwykły olej napędowy.

Zobacz też: Jak wykonywać naprawy i w jakim zakresie bez potrzeby kontaktu z konserwatorem zabytków?

Podczas odkręcania nie wolno dopuścić do uszkodzenia sześciokątów łbów śrub lub nakrętek. Dlatego nie należy do tej czynności używać zwykłych otwartych kluczy płaskich, lecz jedynie klucze oczkowe lub nasadowe. Zdejmowanie odkręconego kolektora wydechowego wygląda identycznie, jak zdejmowanie kolektora dolotowego.

Zakładamy kolektory

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zakładając kolektory należy zawsze pamiętać o konieczności użycia odpowiednich uszczelek. Uszczelki kolektora wydechowego są wykonane z materiału, odpornego na bardzo wysokie temperatury, najczęściej okrywającego cienką siatkę stalową, która się znajduje pomiędzy jego warstwami. Są one dość twarde, a przez to bardzo wytrzymałe.

Uszczelki kolektora dolotowego są, przeciwnie, miękkie i łatwo przylegające do drobnych nierówności samego kolektora jak i miejsc na głowicy silnika, z którymi on się styka. Przed montażem nie należy smarować ich silikonową masą uszczelniającą, ponieważ jest ona mało odporna na działanie paliwa i po pewnym czasie mogą powstać pewne nieszczelności w miejscach, z których zostanie ona wypłukana.

Zobacz też: Jak i kiedy wymieniać łożyska w prądnicach i alternatorach?

Do dokręcania śrub mocujących kolektory, konieczny jest schemat obrazujący kolejność ich dokręcania. Jeżeli go nie ma, można bez większego ryzyka przyjąć, że w pierwszej kolejności dokręca się śruby najbliższe środka kolektora, a jako ostatnie te, które znajdują się na jego krańcach.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA